Jump to content

Pris på ny Bavaria 40 fot seilbåt?

Ask

Recommended Posts

Hei.

Eg og ein kjenning diskuterte nyprisar på motorbåtar vs. seglbåtar.

Han samanliknar Skilsø 39 med Bav. 40, og tek det til inntekt for at seglbåtar er rimelegare enn motorbåtar.

(Eg meiner at det er som å samanlikna prisane på Volvo og Lada.)

Skilsø 39 har ein nypris på ca. 6 mnok, i følje han.

Kva er nyprisen for ein Bav. 40, seglklar med vanleg utstyr for norske tilhøve?

(Eg har freista å googla, men ikkje funne svaret.)

Ask

P. s. Eg skal korkje ha einskrogsseglbåt eller Bav.

Litt info her. Godt nok fra 2019

https://www.seilmagasinet.no/bavaria/billig-og-med-mye-duk/509055

Så tenker ca halvdelen ja. 41 er jo det nærmeste du kommer 40 fot.

Litt bruktpriser her

https://www.boat24.com/no/seilbater/bavaria/bavaria-cruiser-41/

Så en nye Skilsø 39, er nok en goe del mer kostbar den ja.

Så ja, seilbåter er nok noe billigere de ja

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Ask skrev for 1 time siden:

Hei.

Eg og ein kjenning diskuterte nyprisar på motorbåtar vs. seglbåtar.

Han samanliknar Skilsø 39 med Bav. 40, og tek det til inntekt for at seglbåtar er rimelegare enn motorbåtar.

(Eg meiner at det er som å samanlikna prisane på Volvo og Lada.)

Skilsø 39 har ein nypris på ca. 6 mnok, i følje han.

Kva er nyprisen for ein Bav. 40, seglklar med vanleg utstyr for norske tilhøve?

(Eg har freista å googla, men ikkje funne svaret.)

Ask

P. s. Eg skal korkje ha einskrogsseglbåt eller Bav.

Tipper en ok utstyrt bavaria c42 (40 fot) koster ca 3,7-4,0 mill. En Hallberg-Rassy 40c koster vel 7,5-8,0. Så silbåter koster litt de også. Vet ikke hvor på Skalaen en Skilsø er, men en HR er en seilbåt i den dyrere enden av skalaen.

Bavaria produserer tusenvis av båter hvert år. De har volumene til å kunne designe og teste etter utførlig - med støtte i store markedsdata. De har større læringsutbytte gjennom store volumer. De kan bekoste moderne produksjonsutstyr og tilpasse maskiner til forskjellige modeller. De kan bygge båter til en gitt styrke eller kvalitet - med en brøkdel av medgått råvare og tid - sammenlikner med små produsenter. De er store nok til å kunne lage ekstremt kostnadseffektive verdikjeder - som feks å få levert motorer uten emballasje og ferdig montert med girkasse, osv - som bare løftes inn på direkten.

Viknes hvor det går årevis mellom hver nye modell, og som produserer under hundre båter i året - må naturligvis benytte eldre produksjonsmetoder - som er dyre. Dyrt og håndlaget er ikke nødvendigvis bedre, ofte tvert i mot. Jeg tar heller den mer moderne og lettere vakuumerte og rotasjonsstøpte plasten med syntetisk kjerne enn den håndlagte pkasten med organisk kjerne - ved en gitt tykkelse er den lettere, sterkere, mer holdbar og penere.

Skilsø bruker ikke de mest moderne teknikkene og optimaliserte verdikjedene, ikke fordi det er dårlig, men fordi det for dem hadde blitt for dyrt. For Bavaria forholder det seg stikk motsatt - billigere og bedre.

En lavvolumsprodusent har ikke muligheter til å konkurrere direkte i høyvolumsprodusentenes massemarked. De har ikke annet valg enn å produsere nisjedesign eller båter til noe høyere "kvalitet" (men vesentlig høyere pris). Uten dette kan de ikke forsvare å kunne ta seg prisen de trenger for å overleve. Men, den ekstra høye prisen står ikke helt i stil til hverken den økte kvaliteten eller gleden på sjøen. En liten økning i "kvalitet" innebærer en veldig stor økning i pris. Det blir da en båt for folk hvor pris ikke spiller så stor rolle, men hvor en liten inkrementell økning i; kvalitet, estetikk eller status betyr uhorvelig mye 

Det snakkes om Bavarias forskjellige epoker ifht kvalitet (før og etter masseproduksjon) - som i det store og det hele egentlig bare er viss-vass, falsk ryktespredning, synsing og selvkonstruksjoner - uten rot i virkeligheten. Bavaria var gode båter for 30 år siden, og de er totalt sett enda bedre i dag.

