Skarv1 Startet 21.August.2022 Del på Facebook Startet 21.August.2022 Jeg sliter (bokstavelig talt) med tung styring når farten øker på båten. På tomgang og i dorgefart er den ok, selv om jeg også da syns den er tung nok. Rattet bak i båten er lettere enn den i kabinen, men dette er også altfor tung etter min mening Styresystemet består av to rattpumper fra Bosvik av eldre årgang (ca 1995), ny balansert styresylinder og altså Volvo Pentas egen servo på drevet. Original servopumpe står på en relativt ny D3 220 Hvis jeg har forstått det riktig skal styresylinder kun gi impuls til ventiler på servo som i neste omgang "overtar" krefter og motkrefter fra drevet uten at det skal påvirke rattet i nevneverdig grad. Rattet er veldig lett og fint når styresylinder kobles fra drevet. I tillegg må jeg sitte å "gjete" roret i marsjfart, som om det er slakke i styresystemet som gjør at drevet kan bevege seg. Systemet er luftet etter alle kunstens regler, og det står nå en (foreløpig) slangestuss med olje istedet for påfyllingsskruen på den øverste rattpumpa. Her har det ikke kommet luft på lenge, så jeg anser ikke at i slangene er problemet. Kommentarer fra noen som har vært borti lignende utfordringer eller innspill til løsning mottas med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.