Jump to content

Skibsplast 655 baugløft, bytte propell?


Trotro

Recommended Posts

Hei. Har fått tak i en skibsplast 655 2001 modell. På denne sitter det en 130hk yamaha 2018 modell, jeg syntes den løfter baugen veldig lite, har fått tips om og bytte propell da yamaha orginalpropell var relativt dårlig på det. Fikk en link til en propell som de mente kunne hjelpe på det, 

 

https://butikk.sevenseasmarine.no/butikk/propell/stalpropell/exciter-s3-13-3x16/

 

Hva mener dere som har peiling og som har skibsplast?  Er det noe og hente her? 

Link to post
Trotro skrev 33 minutter siden:

Det har jeg prøvd:)  burde jeg løfte/senke motoren ? Jeg er litt fersk på dette men har lest at noen justerer høyden på motoren?  Jeg får løftet baugen opp til 16-17 knop tenker jeg så etter det jo mer fart jeg har jo mer legger baugen seg ned i vannet 

Og jo høyere turtall desto høyere bør du trimme. Når propellen går raskere rundt vil den tåle mer trim...

 

Men du bør sjekke høyden når baugen går ned når du gir på.

 

Og propell med høyere rake vinkel, men det er lite å hente. Jeg ville holdt meg til Solas står propell om du skal skifte på din motor. Solas Titan kommer i 15 eller 17 stigning og har høy rake vinkel - evne til baugløft.

Link to post

Hva er dimensjonen på propellen idag? 

 

Jeg har en 655 med 150hk Yamaha 2015 mod. Kan skrive under på at du ikke får løftet baugen mye uansett. Båten er ikke spesielt trimvillig for å si det sånn... Jeg endret fra 13 3/4x19  til 14 1/4x17 på min. Da fikk jeg opp turtallet, fart og bedre trim. Jeg kjører Yamaha Reliance propell.  Får litt over 38 knop med full tank og nysmurt bunn. Nå i slutten av sommeren er jeg nede på 36,8 knop.

Link to post

655 med Suzuki 150 her, tre tommer setback pga manuell motorlift og 15x21 litt sliten Suzuki stålpropell. Syns jeg klarer å løfte baugen en del, har ikke fått testet toppfart under optimale forhold, men klarer over 37 i alle fall, med "konservativ" motorhøyde (slipper ALDRI)

 

Veldig kontrast på hva jeg oppnår av baugløft i.f.t når båten hadde 115 hk. Den klarte ikke å løfte noe særlig. Det har vel litt med kreftene å gjøre, men også med tyngden bak. Tror rett og slett båten er litt framtung orginalt, og med mye tyngre motor og litt setback er vannlinjen bak hevet en god del. Merker forskjell ved skarp sving også, 115 hk slapp for et godt ord.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
glalaks skrev On 26.8.2022 at 14.17:

Hadde solas hr titan på min med 140 hk. Litt bedre ble det, men ikke så mye. Skibsplast 655 er ikke den mest sporty båten. Men trygg og stødig 👍

Trygg og stødig ja, med 115 hk var det egentlig litt som å kjøre skøyte, i den forstand at den føltes veldig "tung". Med 150hk ble det mer likt en båt med påhengsmotor😄

 

Til trådstarter, hvordan er vektfordelingen i båten din? Har du f.eks sjøvannstoalett med tank framme, hvor står batteriet osv. Har sett i tidligere tråder her at noen har lyktes med å få mer løft ved å gjøre om på vektfordelingen. Yamaha 130 ser ut fra det jeg finner på nett ut til å være en veldig lett motor, så mitt tips er at båten din rett og slett er for lett bak.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...