Jump to content

Tips til Elektronisk loggbok?


I og PK

Recommended Posts

Er det noen som har tips til elektronisk loggbok hvor vi kan legge inn turdata, tekst og bilder? Det beste er om det finnes noe som henter en del data som dato, avstand, rute, værdata osv automatisk. 

Vi bruker Raymarine instrumenter og Navionics kart om det finnes noe smart som kommuniserer med dette hadde det vært topp. 

 

Jeg ser spørsmålet har vært stillt tidligere år uten at jeg fant noen gode svar så jeg håper det er kommet noe mer automatikk rundt dette nå i 2022🙏

Link to post
Share on other sites

Har smartboard installert i båten. Den lagre alle data om fart/g krater å legger dette på kart.

De bruker kart fra Google mars som jeg skjønner.

da har en komplett loggbok. Kart kan vises som vanlig kart eller satellitt bilde kart. Helt topp syns jeg.

en kan trykke på vilkårlige punkter på ruta å få opp fart/kurs/tid\G-kraft samt posisjon..

dette henter en fra kalender.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 22 minutter siden:

Har smartboard installert i båten. Den lagre alle data om fart/g krater å legger dette på kart.

De bruker kart fra Google mars som jeg skjønner.

da har en komplett loggbok. Kart kan vises som vanlig kart eller satellitt bilde kart. Helt topp syns jeg.

en kan trykke på vilkårlige punkter på ruta å få opp fart/kurs/tid\G-kraft samt posisjon..

dette henter en fra kalender.

Topp! Det skal jeg sjekke ut😀 Smartboat eller smartboard? Etter å ha googlet litt har jeg en misstanke om stavekontrollen har endret fra Smartboat til Smartboard?

Redigert av I og PK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Akkurat installert dette, men har lest litt rundt at loggen slettes etter 3 måneder..(!)

Systemet tillater heller ikke eksport av rutene, så foreløpig er sette ikke en fullverdig loggbok... Egentlig litt usikker på hva det er tenkt å være slik det fungerer nå hehe (men ellers fungerer det fint. Veldig enkelt)

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev 10 minutter siden:

Akkurat installert dette, men har lest litt rundt at loggen slettes etter 3 måneder..(!)

Systemet tillater heller ikke eksport av rutene, så foreløpig er sette ikke en fullverdig loggbok... Egentlig litt usikker på hva det er tenkt å være slik det fungerer nå hehe (men ellers fungerer det fint. Veldig enkelt)

Det må sjekkes nærmere. For det sa de ikke noe om til meg, når jeg spurte til systemet før kjøp.

Link to post
Share on other sites

Og angående litt enklere versjon av loggbok. I bilen kan jeg se på kilometertelleren hvor langt jeg har kjørt, finnes det noe lignende for båt? Gjerne noe GPS-basert som kun teller når den har strøm tilkoblet (når jeg er på båttur), men ikke når strømmen er frakoblet (feks på 300 km tur på henger), men som husker distansen likevel og ikke går i 0 hver gang strømmen er brutt.

 

Akkurat hvor på kartet turen har gått er ikke så nøye.

 

Helst ikke noe dyrt og komplisert, og gjerne med en link til enten butikk i Norge (gjerne noe som finnes nær Hønefoss eller Arendal), eller til nettbutikk som feks eBay.

 

Ser jo at google har litt å fortelle om båtturene mine (kalles der gjerne miljøvennlig transport da det oppfattes som ferge, som er kollektivtransport og dermed pr definisjon miljøvennlig). Men denne er ganske mangelfull og har feks ofte noen lange rette streker over land og er jo litt tungvint i bruk,

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 8 timer siden:

Og angående litt enklere versjon av loggbok. I bilen kan jeg se på kilometertelleren hvor langt jeg har kjørt, finnes det noe lignende for båt? Gjerne noe GPS-basert som kun teller når den har strøm tilkoblet (når jeg er på båttur), men ikke når strømmen er frakoblet (feks på 300 km tur på henger), men som husker distansen likevel og ikke går i 0 hver gang strømmen er brutt.

 

Akkurat hvor på kartet turen har gått er ikke så nøye.

 

Helst ikke noe dyrt og komplisert, og gjerne med en link til enten butikk i Norge (gjerne noe som finnes nær Hønefoss eller Arendal), eller til nettbutikk som feks eBay.

 

Ser jo at google har litt å fortelle om båtturene mine (kalles der gjerne miljøvennlig transport da det oppfattes som ferge, som er kollektivtransport og dermed pr definisjon miljøvennlig). Men denne er ganske mangelfull og har feks ofte noen lange rette streker over land og er jo litt tungvint i bruk,

Dette har vi i plotteren. I menyen «Kart» er det en undermeny som heter noe som «Tur/Drivstoff». Der er det tellere for NM pr dag, måned, tur, sesong og siden start. Noen av tellerene kan du nullstille.
 

Har du en plotter ombord som kan ha noen sånne funksjoner?

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 10 timer siden:

Det må sjekkes nærmere. For det sa de ikke noe om til meg, når jeg spurte til systemet før kjøp.

Bruker også smartboat og har hatt dialog med de om eksport av data. Jo flere som melder inn dette som behov jo større er sjansen for at det kommer på plass.

Kunne også tenke med en "heatmap" på hvor man har vært i en gitt periode.  Kunne man f.eks eksportere gpx data kan man enkelt fikse dette selv.

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev 48 minutter siden:

Bruker også smartboat og har hatt dialog med de om eksport av data. Jo flere som melder inn dette som behov jo større er sjansen for at det kommer på plass.

Kunne også tenke med en "heatmap" på hvor man har vært i en gitt periode.  Kunne man f.eks eksportere gpx data kan man enkelt fikse dette selv.

👍

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...