Bavaria, Hanse, Benetau, m.fl - de holder alle god kvalitet og er alle populære charterbåter.

En charterbåt kan i løpet av sine typiske fem år i tjeneste ha blitt brukt i snitt 250 dager/år og vil ha hatt over tusen gjester ombord. Maskinene har gått veldig langt og hele båten får en ekstremt røff behandling.

En båt som ikke virker vil ikke tjene penger for charterselskapet, ei heller en båt hvor annenhåndsverdien fordufter helt. En båt som er av lav kvalitet eller komfort vil dessuten gi charterselskapet dårlig rykte - og selskapet vil i sin tøffe konkurranse gå konk. Likevel kjøper de Bavaria og ikke Skilsø?? Noen kjøper mange dusin av gangen! 

Bavariaer som ble så misbrukt i charter for 25 år siden seiler fortsatt rundt av tusenvis av overlykkelige eiere. Kliss nye Bavariaer som i dag tortureres i charter vil på samme måte også seiles av lykkelige eiere om 30 år.

Gitt et budsjett å handle båt for. Med mindre du har interesser som kun nisjeprodukter tilfredsstiller - ja så får du ufattelig mye mer båt ror pengene om du går for en som er masseprodusert - ufattelig mye mer!

Jeg kjenner meg bekvem med å betale halve prisen og ha en smule større risko for reklamasjonsarbeid i garantitiden, eller kanskje måtte gjøre noen personlige tilpasninger en gang framtiden - enn å betale det dobbelte av blodpris - og heller ikke da ha garantier for at jeg blir mer fornøyd med hverken kvaliteten på båt eller leverandør.

Jeg digger Bavaria... og Skilsø.

Redigert av zooper (see edit history)

Håpløs sammenligning på mange plan, bortsett fra at Bav. seilbåt er billigere.

For motorbåter hadde jeg valgt Viknes/Skilsø over Bav.( og div franske masseprodusenter) any day( selv om disse heller ikke er direkte sammenlignbare) For Viknes har man  lokalt og meget god service om man skulle være uheldig eller trenge noe raskt. Viknes båtene er jo også i en særklasse når det gjelder annenhåndsverdi.

Som en svenske sa på Viknes forumet angående evt. kjøp av brukt Viknes 1030 i Sverige: Kjøp!- Ikke prutt på prisen, da blir du uten båt.

@hanto1

Ja, når du ikke bare sammenlikner seilbåt med motorbåt (med stor maskin at på til), men også en masseprodusent av båter til massemarkedet (bygget pp moderne vis) - sammenliknet med små-produsent av nisjebåter (bygget på mer klassisk vis)... ja så blir det helt håpløst.

Tar man en saktegående motorbåt med fortrengningsskrog (type snekke) og en langkjølt høy-disaplement seilbåt, så vil disse i prinsippet kunne ha samme maskin og utrustning (minus seil, rigg, kjøl og seilutrustning) - da blir det noe mer sammenkiknbart. I og med at skroget på en slik type seilbåt, uansett byggemateriale (med unntak av karbon o.l.) kun utgjør +/- 20% av totalkost, så hadde nok da motorbåten blitt billigst. Men, nå er det vare en liten andel av markedet som vil ha noen av disse båttypene.

Ikke nok med at den hadde vært billigst i innkjøp, men motorbåten hadde også vært billigst i bruk og vedlikehold også (vinden er ikke gratis). Det er grunnen til at jeg som regel anbefaler en brukt plastsnekke over seilbåt til folk med et stramt budsjett - og som primært vil ha en rimelig campingtilværelse på fjorden.

