Jump to content

Er det mulig å se ror posisjon på Garmin Compact Reactor 40 Autopilot m/GHC20


Okkaby

Recommended Posts

Har nevnte autopilot ombord.

Men irritere meg ofte over manglende mulighet for å se posisjon på ror.

Har lest side opp å side ned, men finner ikke ut om det faktisk er mulig å se på GHC20 styre enheten. Er noen plasser det viser, det skal være grønn linje i bunn av skjerm, som viser posisjon på ror. Men klare ikke finne noen plass en skal få frem dette.

Klare ikke finne noen rorføler heller som skal være beregnet for denne autopilot.

Garmin har en rorføler som skal kunne brukes med den eldre kontroll unit GHC10. Men GHC10 fungere ikke med nye autopilot.

 

Så er det noen andre som har fått til å vise ror posisjon på denne autopilot?

Vet du noe om dette @abbor ?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Landcrab skrev 1 time siden:

Det finnes noen overganger/koblinger som lar deg koble rorgiver til Reactor autopiloten. Da vil du se rorposisjonen på GHC og plotter, men rorposisjonen fra giver vil ikke brukes til å forbedre styringen.

 

Ring Garmin support så får du info.

 

 

Styring er helt topp.

Men jævla irriterende å ikke se hvor ror står når en skal manøvrere i trange plasser/havner etter å ha ligget en stund.

 

Så derfor det hadde vært greit med denne info.

 

Får sende de en melding 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

har sett rorindaktor på displayet i GHC20 men det har vært på nyere IPS og DPI-drev installasjoner som er fly-by-wire med AP funksjon aktivert. Rorpossisjon ligger da i VP EVC systemet.

 

I ditt tilfelle tipper jeg du enten må bruke den gamle rorføleren hvis det finnes overgang. Evt et eget ror-instrument med føler. dette blir nok det billigste.

 

Ellers pleier jeg på båter uten rorvisning og lære meg hvor mange turn det er fra side til side på rattet. Typisk er det 4 turn, så drier helt i enden, så to turn tilbake så er man ca rett.

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 10 minutter siden:

har sett rorindaktor på displayet i GHC20 men det har vært på nyere IPS og DPI-drev installasjoner som er fly-by-wire med AP funksjon aktivert. Rorpossisjon ligger da i VP EVC systemet.

 

I ditt tilfelle tipper jeg du enten må bruke den gamle rorføleren hvis det finnes overgang. Evt et eget ror-instrument med føler. dette blir nok det billigste.

 

Ellers pleier jeg på båter uten rorvisning og lære meg hvor mange turn det er fra side til side på rattet. Typisk er det 4 turn, så drier helt i enden, så to turn tilbake så er man ca rett.

4 tørn hadde vært helt konge. Men det er umulig å få til.

 

Byttet nettopp styresylinder, da den gamle var sliten, samt for liten til å holde ror, med nye motor.

Siden det er den lille rattpumpa(26ccm) fra sleipner som sitter fra før, så ente jeg opp med nærmere 9 tørn. Noe som er helt håpløst, spesielt i trang havn med litt vind.

Den rattpumpe sleipner anbefaler brukt(35ccm), vil gi 6,1 tørn. Jeg ønsker egentlig mindre tørn, så ville ha den store med 43ccm, da den gir 5 tørn.

Denne er det klin umulig å få tak i. Eneste som har en på lager, er maritim i Bergen. Men jeg må da reise med fly til Bergen for å kjøpe den. Alle andre er utsolgt. Svar fra Sleipner, er at kanskje om 2-3 uker, men også mulig først neste år, ingen hos de som vet(eller gidde å bry seg)

Sleipner, er blitt helt håpløse. De prioritere store utenlandske kunder, frem for norske forhandlere. Dette er noe de fleste norske forhandlere er enige om. Men siden jeg må ha typen med flens på rattpumpen, så har jeg ikke noe valg, enn å kjøpe hjem den på 35ccm, som ankommer imorgen eller mandag. Siden jeg også vet jeg ikke blir fornøyde, så blir det nok å kjøpe nye ennå engang senere, når den andre er på lager, og så selge den andre på finn, med stort tap.

 

Finner jeg en utenlandsk leverandør, som kan levere, så blir det å foretrekke frem for mer møkk fra sleipner. De har blitt et møkka selskap uten service. Var jo umulig å få svar fra de, hvilket ror som var anbefalt for båten min. Når endelig, de svarte, så var svaret, at ring Bosvik, de levere til disse gamle båter. Så de ville altså ikke selge noe ror til en norsk kunde.

