Jump to content

Kile til propellaksel har røket

Tommy75

Recommended Posts

Hei har noet hatt samme problem?

Type båt: Grimsøy 23 Motor: Yanmar 15

Problem: Kile til propellaksel røk, får ikke satt inn ny før får frem åpning for kile. Hvordan få løsnet/vridd dette til rett posisjon

Den med gjenger på bildet har flyttet på seg og vi får ikke vridd den tilbake sånn at hull til kile treffer hverandre.

Noen som har opplevd samme problem?

båt1.png

båt2.png

båt3.png

båt4.png

båt5.png

Antar båten er på vannet. Vet ikke om du har mulighet for å blokkere propellen med f. eks en planke som kan tres ned ovenfra og tar fatt i hæl-jernet, og evt bindes fast til akterfortøyning. Så vet jeg ikke om du har mulighet for å sette girkassen i gir uten at motor går, men hvis det er mulig, kan du evt prøve å tvinge svinghjulet til å dreie (f.eks med en grov skrutrekker på startkransen) med propellen blokkert og se om du får vridd det på plass på denne måten. Dersom girkassen krever oljetrykk for å skifte gir, må man nesten forsøke å dreie akselflensen. Vet ikke om det er mulig å få fatt på den med en grov rørtang eller noe?

For meg ser dette ut som en klemflens av kon-typen for å koble propellakslingen til et trykklager avvtypen Python (eller muligens Aquadrive). Sannsynligvis har ikke konen vært strammet til spec. Det beste er vel å løsne for så å dreie. Jeg kjenner ikke denne patenten ut fra vedlagte bilder. Koblingen har trolig ingen link verken til båtprodusenten eller produsenten av trykklagerbraketten.

Komodo skrev for 1 time siden:

Dette er vel en spennhylse med to konuser som går mot hverandre, ikke en klemflens.

Det var akkurat dét jeg prøvde å uttrykke. Ble en del brukt av EagleBurgamann og John Crane for å drive mekaniske tetninger. Konusene kan til tider være litt fiklete å ha med å gjøre.

Jeg takker for svar ? for meg så burde det være mulig å skifte kile ved brudd, mens den ligger på vannet. 
Det er spennhylsen og konuser som jeg ikke får løsnet eller stilt på slik at jeg får frem kile hull, dett har forskjøvet seg.
å låse propellaksel har ikke noen virkning nå da kile er røket. 
jeg må få vridd spennhylse og konuser i rett posisjon om dette er mulig, nå mens den ligger på vannet. 
Om den må på land er det litt enklere, me  hadde håpet å slippe det, men nyte noen få turer til før sesongslutt.

Er det lings ? Kan de ha rustet fast ? 

D099F667-8CCC-48FD-B93B-345CA558698B.jpeg

0663026A-BA04-40BC-A809-0D61395F94E2.jpeg

Om det er en klemflens. Løsne ringene  fra hverandre, da får jeg en større kon innvendig, kan da få akslingen lenger inn, og klemmer til igjen. Er det slik mekanismen fungerer ?

Er det en måte å få disse løs nå mens den ligger på vannet ? sitter bom fast nå, kan prøve å hjelpe til med CrC/WD40 om det er noe rust. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...