Jump to content

Valg av Raymarine plotter med radar

blakken

Recommended Posts

Jeg er i tanker om å bytte ut navigasjonssystemet mitt med nytt. Raymarine har gode pakketilbud for tiden. Valget står mellom Element eller Axiom med Quantum radar. Jeg finner mye informasjon om Axiom med radar, men lite om funksjonaliteten til Elementoppsettet. Hvor mye radarfunksjonalitet mister man med Element som skjerm vs Axiom? Har Element radar overlay? MARPA? Alarmfunksjoner for gjenstander i min sektor? Andre forskjeller å være obs på? Jeg er ikke særlig avansert bruker. 

Ingen Doppler prosessering eller MARPA på Element. Heller ikke dual range radar, radar overlegg støttes. Element har ikke Ethernet så radaren kobles til via WiFi, hvis du søker her på forumet vil du se at mange har hatt problemer med radar koblet opp med WiFi for Raymarine. 

Jeg følger båtelektronikk forumet på THT tett, dette er verdens største båtforum. Ser nesten aldri noen spørsmål eller omtaler av Element, så anbefalingen er helt klart å gå for Axiom. 

Nå er det ingen overraskelse at WiFi fungerer greit på noen båter, men det kan endre seg når annet utstyr blir installert. Det er uansett en dårlig ide å bruke trådløs tilkobling for sikkerhetskritisk utstyr som en radar. 

Hvis en trekker radarkabelen korrekt veg hvis det er trangt, fra utsiden og inn, så har de fleste radarkabler jeg har sett bare en liten RJ45 plugg (standard Ethernet kontakt). 

abbor skrev 15 minutter siden:

Nå er det ingen overraskelse at WiFi fungerer greit på noen båter, men det kan endre seg når annet utstyr blir installert. Det er uansett en dårlig ide å bruke trådløs tilkobling for sikkerhetskritisk utstyr som en radar. 

Hvis en trekker radarkabelen korrekt veg hvis det er trangt, fra utsiden og inn, så har de fleste radarkabler jeg har sett bare en liten RJ45 plugg (standard Ethernet kontakt). 

Når den sitter på en targa bøyle som har rør i samme dim som rør på kalesjen, så blir det stort hull, som må lagers i rør. Alle andre kabler må da også ut først, for å fø denne pluggen gjennom. Så her snakker en om en ganske stor jobb, da alt må demonteres, trekkes ut, så trekkes igjen. Må også ha hull i skute siden til denne pluggen. Så nei, da blir det å bruke wifi.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Vi har Quantum och Element 9HV sedan 2021.

Men, i vinter kommer jag slänga ut Element 9HV och ersätta med en Axiom 9RV.

Varför ?  Jo:

- Fruktansvärt omständligt och "knöligt" användarinterface. Oflexibel.

- Kan inte visa radar- och ekolodsbild samtidigt på skärmen (!)

- Långsam och "seg"

- En del funktioner som man kan få på bl.a. radarn med Axiom finns inte på Element.

Känns som att man lagt till Radarfunktion i Element lite i efterhand bara för att den "måste" finnas, medan Axiom är tänkt som radardisplay från början.

Det tråkiga är att ekolodsgivarna inte är samma, så vi måste också byta givaren. Och till Axiom krävs dubbla givare om man vill ha RealVision och skrovvinkeln är >5° (~20.000:-).

Dvs köp Axiom om du skall ha radar också.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...