Om man nu kun sammenligner seilbåt og motor båt har det ofte overrasket meg at seilbåter er rimeligere en motorbåter av samme størrelse/standard. Nå husker jeg ikke priser (og har ikke tid å lete), men for noen år siden hadde jeg samme diskusjon med en kompis. Da sammenlignet vi en Bavaria 30 cruiser seilbåt og en Bavaria 30 motorbåt. 

Seilbåten var mange hundre tusen rimeligere. Motor og drev i motorbåten er selvsagt dyrere, men en D4 koster kan jo ikke koste så mye mer en en D1+drev+ komplett rigg+ seil+kjøl. Sikkert noen forskjeller jeg ikke forstår, men jeg synes det er rart.

zooper skrev for 5 timer siden:

Det snakkes om Bavarias forskjellige epoker ifht kvalitet (før og etter masseproduksjon) - som i det store og det hele egentlig bare er viss-vass, falsk ryktespredning, synsing og selvkonstruksjoner - uten rot i virkeligheten. Bavaria var gode båter for 30 år siden, og de er totalt sett enda bedre i dag.

Viss-vass, synsing og falsk rykte spredning ? 

Før du sier sånt, så gå over noen bavaria'r med lupe. Det er en av oppgavene mine i den jobben jeg har, leite etter glassfiber og gelcoat feil på båter. Bavaria har endel flere tilfeller enn de fleste andre båtmerker.

Jeg har flere eksempler på det, men jeg er glad i jobben min, så skal ikke skrive om det på ett åpent forum der alle(sjefen min) kan lese 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Guest Thostr

Husk at kvalitet er et ord som bare betyr "egenskap". Mange av egenskapene til en båt er designet dvs at de er gjort planmessig gjennom utviklingsarbeid for å oppnå ett eller flere designmål, mens andre egenskaper har med produksjonsmetoder å gjøre. De fundamentale målene med produksjon er å gjenta en prosess med samme resultat, kostnad og med så lite variasjon som mulig. Jeg tviler ikke på at en leverandør som har høyt volum har forutsetninger for å etablere moderne og effektive produksjonsmetoder. Og det fører typisk til konkurransedyktige priser. Og ideelt sett så har også en større leverandør bedre marginer for å bedrive utviklingsarbeid, dvs videreutvikle sine design. Men alt dette er jo bare i teorien. Og i teorien så er teori og praksis like, men i praksis er de ofte ulike... 

Jeg skal spare dere for å beskrive fallgruvene ved å generalisere ut fra egen erfaring. Men er jo en interessant problemstilling, om det er slik at seilbåter er rimeligere enn motorbåter på samme størrelse. Jeg tror vel at det er forhold i markedet som regulerer dette i størst grad, i tillegg til at det selvsagt finnes mange ulike segmenter og kvaliteter på båtene som må tas hensyn til. 

Grønngylt skrev 28 minutter siden:

Bavaria har endel flere tilfeller enn de fleste andre båtmerker

Har du tatt høyde for at Bavaria også har solgt flere båter i Norge enn de fleste andre båtmerker?

Sånn sett er kanskje feil og mangler ganske jevnt fordelt?

TwisT skrev 11 minutter siden:

Har du tatt høyde for at Bavaria også har solgt flere båter i Norge enn de fleste andre båtmerker?

Sånn sett er kanskje feil og mangler ganske jevnt fordelt?

Stygge tall, men halvparten av reklamasjons sakene jeg har tatt, er på Bavaria. Det er like mange reklamasjoner, som på alle de andre merkene til sammen 

Når noe skal masseproduseres i den grad som Bavaria gjør, så går det desverre utover kvaliteten :/ for det er ikke tvil om at Bavaria er det merke som produserer mest for tiden. Vi kan gjerne kalle det mandags båter, men hvor mange mandager har tyskerne pr uke? Hvordan de er ellers, det vet jeg ikke, da jeg kun jobber med glassfiber og gelcoat

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Thostr skrev 48 minutter siden:

Men er jo en interessant problemstilling, om det er slik at seilbåter er rimeligere enn motorbåter på samme størrelse. Jeg tror vel at det er forhold i markedet som regulerer dette i størst grad, i tillegg til at det selvsagt finnes mange ulike segmenter og kvaliteter på båtene som må tas hensyn til. 

Hei. Dette er kjernen i spørsmålet.

