Jump to content

Kontrollboksen er steinhard

Matbåt

Recommended Posts

Tore B skrev 1 minutt siden:

Sikker på at det ikke er kablene som er steinharde? Ellers så pleier det å være en friksjonsskrue. Hvis du har det har du sjekket at den ikke er skrudd til? 

Kan se på de skruene og skjekke kablene men jeg må vente til neste gang jeg besøker båten. Men hvordan skal frikjonsskruen være?

Siden du sier jolle, så står kontrollboksen ute regner jeg med.

Jeg har en utvendig kontrollboks på sjarken som var blitt knalltung å bevege på, i den grad at også kontrollboksen innvendig (som er koblet sammen med den utvendige) også ble veldig tung. Mye salt som hadde funnet veien inn i boksen  utvendig i årenes løp, og dannet irr m.m.

Løste det ved å åpne et sidelokk på den utvendige boksen og sprøyte inn lanolin (sauefett) fra sprayboks kjøpt på BilXtra mens jeg bevegde spakene iherdig frem og tilbake en stund.

Problemet forsvant, og har vært borte siden! :clap:

Det første jeg hadde gjort, uansett kontrollboks, er å kople av wirene. Derstter sjekke om kontrollboksen er like hard å bevege. Da finner du ut om feilen er i selve boksen eller i en av wirene.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ok, så når det ikke er koplet wire i selve kontrollboksen så er den like hard?

Da er det bare å plukke kontrollen i biter, rense og smøre opp. Så prøve igjen.

Samt sjekke om det er noe bøyd eller slitt inni der.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Matbåt skrev for 5 timer siden:

Prøvde det men kontrollboksen var like hard

Sånn var min også, kanskje ikke like hard som du beskriver men det kan ikke ha vært langt unna. Det var en litt annen type riktignok, en teleflex. Jeg tenkte det var wirene, men de viste seg å være fine. Det viste seg å være størknet hardt fett i kontrollboksen. Etter grundig rengjøring og smøring etter fullstendig demontering kunne den beveges lett med bare en finger (uten å være tilkoblet).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...