Jump to content

Reparasjon davitstøtte - Glassfiber og forsterkning

Tor Arild

Recommended Posts

Når Tomrør var på vei inn til Kungshamn fra sør, var jeg på vei fra nord. Så Tomrør mellom Fiskåtången og Kungshamn og det så ut som de var saltet ned også. Så etterpå at vi hadde vært ute i det samme morsomme været.  Etter 6 timer utaskjærs i vær som varierte fra tålelig til ugreit, så var det godt å komme innaskjærs for litt hvile. 

Også jeg ble overrasket i Skagerrak av plutselige sterke vinder og særs aggressiv sjø med kort frekvens mellom toppene.

I davit har jeg en Zodiac Medline med 30hk firetakt, så mye vekt. Men har hengt der opp og ned norskekysten mange ganger. 

Denne gangen gikk det derimot ikke helt greit. Det ble så mye bevegelse at ene kabel ble slitt helt inn til kjerne, og i andre enden ble støttestag for davit på motorsiden dyttet ned i badeplattform. 

Stag har riktignok ikke verdens største fotavtrykk, men likevel et tegn på hvor mye stress og bevegelse det ble. 

Jolla er tatt ned, og jeg tenker følgende:

Demontere stag og jekke opp davit

Forkorte stav med 40mm

Finne en teakstav på 7cm bredde (det som er tilgjengelig) og 30cm lengde og 40mm tykk. 

Den legges over skadested (gjør det samme på andre side) for å ha mer flate å fordele trykk på. 

Men, hvordan ville dere reparert hull? Badeplattform er hul, så nå hviler stag på bunn.
Er det nok å renskjære og legge inn glassfiber rep masse? La herde og dekke over med teakstokk? 

Det var ihvertfall tanke så langt, og deretter sette de forkortede stag fra davit på plass og midt på teakfot. 

Innspill på om det er en grei måte å utbedre på mottas med takk. 

Bildene viser henholdsvis:

Styrbord davit mot skrog og hvor mye brettet ut

Samme fra annen vinkel

Babord som er normal

Stag gjennom badeplattform

Mvh

Tor Arild

Babord davit.jpg

styrbord davit med glipe.jpg

Avlastingsstag nedtrykt i plattform.jpg

Styrbord davit.jpg

Redigert av Tor Arild (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...