Jump to content

Eberspächer D4 Starter ikke og ingen feilmelding.


Førstefender

Recommended Posts

Har en eldre Eberspächer D4, med manuell kontroll (dvs ikke display), denne lyser bare fast rødt når jeg forsøker slå den på, som normalt, men vifte starter aldri og tenner da naturligvis ikke. Kommer heller ikke feilmeldinger i form av blink på lampe. Vifte starter heller ikke på kun luftsirkulasjon uten varme.

Noen som kan gi meg tips hvor jeg begynner feilsøking eller har opplevd tilsvarende før?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Førstefender skrev for 15 timer siden:

ny er ikke å oppdrive pga alder(2004).


Det hørtes rart ut. Hvem gir denne tilbakemeldingen?

 

Jeg har en 2005-modell og trodde ikke at det har vært modellendringer fra 2004. På min er det mulig å få ny type styringsenhet (fra Hella tror jeg) til erstatning for den originale som er kjent for mye feil. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@Førstefender

 

Det er vel denne du skal ha:

https://no.heatso.com/espar-eberspacher-electronic-control-unit-ecu-for-airtronic-d4-12v/

 

Engelsk nettside, bestilte hjerne til min D5 herifra i våres. Ble levert etter ca 3 dager. Fortolling kom etter et par uke. Totalprisen var uansett mye rimeligere enn å handle fra noen norske aktører.

Redigert av MIMA IV (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 14 timer siden:

Takker for forslag folkens, skal sjekke ut dette nærmere.

Varmer er levert inn til eber forhandler og verksted, som så sa at deler ikke var å oppdrive lenger.

 

De sa de jeg leverte min Eber til også, umulig å skaffe deler, måtte kjøpe ny. En uke senere var den montert i båten med ny hjerne fra UK. Virket 100% etter dette.

 

Som @S/Y Emma sier, tok meg max 30 min og demontere varmere og monter inn ny hjerne.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ja, hvor lenge var Adam i paradis?

Kjøpte en ecu i 2022 fra Heatso, da fungerte alt helt fint. 

Ved forrige kulde periode med ned til - 25 lot jeg varmer gå i 6 dager (fjern starter den), nå med atter en gang temperaturer ned på -20 nekter den å starte. 

Var i båten i dag, vifte starter ikke, hører et lite klikk i varmer når jeg trykker start og når jeg slår den av, sikringer er hele.

Har fortsatt det gamle panelet med hjul for temp kontroll. 

 

Skal panelt selv komme med feilmelding(blink)? Eller må jeg holde ned noen knapper for at den skal vise feilmelding?

Link to post
Share on other sites

Miniregulatoren med hjul for temp kontroll har ikke mulighet for å vise feilkoder. 
 

Går ikke vifta i det hele tatt når du starter varmeren?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@Brigg Nei, vifta starter ikke, egentlig oppfører den seg helt likt som når CPU var defekt i 2022. Synes jo det er litt utrolig at CPU skal være defekt igjen.. Har en D4 til å båten, så kan jo teste ut litt, men den står litt vanskelig til i generatorrom under jollegarasjen..

Link to post
Share on other sites

Merkelig dersom vifta ikke starter i det hele tatt. 


Har du målt at det er spenning fram til varmeren? Mål også under oppstart, om det er dårlig kontakt kan det se ok ut helt til varmeren prøver å starte. 

 

Det ligger en feilsøkings- og reperasjonsmanual for D4 i dokumentarkivet. Om du følger denne skal det være mulig å avdekke hva som er feil. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

Noe sent å komme med innspill her kanskje, men tenkte å dele en erfaring.

 

Jeg hadde en D5 som oppførte seg på samme måte. Lyset tente, men den startet ikke, og ga ikke feilmeldinger. Etter mye feilsøking og frustrasjon fikk jeg ideen om å tørne viften en kvart omdreining for hånd, og da startet den umiddelbart. Det samme gjentok seg hver gang jeg prøvde.

 

Årsaken var da at kommutatoren i viften var brent på to steder (180 grader mot hverandre). Viften stoppet akkurat der nesten hver gang den ble slått av, ettersom det naturlig nok var mer friksjon mot børstene. Hver gang jeg hjalp den litt, så startet den igjen.

 

Jeg vet ikke om din D4 har børster, men vil tro det. Verdt å sjekke.

 

Da jeg tok ut børstene og tittet inni der kunne jeg se punktene som var brent, men viften var ikke mulig å åpne uten utstrakt bruk av vold, så valget for meg sto mellom å bruke kr 10.000,- på ny vifte til en gammel D5, eller ny D6. Det ble det siste. D6 har børstefri vifte, så da skjer i alle fall ikke dette med den :)

 

Lykke til uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...