Jump to content

Hvor stor rib/jolle egner seg som slepe jolle på 27 fots hel/halv planer

Okkaby

Recommended Posts

Skal skaffe meg en brukt rib/jolle som kan bli med på ture rundt i ryfylke, så en kan sette et par garn/teiner når en er på tur.

Siden vi gjerne blir 2 stk ombord, å jeg vil ha plass til en balje/fiskeutstyr i tillegg til styrekonsoll. Så føler jeg disse 280-300 blir litt vel små. Så hadde gjerne hatt en på 330-350.

Båten er kun goe 3m breie, så blir feil å ha så breie i snapdavit eller daviter. Så den må da slepes.

Har hatt den gamle Zodiac Zoom på 310 på slep, noe som gikk bra. Men denne er med v formet bunn innvendig, noe jeg forbanner hver gang en går ombord i den. Så skal ha noe med flat bunn innvendig nå. Så blir jo da dobbelt bunn, å noe tyngre. Vi å slippe å styr emed av og på av påhenger, siden en 4 takter på 9,9 eller større blir så tung å styre med.

Så hva mener folket er greie størrelse/type å ha på slep?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg sleper nå rundt på en Wester 360 med 9,9 totakter på. Burde vel gå greit å slepe en gummibåt som er litt mindre? (Jeg har ingen erfaring med gummibåt på slep, men det ser jo ut til at de sklir like fint oppå vannet. Samt mye greiere å dunke borti.)

Jeg sleper riktignok ikke i 19 knop som du vil gjøre, men jeg synes det er bedre å slepe e 12" enn en 8" Pioner. Unntaket er steder der det er trangt og vi kan dunke i hverandre. Der hiver jeg eldste poden oppi jolla så den kjører for egen maskin. Mest fordi det er styrete med slepetau og fordi jolla ikke vil tåle å dunke i ankeret etc.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Da ser jeg for meg at det skal gå veldig fint. Det er mer håndteringen i trange farvann der jeg forventer at jeg plutselig må bakke at jeg synes det er litt stress med en 12" glassfiberjolle på slep. Ikke moro å få den inn i badeplattformen eller Bruce ankeret akter...

Med en "fender" på slep så er jo det ikke så veldig utfordrende, så lenge du har kort nok slep og får den på inn på din side ved bakking.

Husk å bruke flytetau på slep (!). 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Okkaby skrev for 12 timer siden:

Har hatt den gamle Zodiac Zoom på 310 på slep, noe som gikk bra. Men denne er med v formet bunn innvendig, noe jeg forbanner hver gang en går ombord i den. Så skal ha noe med flat bunn innvendig nå.

Hva med å støpe en flat bunn i Zoomen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 time siden:

Hva med å støpe en flat bunn i Zoomen?

Orker ikke å styre med det. 

Har nok andre prosjekter som står i kø. Prøver jo å få hoved baljen opp til dagens standard hehe Så må en også jobbe litt, samt ha litt fritid uten jobb?

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev for 13 timer siden:

Skal skaffe meg en brukt rib/jolle som kan bli med på ture rundt i ryfylke, så en kan sette et par garn/teiner når en er på tur.

Til det bruket hadde jeg ikke valgt gummibåt/rib. Det blir alt for mye styr med å være forsiktig med pontongene.

Her har du en grei båt til den bruken

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=268970820 

Men den ideelle er denne

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=270141905

Dette er båter som er utrolig stødige, og har en vanvittig lasteevne. To feite mannfolk kan lett sitte på samme side, nesten uten at den krenger. Det mest gunstige er også å ha den uten styrekonsoll, kun rorkult på motoren. Da får du utnyttet plassen i båten.  

Vi har hatt Steady 460 som slepejolle i mange år, det har vært helt supert. For deg som har stor motor er det heller ingen problem å slepe den opp i plan. Hvis du ser undersiden av disse jollene så har de to skarpe "meier" under pontongne, så den blir nesten som en trimaran. Disse "meiene" gjør at den er utrolig stabil å slepe, også i dårlig vær. Nå har vi en Pioner 12 Active (eller hva den heter) som slepejolle. Den er vesentlig lettere, men skikkelig vinglete og ustødig, og noe dritt å slepe. I dårlig vær skjener den i alle retninger, og noen ganger styrer den mer enn 90 grader til en av sidene. Steadyen var som en drøm å slepe i forhold. Bare å rigge seg til med hanefot og to kraftige gummidempere. Disse jollene bør helst ha 30-40 hk for å fungere optimalt. 

