Jump to content

Volvo Penta DPS drev med servo tung på rattet


Skarv1

Recommended Posts

Jeg sliter (bokstavelig talt) med tung styring når farten øker på båten. På tomgang og i dorgefart er den ok, selv om jeg også da syns den er tung nok. Rattet bak i båten er lettere enn den i kabinen, men dette er også altfor tung etter min mening

Styresystemet består av to rattpumper fra Bosvik av eldre årgang (ca 1995), ny balansert styresylinder og altså Volvo Pentas egen servo på drevet. Original servopumpe står på en relativt ny D3 220

Hvis jeg har forstått det riktig skal styresylinder kun gi impuls til ventiler på servo som i neste omgang "overtar" krefter og motkrefter fra drevet uten at det skal påvirke rattet i nevneverdig grad. Rattet er veldig lett og fint når styresylinder kobles fra drevet. I tillegg må jeg sitte å "gjete" roret i marsjfart, som om det er slakke i styresystemet som gjør at drevet kan bevege seg.

Systemet er luftet etter alle kunstens regler, og det står nå en (foreløpig) slangestuss med olje istedet for påfyllingsskruen på den øverste rattpumpa. Her har det ikke kommet luft på lenge, så jeg anser ikke at i slangene er problemet.

Kommentarer fra noen som har vært borti lignende utfordringer eller innspill til løsning mottas med stor takk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...