Jump to content

Slangeklemmer - kvalitet


bliss X

Recommended Posts

Jeg har planer om å bytte ut mange av slangeklemmene denne vinteren. Man tror kanskje at slangeklemmer er slangeklemmer, men jeg har mistanke om at det er en en rekke forsjellige kvaliteter ute å går. Noen som har tips om hvor jeg bør handle dette for å være sikker på at jeg får det beste som kan skaffes? Pris er ikke avgjørende, men kvalitet. Ikke hver dag man skifter ut slangeklemmer.

Link to post
Share on other sites

Slangeklemmer er en meget viktig del i tettning av drivstoffsystemet. Hvis ikke systemet er virkelig tett, får man luft dratt inn med bensinen som kan da skape mange problemer.

 

Jeg personlig har prøvd både klemmer fra Europris og Jernia. Europris klemmere var svake og det var umulig å få de skikkelig stramme pga skrewen fikk ikke grep i sporene.

 

De fra Jernia var jo kr 25 per stk (Europris, like mye for fem!), men var betydelig bedre og kunne strammes så mye som du vil uten å svikte.

 

Hvis ikke du bytter klemmerne ofte, så anbefale jeg å bruke de fra Jernia. De koster jo en god del mer, men du får kvalitet.

Link to post
Share on other sites

:headbang: dårlige slangeklemmer kan gi headbang, har opplevd det.....det viktigste er at de må være rustfrie og av god kvalitet, slik at de holder på stramming og holder noen år :seeya:

Da vil det nok lønne seg å kjøpe 1 til 25 kr enn 5 ..kjøper mine i Jernia eller Båbbua som vi har i Fredrikstad...

artig spørsmål om et tema som er viktigere enn en tror....Tanken :nono:

Link to post
Share on other sites

Vær nøye med at klemmene er syrefaste A4 Eller 316

Bli ikke overrasket om du må bytte noen slanger i tilegg

Se nøye rundt der slangeklemmen har sittet :crazy:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Og når du allikevel er igang med slangeklemmer, bytt, eller ihvertfall sjekk skroggjennomføringer nøye, se bare på hva 25 års tramping kan medføre (ref. den andre tråden din) :wink:

Ja det er disse 25 årene med tramping som har gjort meg litt skræmt :smiley: At solide greier plutselig sier takk for seg på den måten uten forvarsel er skummelt.

 

Skrog gjennomføreringer og slanger blir jevnlig imspisert, men i og med at jeg skal bytte noen slangeklemmer tenkte jeg at jeg like godt kunne skifte alle under vannlinjen. Høres ut som Tess er stedet å handle.

Link to post
Share on other sites

Av egen erfaring er kvaliteten på slangeklemmene noe du ikke sparer på, har hatt noen episoder der klemmene har vært syndebukken, selv om disse har blitt kontrollert fra tid til annen. Ingen alvorlige episoder, men kunne blitt det dersom det hadde skjedd i dårligt vær......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

J....................Noen som har tips om hvor jeg bør handle dette for å være sikker på at jeg får det beste som kan skaffes? Pris er ikke avgjørende, men kvalitet. Ikke hver dag man skifter ut slangeklemmer.

Tess er nok blant de aller beste for alt i slager og tilhørende herligheter. Forskjellige kvaliteter og funksjoner - og ikke minst priser - til forskjellige formål.

 

Når du sier at prisen ikke er avgjørende :wink: , foreslår jeg denne typen

 

Bilde

 

Med to-punkts unbraco tilstramming og hele klemma laget i AIS316 stål. Du får suverent jevn (rund) tilstramming, du kan dra så stramt du bare makter og litt til. Og du får betale ca kr 270,- for de minste og opp mot kr 400,- for de største. PR STK.

 

Jeg har innmontert noen sånne og anbefaler de på det varmeste. Om du vil ta deg råd. Jeg tar meg neppe råd neste gang - det blir overkill. For de "alminnelige" formål satser jeg nok heller på mye rimeligere og gode nok ABA-klemmer. F eks disse fra Tess i 316 stål, og pris mellom ca kr 20,- og ca kr 40,- i alminnelige størrelser.

 

Bilde

 

Så får jeg heller begrense "superklemmene" til spesielle formål.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Tess er nok blant de aller beste for alt i slager og tilhørende herligheter. Forskjellige kvaliteter og funksjoner - og ikke minst priser - til forskjellige formål.

 

 

Så får jeg heller begrense "superklemmene" til spesielle formål.

Hulda er så enig. Superklemmene sitter på eksosanlegget. De er ikke rustfrie, men kadimerte. En lett dusj med Biltema Konserveringsolje og de har holdt seg rustfrie et par år. 50 kroner stykket? Husker ikke.

 

På selve motoren, ikke verre enn bil, galv stålklemmer, ruster ikke.

 

Vann inn og bunngreier: A4 av beste kvalitet. Gjerne klemmer som Volvoentusiaster i panikk bytter hvert år, gratis.

 

Sover trygt om natten. Hvorfor det ikke ruster? Tørr båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...