Jump to content

1996 Evinrude 60hk 2takt fusker


Emil13

Recommended Posts

Hei

Har skaffet ny/brukt motor til båten

1996 evinrude 2takt 3cyl 60hk

den starter lett

går bra på marsj fart 

går bra på fult gass 28 knop med fire personer og noe last i båt ( kmv 1700 dromedille)

men på tomgang motor skyter i eksos og stopper 

det er gjort fram ti nå

renset gassere 3-4 ganger

sjekket pakninger i gasser

sjekket flottør

nye alke bensin slanger

vro pumpe demontert og montert vanlig  pumpe

nye plugger

sjekket tenning

sjekket kompresjon

ny pakning gassere->powerhead

prøvd med fult gass og tettet innsug på gassere

ingen ting hjelper…

hjelper ikke klemme bensinpumpe (den på bensinslange)

gassere type uten blandeskrue eller noe justering 

motor stopper også når bot skal inn til brygga.. men starter lett der etter …

 

den gikk fint når prøvd i tønna, satt på båt så ble det mye tull med…🤯😬

 

hva kan jeg sjekke mer??

redventiler?

 

 

Link to post
Share on other sites

Motor gikk dritt fint i tønna så kan synk av gassere blir ut av kurs av seg selv?

har i garasje noe utstyr jeg brukte på gassere på gamle porsche for fin justere gassere og sjekke flov, men der vart mye mer justering skruer på, på evin er absolutt ingen justering på gassere kun link på spiell … men målt spiell alle ligger likt posisjon og er helt stengt på tomgang (luft ble sugd via den lille luftfuse på topp av gasser/over spiell )

Link to post
Share on other sites

Kan du ta et bilde av typemerkingen evt kun forgassere slik at link-sidene er synlige? Forgasserne skal ha svart plasttopp og da har de luftkorreksjonsskruer, se #15

Har de ikke svart topp så kan det være at tidligere eier har satt på eldre forgassere eller at det er en eldre motor/powerhead enn 1996 og da må vi forholde oss til det.

 

image.png.2f76f505ec85313c0580fece594735d1.png

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

jeg hadde en gang en 2-sylindret evinrude motor som gikk som en kule når den hadde turtall (kjørte i plan), og når jeg sakket av begynte den å gå på bare en sylinder. 
 

feilen var dårlig kjøling. Ødelagt impeller som gjorde at motoren ble overopphetet på lavt turtall, som igjen kortsluttet den ene coilen. 
 

har du god kontrollstråle på kjølevannet?

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker om det er en 1996-modell du har, men nummer stemmer med 96-modell. Det som forvirrer meg er at Powerhead ser ut til å være fra en eldre modell, det samme med forgasserene da de skal være av en annen type med sort plasttopp. De forgasserne som står på din motor har jeg ikke noe særlig erfaring med dessverre. Men hadde en slik eldre Evinrude 60 med sånne forgassere for mange år siden og de luftkorreksjonsdysene var justerebare på min motor. Var det 1 og 1/2 omdreining ut da? Husker ikke dessverre.

Men tilbake til problemet ditt: jeg ville sjekket om de luftkorreksjonsdysene er justerbare og evt justere de. Videre så har du allerede nevnt reedventilene. Alltid lurt å sjekke de en gang i blant (NB, aldri snu de for å bruke de om igjen) Skal du bytte de så anbefaler jeg å sette inn Boyesen reedkit (du finner de på ebay og passer 70-01 modeller). Siden den "skyter" så kan problemet ligge der eller så er det også typisk for mager blanding (men det er da ikke forenlig om det er justerbare lufkorreksjonsdyser og de er skrudd helt i bunn da blanding skal bli fetere)

Huff, dette ble vel heller til mer forvirring en hjelp dessverre.

Link to post
Share on other sites

Det jeg vett om motor at den tilhørte samme eier siden nytt, et båtservis som driver kun med evin/johnson i viken hold på vedlikehold og servise på den siden nytt, kunde brukte 5000kr i 2021 på å få den til å gå feilfri men så i 2022 begynte den å fuske igjen da kunde kjøpte ny 4takt og jeg kjøpte den for billige penger… å begynne med motor startet ikke helt død, gikk gjennom el ledninger på hele motor og fikk liv i den, gikk fint i tønna i flere dager, startet og stoppet 20/50 ganger, gikk på tomgang i 20-30 minuter uten noe feil, så satt den på båt og båt i vansjø da etter første tur begynte den å fuske på tomgang, skiftet vro pumpa(med blendet olje inn kobling) til vanlig pumpe(ny erstatning vro pumpe) ingen hjelp, skiftet alle bensin slanger, renset gassere(2-4 ganger) ikke noe bedre, sjekket tenning alt er riktig, nye plugger (prøvd med 3 forskjellige typer til den motor) ikke noe hjelp, nye pakninger under gassere, ny rund pakning i gassere, nå har jeg montert ny coil på cyl 1 og virker den går mer rolig og normalt, men erfaring sier coil fusker på høyt turtall ikke lavt.. så er lit merkelig,

reed skal jeg se på etter båt blir tatt it til lagring,

og om jeg kjører 4,5-27 knop går motor feilfri, nå med byttet coil ikke prøvd men se i dag/morgen hvordan den går …

Link to post
Share on other sites

og det fins ingen luftmengde justering skrue ikke under dem små tomgang dyser heller …

sett litt på nett og mange som har likt motor med likt gassere, men fant ikke noe konkret svar …

på eldre johnson vart det luft skrue/blandeskrue, pg ja det stemme 1 &1/2 omdr ca. på den, jamaha tok jek ca 2,2/3->3 omd på tomgang (likt sugg verdi på instrument) men yama,mercuru hadde også justering på link stag til tomgang .. ingen justering på den nå

 

Redigert av Emil13 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...