Jump to content

Projektor og lerret - i båt!

frankive

Recommended Posts

Vi er flere sjøulker som ser etter en løsning for å se litt fotballkamper når vi er ute i uthavn. Har ikke tv ombord til vanlig og har heller ikke behov for det. Bruker ipad for å se litt serier i ny og ne, men det hadde vært kjekt å vært et par kompiser som satt på akterdekket og kunne sett en fotballkamp i ny og ne.

Er det noen som har erfaringer på produkter som kan passe? Ser for meg følgende spesifikasjoner

- Projektor bør være mest mulig portabel

- Helst ha en batteritid på min. 2 timer

- Kunne lades via standard usb-kontakt (fint i uthavn, har ikke generator....)

Lerret bør være ca. 60-100" og mest mulig pakkbart. Ser kanskje for meg et stort putetrekk kanskje, men hadde vært veldig snertent med et stoff som ikke krøller selv når man legger det sammen, samt at det var emaljer oppe i hjørnet for enkelt å kunne bruke en flaggline e.l. for å feste på kalesjeveggen inne i båten.

Så langt kan det se ut til at Philips Micro + kan være en fin løsning. 

Philips PicoPix Micro+ DLP projektor - Elkjøp (elkjop.no)

Har også høyttalere ute (via MS-RA70) så ser for meg om jeg finner en 3.5mm til bluetooth sender kan jeg kjøre lyd ut av projektoren på høyttalerne også.

100" blir litt voldsomt i båten kanskje? Har prosjektor og 106" lerret hjemme, jeg må vel sitte helst 4m unna. Må ha ganske lys-sterk prosjektor skal bilde bli noe særlig bra i sommermånedene, når det ikke blir skikkelig mørkt.  Fotball krever jo litt kvalitet på bilde også kanskje? Tror jeg ville gått for så stort TV du klarer å stue vekk eller montere opp i båten. 

https://cdon.no/elektronikk/skjerm-barbar-hd-sammenleggbar-projektor-for-hjem-teater-utendors-innendors-dobbel-projeksjonsskjerm-polyester-100-tommer-p-97300522?gclid=EAIaIQobChMI-KiI2rPi-QIVawfmCh1GowaeEAQYAyABEgJEr_D_BwE&gclsrc=aw.ds

blir vel sittende maks 1,5-2m unna så i praksis blir vel ikke skjermen mer enn kanskje 50" vil jeg tro.

Men en TV til å stue unna tror jeg ikke blir et alternativ her.  Om det ikke finnes noe veldig og lett som går på batteri og kan henges opp i kalesjeveggen uten å rive den ned :)

Dog har jeg et stort håndtak av metall som står ved en god lokasjon hvor jeg kunne montert tv midlertidig dog... hmm, ikke sikkert din ide var så dum... kanskje en brukt pc-skjerm på 27" kanskje vil holde også... jeg skal teste litt :)

Redigert av frankive (see edit history)
S/Y Emma skrev 9 minutter siden:

Jeg kjøpte en liten miniprojektor som jeg satt på et stativ i cockpit. Så kjøpte jeg en alminnelig hvit rullegardin på Clas Ohlson til lerret. Gikk fint å henge den opp i cockpitteltet.

Dette så jo helt perfekt ut, akkurat slik jeg ser det for meg :)

Du har ikke produktnummerene på projektor og rullgardin?

frankive skrev 58 minutter siden:

Dette så jo helt perfekt ut, akkurat slik jeg ser det for meg :)

Du har ikke produktnummerene på projektor og rullgardin?

Projektoren er en slik. Men det finnes sikkert bedre og nyere varianter nå. Ville søkt etter miniprojektor-tester på nettet først.

Det er lurt å ha en lyssterk, så det ikke trenger å være helt mørkt ute. En projektor stråler ikke svart lys, så man må kompensere ved å skru opp lysstyrken.

Rullegardinen er en slik, så her får du bare finne en som er så bred som du får plass til/ønsker.

Så er det kjekt å ha en bærbar høyttaler eller stereoanlegg med AUX-inngang i tillegg, så du kan koble den til projektoren og få skikkelig lyd.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Det ble en Asus Zenbeam E2:

ASUS Prosjektor ZenBeam E2 - 854 x 480 - 300 ANSI lumens | På lager (proshop.no)

Fin pris på Proshop til 2600,- da den kostet 3.800 på Elkjøp..

300 Lux er anstendig for en så liten projektor og med full HDMI-inngang slipper jeg å kjøpe noe adapter også.

I tillegg støtter den bluetooth audio ut, noe som gjør at jeg kan koble den trådløst til stereoanlegget mitt i båten hvor jeg tilfeldigvis også monterte høyttalere ute under kalesjen i forrige uke..

Dette blir bra! :)

S/Y Emma skrev for 12 timer siden:

Rullegardinen er en slik, så her får du bare finne en som er så bred som du får plass til/ønsker.

Lov å spørre hvilken løsning du gjorde på oppheng? ser for meg at jeg kanskje bare kan bruke en flaggline for å feste den midlertidig når jeg har behov i kalesjen, kanskje med karabinkroker for rask av/på-hekting.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...