Komodo skrev 14 minutter siden:

I dårlig vær skjener den i alle retninger, og noen ganger styrer den mer enn 90 grader til en av sidene.

:eek: 

Grand Banks jr skrev 31 minutter siden:

:eek: 

Ja, nettopp. Hadde jeg filmet den turen vi hadde fra Koster til Hvaler siste dagen i sommerferien hadde du ikke skaffet deg ei slik slepejolle. Mildt sagt ubehagelig. Steadyen var tung å slepe, men veldig stabil og forutsigbar. Styrte rett på som en kjelke.

@Komodo

Hvor mye veier en sådan 380?

Må ha så det drives greit av 9.9hk som evt justeres opp. Dette da yngste lærling på 13 skal kunne kjøre den.

Når jeg snakker garn/teiner, så er det maks 2 teiner med på tur, å da av billig typen som legges sammen.

Garn blir 2-3 garn. Seriøst fiske, gjør vi med dem gamle viksund hjemme, som har hydraulisk haler til jobben.

Er kun for å fiske litt mat på turen 

Komodo skrev for 1 time siden:

Vi har hatt Steady 460 som slepejolle

Hvis man er på utkikk etter en mellomting mellom 380 og 460 - hvordan blir da feks River 420?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Okkaby skrev 36 minutter siden:

@Komodo

Hvor mye veier en sådan 380?

Må ha så det drives greit av 9.9hk som evt justeres opp. Dette da yngste lærling på 13 skal kunne kjøre den.

Vet ikke, vi hadde en 460. Den er tung, men god å slepe, og du drar den lett opp i plan når du sleper. Så du kan lett slepe den i høy fart også. 9,9 går helt sikkert fint det også, men på 460en synes jeg det høres lite ut. 

Okkaby skrev 36 minutter siden:

Når jeg snakker garn/teiner, så er det maks 2 teiner med på tur, å da av billig typen som legges sammen.

Garn blir 2-3 garn. Seriøst fiske, gjør vi med dem gamle viksund hjemme, som har hydraulisk haler til jobben.

Er kun for å fiske litt mat på turen 

Jeg ville allikevel holdt en klar knapp på ei slik jolle framfor noe med oppblåsbar pontong. Styr også unna rattstyring, det tar bare opp plass. 

ivar skrev 17 minutter siden:

Hvis man er på utkikk etter en mellomting mellom 380 og 460 - hvordan blir da feks River 420?   

Vet ikke, jeg har ikke noe erfaring med River. Men sikkert et greit alternativ det. Hovedpoenget mitt er at jeg ville gått for en rotasjonsstøpt slepejolle, ikke en oppblåsbar :smiley:

Komodo skrev for 3 timer siden:

Vi har hatt Steady 460 som slepejolle i mange år, det har vært helt supert.

Komodo skrev for 3 timer siden:

Dette er båter som er utrolig stødige, og har en vanvittig lasteevne. To feite mannfolk kan lett sitte på samme side, nesten uten at den krenger.

Er ganske enig i at Steady 460 stødige saker, men tungdreven. Selv med 25hk 4T så må det jobbes for å komme i plan. Klarer ikke å være helt saklig i dag så jeg poster et bilde av min 460 på jobb. Bildet er konstruert, det startet med et veddemål og ikke en æpp.. det var dykker tilstede og det ble brukt vest.

Steady - 460 nesten fult lass.jpg

Det du ser på bildet er et ekstremforsøk og må ikke kopieres av barn eller voksne...:diving:

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Er ganske enig i at Steady 460 stødige saker, men tungdreven. Selv med 25hk 4T så må det jobbes for å komme i plan. Klarer ikke å være helt saklig i dag så jeg poster et bilde av min 460 på jobb. Bildet er konstruert, det startet med et veddemål og ikke en æpp.. det var dykker tilstede og det ble brukt vest.

Steady - 460 nesten fult lass.jpg

Det du ser på bildet er et ekstremforsøk og må ikke kopieres av barn eller voksne...:diving:

Ned med mann å mus dette hehe

Redigert av Okkaby (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...