Karen eg tala med meinte at seglbåtar er rimelegare enn motorbåtar, og nytta Skilsø og Bav som samanlikningsgrunnlag.

Som nemnt i første innlegg er dette kanskje å samanlikna Volvo (bilar) med Lada?

Dvs. at Skilsø truleg er noko høgare oppe på prisskalaen, for motorbåtar, enn kva Bav. er for seglbåtar?

Ask skrev for 1 time siden:

Dvs. at Skilsø truleg er noko høgare oppe på prisskalaen, for motorbåtar, enn kva Bav. er for seglbåtar?

Den er vel ikke bare litt høyere oppe på prisskalaen.

Det er vel en båt som er bygget og designet, av og for båtfolk.

Det er vel det som gjør at båtfolk som har råd til det, velger Skilsø eller Viknes.

Ask skrev for 2 timer siden:

Hei. Dette er kjernen i spørsmålet.

Karen eg tala med meinte at seglbåtar er rimelegare enn motorbåtar, og nytta Skilsø og Bav som samanlikningsgrunnlag.

Som nemnt i første innlegg er dette kanskje å samanlikna Volvo (bilar) med Lada?

De fleste seilbåter som produseres i dag har et kanoliknende skrog med påskrudd kjøl og spaderor. Dette gir båten bedre seilegenskaper og er også veldig mye billigere å konstruere enn tunge seilbåter med langsgående kjøl. De er ikke like robuste ifht grunnstøting og ligger ikke like godt på været i storm - men likevel det foretrukne kompromisset for 99% av alle kjøpere og seilere - ikke først og fremst fordi det er billigere, men fordi det er en bedre båt for gruppen.

Maskinen med resten av drivlinjen og styring er det dyreste enkeltsystemet i en båt. Prisen vokser vanvittig med størrelsen på motoren. En båt med fortrengningsskrog (snekke, seilbåt, osv) behøver som regel ikke mer enn 1hk per fot for å holde skrogfart selv i oppoverbakke. En halvplanende eller helplanende motorbåt derimot vil jo ha mange ganger dette - altså dyrt.

Skal man ha en motorbåt med fortrengningsskrog (liten motor) så vil denne som regel bygges med langsgående kjøl med en god del tyngde (fortsatt dyrt). Så, naturligvis vil en 39 fots motorbåt, oftere enn ikke, koste mer - uansett type skrogkonstruksjon. Ingenting med dette har med kvalitet å gjøre.

----

Så tilbake til Bavaria (og tilsvarende). Hovedargumentet som brukes på de eldre modellene er at de har tykkere gods og er tyngere. Med nye produksjonsmetoder så gjør ikke dette båten sterkere eller gir den høyere kvalitet. Faktisk vil en slik båt, fullastet for havkrysning, være mindre sjødyktig og ha dårligere seilegenskaper.

Et annet eksempel som brukes er tyngre og kraftigere innredning - som heller ikke er bedre (men kanskje oppleves slik). Når det kommer til alt av utrustning (motor, instrumenter, rigg, navigasjon...) - så brukes de samme greiene som på de dyreste båtene. Dimensjonen på denne utrustningen er god for farvannene og seilingen de er konstruert for - hvor man blant annet er opptatt av vekt for seilegenskapene og sikkerhetens skyld... og pris.

Om Bavaria har ca 40-50% markedsandel vil ikke andel reklamasjoner på omtrent det samme gjøre dem overrepresentert.

Om Bavaria til sin lave pris likevel skulle være noe overrepresentert (noe jeg har vansker for å tro), så er dette et ikke-tema. Du får utbedret på reklamasjon - gratis. Dukker det opp problemer senere kan du kanskje måtte ta noen prosenter av den store kjøpsbesparelsen til å utbedre eller forbedre båten - og fortsatt ha en rimelig og veldig god båt. Nå vil nok båter produsert et godt stykke unna utbedres av visse partnere, mens lokalproduserte båter av produsenten selv eller andre partner-verksted. Så, da kan enkelte bransjefolk på feilaktig grunnlag oppleve at noen merker er dårligere enn annet.