 

Om noen her kan komme opp med leverandør, av rattpumper flens, og 40ccm eller mere, så hyl ut, da jeg da kan sende tilbake Sleipner sin. Noe jeg gjør med glede. Men den må være på lager. Ser generelt ut som det er lite av disse på lager rundt om, uten om små pjngle greier til påhengsmotor.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
sap_2000 skrev 18 minutter siden:

Alt over 5 tørn er håpløst. Bedre å sette i stor nok pumpe. Typisk gammel norsk uvane det der med ørten tørn på rattet. Evt bevisst underdimmensjonering av styresystemet for å spare en lapp eller to.

3-4 er perfekt

Problemt er at jeg da må vente kanskje et år på ny pumpe. 

Å ja er enige i at det er håpløst med mer enn ca 4. Skjønner ikke vitsen med flere tørn.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Jeg har en Reactor 40 retrofit/solenoid fra i år hvor jeg kjøpte denne til: https://seatronic.no/garmin-grf-10?gclid=CjwKCAjwu5yYBhAjEiwAKXk_eG9DNUonjr-gv8o63nVKNgQNPWkUwHlhVJ9jFv_Ma3GOZx0KUDxc4xoCqMAQAvD_BwE

 

Da kalibreres den ved oppstart og rorutslag vises på GHC 20. Tror piloten gjør seg nytte av den ved oppstart i hvert fall. Har du ikke inngang for denne på din ECU? Eller har jeg misforstått spørsmålsstillingen?

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post
Sandebukta skrev for 1 time siden:

Jeg har en Reactor 40 retrofit/solenoid fra i år hvor jeg kjøpte denne til: https://seatronic.no/garmin-grf-10?gclid=CjwKCAjwu5yYBhAjEiwAKXk_eG9DNUonjr-gv8o63nVKNgQNPWkUwHlhVJ9jFv_Ma3GOZx0KUDxc4xoCqMAQAvD_BwE

 

Da kalibreres den ved oppstart og rorutslag vises på GHC 20. Tror piloten gjør seg nytte av den ved oppstart i hvert fall. Har du ikke inngang for denne på din ECU? Eller har jeg misforstått spørsmålsstillingen?

Nei har ikke inngang for denne på min. Ser ut som de mye piloter er beregnet å brukes uten rorføler.

Mener å ha lest at den du linker til er beregnet for ghc10 rorkontroll som er utgått type.

Er en ledige port på selve rorkontroll, men denne er beregnet for nmea0183 enheter  ala vind/gpd/hastighets sensore.

 

Har sendt mail til Garmin support å spurt om muligheten for rorføler.

IMG20220825211717.jpg

IMG20220825211340.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 39 minutter siden:

Nei har ikke inngang for denne på min. Ser ut som de mye piloter er beregnet å brukes uten rorføler.

Mener å ha lest at den du linker til er beregnet for ghc10 rorkontroll som er utgått type.

Er en ledige port på selve rorkontroll, men denne er beregnet for nmea0183 enheter  ala vind/gpd/hastighets sensore.

 

Har sendt mail til Garmin support å spurt om muligheten for rorføler.

IMG20220825211717.jpg

IMG20220825211340.jpg

Den fungerer fint på min Reactor 40 med GHC20 display og vises også på gpsmap 722sx plus. Og den passer inn i porten Feedback på min ECU fra 2021.

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post
Sandebukta skrev 11 minutter siden:

Den fungerer fint på min Reactor 40 med GHC20 display og vises også på gpsmap 722sx plus. Og den passer inn i porten Feedback på min ECU fra 2021.

Da må du jo ha en løse kabel/plugg fra pumpa. Fro hos meg kommer det feedback kabel fra pumpa til ECU som vist på bildet.

Har du annen pumpe enn den jeg har?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 22 minutter siden:

Da må du jo ha en løse kabel/plugg fra pumpa. Fro hos meg kommer det feedback kabel fra pumpa til ECU som vist på bildet.

Har du annen pumpe enn den jeg har?

