Trotro Startet 25.August.2022 Del på Facebook Startet 25.August.2022 Hei. Har fått tak i en skibsplast 655 2001 modell. På denne sitter det en 130hk yamaha 2018 modell, jeg syntes den løfter baugen veldig lite, har fått tips om og bytte propell da yamaha orginalpropell var relativt dårlig på det. Fikk en link til en propell som de mente kunne hjelpe på det, https://butikk.sevenseasmarine.no/butikk/propell/stalpropell/exciter-s3-13-3x16/ Hva mener dere som har peiling og som har skibsplast? Er det noe og hente her? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 25.August.2022 Del på Facebook Svart 25.August.2022 Du har selvfølgelig prøvd å tilte motor ut/opp? Det løfter baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Trotro Svart 25.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2022 (redigert) Det har jeg prøvd:) burde jeg løfte/senke motoren ? Jeg er litt fersk på dette men har lest at noen justerer høyden på motoren? Jeg får løftet baugen opp til 16-17 knop tenker jeg så etter det jo mer fart jeg har jo mer legger baugen seg ned i vannet Redigert 25.August.2022 av Trotro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2022 Del på Facebook Svart 25.August.2022 Ikke alle båter er like trimvillige, skibsplast 655 er nok blant de. Sikkert noe å hente men ikke forvent mirakler Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jerognal Svart 25.August.2022 Del på Facebook Svart 25.August.2022 (redigert) Hvor høyt står kavitasjonsplate? Min er faring er at den bør stå litt over forlengelse av kjølen. Kjenner ikke båten men hadde sjekket dette før handlet ny propell. Redigert 25.August.2022 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.August.2022 Del på Facebook Svart 25.August.2022 Trotro skrev 33 minutter siden: Det har jeg prøvd:) burde jeg løfte/senke motoren ? Jeg er litt fersk på dette men har lest at noen justerer høyden på motoren? Jeg får løftet baugen opp til 16-17 knop tenker jeg så etter det jo mer fart jeg har jo mer legger baugen seg ned i vannet Og jo høyere turtall desto høyere bør du trimme. Når propellen går raskere rundt vil den tåle mer trim... Men du bør sjekke høyden når baugen går ned når du gir på. Og propell med høyere rake vinkel, men det er lite å hente. Jeg ville holdt meg til Solas står propell om du skal skifte på din motor. Solas Titan kommer i 15 eller 17 stigning og har høy rake vinkel - evne til baugløft. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 Hva er dimensjonen på propellen idag? Jeg har en 655 med 150hk Yamaha 2015 mod. Kan skrive under på at du ikke får løftet baugen mye uansett. Båten er ikke spesielt trimvillig for å si det sånn... Jeg endret fra 13 3/4x19 til 14 1/4x17 på min. Da fikk jeg opp turtallet, fart og bedre trim. Jeg kjører Yamaha Reliance propell. Får litt over 38 knop med full tank og nysmurt bunn. Nå i slutten av sommeren er jeg nede på 36,8 knop. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 Trotro, -om du har "Black Steel" propellen til Yamaha, så er det en propell "uten" baugløft... så du kan neppe få tak i noe som er verre enn den du har. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 655 med Suzuki 150 her, tre tommer setback pga manuell motorlift og 15x21 litt sliten Suzuki stålpropell. Syns jeg klarer å løfte baugen en del, har ikke fått testet toppfart under optimale forhold, men klarer over 37 i alle fall, med "konservativ" motorhøyde (slipper ALDRI) Veldig kontrast på hva jeg oppnår av baugløft i.f.t når båten hadde 115 hk. Den klarte ikke å løfte noe særlig. Det har vel litt med kreftene å gjøre, men også med tyngden bak. Tror rett og slett båten er litt framtung orginalt, og med mye tyngre motor og litt setback er vannlinjen bak hevet en god del. Merker forskjell ved skarp sving også, 115 hk slapp for et godt ord. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
glalaks Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 Hadde solas hr titan på min med 140 hk. Litt bedre ble det, men ikke så mye. Skibsplast 655 er ikke den mest sporty båten. Men trygg og stødig 👍 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
emilskj Svart 28.August.2022 Del på Facebook Svart 28.August.2022 glalaks skrev On 26.8.2022 at 14.17: Hadde solas hr titan på min med 140 hk. Litt bedre ble det, men ikke så mye. Skibsplast 655 er ikke den mest sporty båten. Men trygg og stødig 👍 Trygg og stødig ja, med 115 hk var det egentlig litt som å kjøre skøyte, i den forstand at den føltes veldig "tung". Med 150hk ble det mer likt en båt med påhengsmotor😄 Til trådstarter, hvordan er vektfordelingen i båten din? Har du f.eks sjøvannstoalett med tank framme, hvor står batteriet osv. Har sett i tidligere tråder her at noen har lyktes med å få mer løft ved å gjøre om på vektfordelingen. Yamaha 130 ser ut fra det jeg finner på nett ut til å være en veldig lett motor, så mitt tips er at båten din rett og slett er for lett bak. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.