Jeg har seilt og vært skipper på mange forskjellige Bavariamodeller av ulik årgang... samt Hanse, Jeanneau, og andre masseproduserte båter - og kjenner mange med mye erfaring med disse båtene. Jeg har ingen interesser i Bavaria. Jeg er 100% upåvirket når jeg sier at disse merkene holder god kvalitet, har fantastiske egenskaper, og står ikke tilbake fra omtrentlig noe som helst. Og, min oppfatning er at de nyere er minst like gode som de eldre. Selv har jeg dessverre kun råd til gamle båter.

Det jeg samtidig kan si er at - rett fra fabrikk så er det ofte ting og tang som ikke er godt skrudd sammen og må etterkontrolleres (typisk i riggen) - men slik har det vært for de fleste produsenter i mangfoldige tiår.

Selvfølgelig vil en håndbygget båt til to-tre ganger prisen kunne ha høyere kvalitet pp flere områder, inkludert kvalitetssikringen i seg selv - om ikke ville ingen ha kjøpt dem.

Av og til vil også masseprodusentene - som ligger først i innovasjon - komme ut med innovasjon med feil i. Det mest kjente eksempelet er Lagoon sin utgåtte 450 katamaran som ble produsert i tusen eksemplarer. Skottene tålte ikke belastningen og gikk opp i limingen på mange båter (i absolutte antall, men ikke i relative antall). Utbedringen var komplisert, og ble fult ut dekket av garantien. De som kom etter garantitiden fikk reperasjonssettet dekket, men ikke arbeidet. Omdømmetapet fra håndteringen av klagene var stort og ga hele bransjen en vekker.

I de gamle seilbåtene ble det også brukt balsakjerne i overbyggene. Problemene vil ikke melde seg før leeeenge etter garantitiden er utløpt - da i form av råte og delaminering, med påfølgende ekstremt kostbare, kompliserte og tidkrevende utbedrelser - som heller ikke fikser problemet til evig tid (kun lokalt). De nyere båtene har som regel syntetiske kjernematerialer som varer evig, som er lettere, sterkere - og bedre på alke måter.

Det jeg forsøker å si er at nyere båter (fra så godt som alle produsenter) javnt over bygges til høyere kvalitet enn før, med mer attraktive egenskaper, og til og med til lavere kost - mer då enn noen gang forut i historien. Dette gjelder også Bavaria.

Betyr dette at en Bavaria er like god som en Swan eller Halberg Rassi? Selvsagt ikke. Men en Bavaria fra 2022 er på de fleste områder bedre enn en Bavaria fra 1992. Hadde du tilbudt en skipper til å kunne disponere fritt og uendelig lenge et ubrukt eksemplar av noen av disse modellene - ja så tror jeg ikke mange ville valgt 1992-modellen eller savnet nevneverdig mye fra denne epoken selv etter 20 prs bruk.

Alle produsenter har alltid vært opptatt av å spare penger. Under oljekrisen ble det feks eksperimentert med å bruke mindre olje i harpiksen. Lenge etterpå meldte problemer seg i form av både plastpest og delaminering. Flere nye båter på åttitallet ble faktisk levert med skjoldete og porete gelcoat rett fra fabrikk (inkludert en Jennau jeg eide)... Produsentene som ikke gjorde helomvending gikk det dårlig med - for markedet tilgir ikke. Bedre i gamle dager? Ja jøss!

Folk flest trenger å rettferdiggjøre sine kjøpsvalg ved å argumentere for disse, samt lete etter "bevis" som rettferdiggjør beslutningen ytterligere. I forbrukerpsykologi kalles dette for "etterkhøpsdissonans" - og plager så godt som alle. Omsetningen av gammalt har mye høyere omløpshastighet enn nytt, og dertil flere retorikere og synsere som sprer det som lindrer ubehaget fra etterkjøpsdissonansen. Og slik blir det mye "fake news" av - som feks gir "nytt" et ufortjent dårlig rykte, og "gammelt" et ufortjent godt rykte.

zooper skrev 1 time siden:

Og slik blir det mye "fake news" av - som feks gir "nytt" et ufortjent dårlig rykte, og "gammelt" et ufortjent godt rykte.

Den ”fake news‘en” er det vel du som står for.

Det er vel ikke snakk om nytt og gammelt.

Tråden handler vel om prisforskjellen på ny seilbåt vs motorbåt, uten at man tar høyde for byggekvalitet.