Jeg har tredjeparts pumpe ja, som ikke snakker med noen. Da skjønner jeg litt mer! Beklager, da har vi snakket forbi hverandre.  Da kan du vel kjøoe en rorgiver med nmea2000? Men Garmin gir deg vel svar på om den kommer opp på ghc 20. 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post
Sandebukta skrev 17 minutter siden:

Jeg har tredjeparts pumpe ja, som ikke snakker med noen. Da skjønner jeg litt mer! Beklager, da har vi snakket forbi hverandre.  Da kan du vel kjøoe en rorgiver med nmea2000? Men Garmin gir deg vel svar på om den kommer opp på ghc 20. 

Var det jeg tenkte ja. 

Ja ser hva de svare i mårå. Mulig det går å koble en nmea2000 på nettverket, å den så kommer opp

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Kort svar; JA.

 

Akkurat GHC 10 / 20 er vel benevnelsen på display(ene) du har for å betjene CCU og ECU med. Rorsensoren til Garmin trur jeg kun er ment for å koplet på en støttet ECU og ikke standalone. Så spørsmålet er om din ECU har inngang for rorsensor eller ikke.


Jeg har selv en GHP Reactor autopilot med smartpumpe der pumpe og ECU er integrert i ett, og denne har inngang for GRF 10 rorsensor (https://www.garmin.com/nb-NO/p/109829). ECU/Smartpumpen sender den ut på NMEA2000-nettet og det kan vises på alle andre duppeditter som plukker opp sånne setninger, f.eks. GHC 20. All kalibrering, innstilling etc gjøres på GHC20-displayet, og jeg får opp rorstilling som en egen linje nederst på displayet.

Fra manualen til GHC 20, rorindikator er nr 4:

image.png.0a0df059bcc413adbaef83ebbe051c71.png

 

 

Manualen til Compact Reactor 40 angir at det skal gå fint å ha 3.part giver på nmea 2000 - nettet. 

image.png.ae695cb464a6aead1ca41b3bfe7d8dc8.png

 

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post

@LM 9725

Hvis du ser på bilder jeg la ut, så er der ingen plass på min ECU som er ledige. Alle 4 plugger er i bruk i henhold til bildet/bruksanvisningen. 

Dette da det er 2 som går til pumpa.

 

Å ifølge samme bruksanvisning, så er den ledige port på ghc20 for nmea0183. Så da spørs om de har en, som fungere på nmea0183, uten å måtte kjøpe overgang til 3-4000 i tillegg.

 

Så må nok vente å høre hva Garmin svare på mail.

 

Er noe forskjell på de forskellige systemer. Kjøpte mitt uten ghc20, da jeg var sikker på jeg kunne bruke en ghc10, jeg hadde fått veldig billig.

Men viste seg at det ikke fungerte en plass. Så måtte fint kjøpe en nye ghc20.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Der kom svar og løsning fra Garmin.

Må koble en GRF10 til NMEA2000 nettverket via en GRA10.

Så noen direkte tilkobling til autopilot er ikke mulig på de nye systemene.

 

Så med deres 15% rabatt blir dette ca 4375kr.

Så tenker jeg gir faen i dette. 

 

 

Hei Tommy

Takk for at du har kontaktet Garmin marine Support.

 

Man kan godt få rorføler slik som du ønsker det, dette krever bare en manuel løsning som beskrevet under.

 

Det man trenger er en GRF 10 rorføler koblet opp mot en GRA 10 adapter > som igjen er koblet opp på NMEA 2000 nettverket i båten, man kan se hvordan i vedlegget jeg har vedlagt - se vedlegg.

 

Under finner du link til GRF 10 og GRA 10:

 

https://www.garmin.com/nb-NO/p/109829 GRF 10

 

https://www.garmin.com/nb-NO/p/35606 GRA 10

 

Hvis du ønsker å kjøpe dette gjennom vår nettside www.garmin.no så kan vi tilby 15% rabatt på veiledende pris på disse 2 produkter.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Ser på ulike løsninger på dette selv. Jeg tenker å finne en standard rorsensor med NMEA200, da trenger man vel kun å få denne på nett.

Et eksempel er denne

 

Fortsatt dyrt, men rimeligere enn fra Garmin

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Det vil sannsynligvis ikke virke med NMEA 0183-porten, den er begrenset til GPS og rutestyring. Det du ønsker er å få inn RSA-setning, og for å få det inn i displayet må det være på NMEA 2000. Men bør fungere med uansett fabrikat sensor så lenge den prater NMEA 2000 (evt NMEA 0183 med overgang til NMEA 2000). 

 

 

image.png.c0db3ed5eaa616ced5fef4a467d703a8.png

 

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...