Det riktige må vel være å sammenligne en Bavaria seilbåt med Bavaria motorbåt.

dobsen62 skrev for 3 timer siden:

Den ”fake news‘en” er det vel du som står for.

Det er vel ikke snakk om nytt og gammelt.

Tråden handler vel om prisforskjellen på ny seilbåt vs motorbåt, uten at man tar høyde for byggekvalitet.

Det riktige må vel være å sammenligne en Bavaria seilbåt med Bavaria motorbåt.

Mye mulig - ble litt avsporing dette her. Poenget er nok at det er en meningsløs sammenligning å sammenlikne pris på seilbåt vs motorbåt

Dette med nytt vs gammelt ble trukket fram da noen er av den oppfatning at Bavaria er mindre gode seilbåter kvalitetsmessig - fordi de masseprodueres og bygges etter andre billigere prinsipper enn andre typer seilbåter som er dyrere.  Her blir da også Skilsø sine motorbåter trukket inn. Noen mener også det samme om man sammenlikner nye Bavaria med eldre Bavaria - siden nyere produseres billigere enn før.

Bavaria seilbåter er billige i seilbåtklassen først og fremst pga at de er båter spesialisert for turseiling. Disse er billigere å produsere enn feks en seilbåt spesialisert for havseiling. Begge kan gjøre det den andre ikke kan, bare ikke like bra - og begge kan være bygget til samme kvalitetsmessig standard. Den ene er likevel vesentlig billigere.

Bavaria er spesielt billig fordi de over mange år har satset på massemarkedet fremfor nisjer - og kan derfor oppnå volumer som gjør at investeringer i moderne teknologi og produksjonsprosesser kan bli lønnsomt. Dette er også en grunn til at Bavaria etter mange tiår med gradvise investeringer kan produsere en bedre båt i 2022 enn for 30 år siden, som at på til er billigere å produsere!

For 30 år siden ville det ikke vært mulig for noen produsent i verden å produsere en like god båt som det  Bavaria/Hanse/Bentau klarer i dag - uansett pris - teknologien, materialene, komponentene og prosessene fantes bare ikke.

Det hele blir litt som å sammenlikne et industrikjøkken med kjøkkenet hjemme. Det hadde blitt håpløst dyrt og ineffektivt å lage middag til familien sin i en fabrikk. Før man hadde fått kalibrert maskinene og tilpasset oppskriftene - ja så hadde nok hele uka gått og matbudsjettet med. Da hadde man nok ønsket seg tilbake på kjøkkenet hjemme. Motsatt vei - skulle man lagd middag til hele byen - da hadde det blitt håpløst med selv tusen hjemme-kjøkken.

Om maten blir bedre hjemme enn på fabrikken - det kommer vel an på kokken, råvarene og hva som skal lages. Fabrikkprodusert mat og drikke kan være vel så bra som hjemmelaget. Men, en ordinær matrett det lages et fåtall  av på hjemmekjøkkenet blir som regel alltid mye dyrere enn en rett som det lages tusenvis av på fabrikken. Prøv deg på feks Coca Cola i to batcher hjemme.  Ble det bedre enn fra fabrikken? Ble begge batchene like? Ble det billigere? Om det ble det - gratulerer, du er nå verdens rikeste mann!

Jeg synes du har gode argumenter zooper. Trådstarters utfordring dreier seg jo om prissammenlikning mellom en tradisjonell bygget båt i et segment (motorbåt) kontra en båt i et annet segment (seil) men bygget med moderne produksjonsmetoder. Det er en tendens til å framheve tradisjonelle byggeteknikker på mange områder (bil, motorsykkel, hus etc), men utviklingen har likevel gått i retning av stadig bedre kvalitet. 

Jeg opplever trådstarters problemstilling som lite relevant ettersom den inviterer til å sammenlikne dimensjoner som ikke lar seg sammenlikne på fornuftig vis. 

Diskusjonen om båter bygget etter såkalte håndverksprinsipper er bedre enn båter bygget etter moderne metoder og tilhørende kvalitetskrav er interessant. Ofte er det nok mer følelser enn fakta involvert i disse diskusjonene, noe jeg synes zooper viser på en god måte.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...