Familiesnekke Startet 25.August.2022 Del på Facebook Startet 25.August.2022 Da var det endelig en anledning for å ta kjøkkenprosjektet ett skritt videre… Litt historie først: Det gamle kjøkkenet hadde egentlig bare en vask, koketopp, lite kjøleskap ett skap og et par skuffer; ingen benkeplate. Ikke akkurat lettvint å lage mat! Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 25.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2022 For altfor lenge siden kjøpte vi nytt 140 liter Isotherm kjøleskap og en stekeovn. Jeg rev ut passasjerstolen for å få plass til nesten en meter kjøkkenbenk. Utfordringen var at vi ikke var helt sikre på hvordan vi ville ha ny kjøkkenlayout, så jeg endte opp med å bruke noen restematerialer jeg hadde stående i garasjen, og «slang sammen» en midlertidig løsning, bare for å teste… Og siden det fungerer så har det vært slik siden (3år?). Litt furu, Eik, Teak og alt var bare «grovskåret», og med noen ekstra hull her og der… Ikke akkurat Lækkert: Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 25.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2022 (redigert) Da var første trinn å rive kjøkkenet ned… Mye teknisk som skjuler seg bak kjøkkeninnredningen: Vasken var bare «limt» med butyl, tror jeg, ingen skruer var det, og massen rundt var skikkelig klissete. @Chilli Solbris; hva er løsemiddel for butyl? Tenkte jeg skulle gjenbruke vasken, hvis jeg får den ren og avfettet; det var i hvertfall ikke bare å «rulle butylen av»: Vannkrana hadde noen rare koblinger jeg ikke har sett før, og tettingen ser ut til å være basert på pakning. Må denne pakningen ut og byttes, eller sitter den helt fast? Kan jeg i så fall bruke hamp? Jeg ønsker å bytte krana til type ettgreps. Kan jeg kjøpe vanlig kjøkkenkran fra rørleggerbutikk, eller blir det for stor åpning og slapp stråle? Hva anbefaler dere? Redigert 25.August.2022 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 25.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2022 (redigert) Og som jeg forklarte i den andre tråden min om valg av kjøkkenbenk, så ble det massiv Teak. Ytterkanten er nå kappet, og målene ble; lxbxt, 1980 x 530 x 26mm. Stablet på det gamle: Da kommer flere spørsmål: -hvordan sikrer jeg kuttflatene (kortendene); er det noe vits i å legge på en strimmel med glassfiber og epoxy, eller vil ikke det hindre oppsprekking uansett? -samme gjelder der det blir skåret ut for vask og koketopp…? -Hvor nært endekanten kan jeg skjære hull til vasken, holder det med 10cm, eller må jeg ha mer? -det samme spørsmål; minimum avstand mellom vask og koketopp? Redigert 25.August.2022 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.August.2022 Del på Facebook Svart 25.August.2022 Tja, jeg tror ikke det klinet du har rundt vasken er butyl. Men fjern så mye som mulig mekanisk før du vasker rent. Du kan prøve med ren aceton for å løse opp og vaske rent. Bremseskiverens kan du jo også prøve. Den vannkoblingen ser det ut til å ha pakning eller o-ring i bunn. Lekker den er det ingenting som tetter bedre en hamp og gjengepasta! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 25.August.2022 Del på Facebook Svart 25.August.2022 Familiesnekke skrev 4 minutter siden: Og som jeg forklarte i den andre tråden min om valg av kjøkkenbenk, så ble det massiv Teak. Ytterkanten er nå kappet, og målene ble; lxbxt, 1980 x 530 x 26mm. Stablet på det gamle: Dette blir lekkert! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
VegJoh Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 Det der blir bra Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Familiesnekke Svart 26.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2022 Neste skritt blir å bygge en ramme rundt stekeovn og kjøleskap, samt understøtte for kjøkkenbenken. Jeg tenkte jeg kunne skjære opp strimler av restene, som ble kappet av i lengderetning på kjøkkenbenken; altså ramme i heltre. -Er det dumt å bruke heltre til dette, eller vil det bare vri seg? Jeg tenkte strimler med dimensjon ca 16-18mm x 26mm (B x D). -Og; vil det bare sprekke opp når jeg skrur i det? Og; bør endekant og utskjæring i kjøkkenbenk sikres mot oppsprekking med glassfiber og epoxy? Eller vil ikke det hjelpe? @NilsPils og @Knude hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 Vanskelig å svare når men ikke vet mer om konstruksjonen. Det med glassfiber og epoxy mot endeveden ville jeg glemme . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 (redigert) Butyl kan ha forskjellige løsemidler, eller null løsemidler, alt ettersom. Vannkoblingen din er en 'hydraulikk-greie', TESS, Hydroscan eller de gutta der. Ikke bruk tettemidler, blir lekk. Vanligvis en flatpakning av gummi som tetter. Samme som ved montering av vaskemakin, etc. Hulda har etthåndskran fra Biltema til 250 kroner. Samme krana som Comfort i Strömstad solgte for SEK 2000 (Mora). Endeved: Noe som båtbyggere anstrenger seg i konstruksjonen for å skjule. Lim på en listbit med f.eks. Biltema Multibond Rapid e.l. Mal med oljemaling e.l. Må ha en viss fleksibilitet. Redigert 26.August.2022 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 (redigert) Det finnes egne løsninger for de synlige kuttflatene, typisk en tynn melaminstripe med lim på, sjekk kjøkkenprodusenter. Men å mette enden med tyntflytende epoxy først er ikke dumt. Glassfibervev vil fungere, men det er en del jobb å få det pent. Tilsvarende kan du mette kuttflaten med epoxy, men jeg ville ti tillegg forseglet med en sika e.l. 10 cm avstand holder antar jeg. For kjøkkenbenk i hus snakker man om min 5-7 cm, men det er jo avhengig av hva som eventuelt stiver opp under. Redigert 26.August.2022 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 26.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2022 Takk for tips og gode råd😀 NilsPils skrev 1 time siden: Vanskelig å svare når men ikke vet mer om konstruksjonen. Dette blir da rammen som kjøkkenbenk skal hvile på og stekeovn og kjøleskap skal skrus fast i. Krimart skrev 36 minutter siden: Glassfibervev vil fungere, men det er en del jobb å få det pent. De stedene jeg tenkte glassfiber er på steder som blir skjult; under krage på vask og koketopp, og i endene mot vegg. Jeg tenkte jeg skulle sette inn skuffeskinner på skuffene. Har dere tips til noen som er godt egnet til båtbruk? Gjerne med en integrert låsefunksjon. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 Familiesnekke skrev 21 minutter siden: Dette blir da rammen som kjøkkenbenk skal hvile på og stekeovn og kjøleskap skal skrus fast i. Når jeg har lagd kjøkken (hjemme), har jeg brukt skillevegger mellom seksjonene under benkeplata som går frem til fronten, der jeg har satt på kantlister. Skilleveggene lagde jeg av det som en gang het møbelplate, og som vel ikke finnes mer. I båt ville jeg brukt limt heltre. Sånn blir det hele stabilt og solid fundament for benkeplate. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Krimart Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 Familiesnekke skrev for 4 timer siden: De stedene jeg tenkte glassfiber er på steder som blir skjult; under krage på vask og koketopp, og i endene mot vegg. Da er det vel like greit å bruke bare epoxy som trekker inn i endetre, ser ikke helt hva glassfiberen vil tilføre. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 Familiesnekke skrev for 8 timer siden: Neste skritt blir å bygge en ramme rundt stekeovn og kjøleskap, samt understøtte for kjøkkenbenken. Jeg tenkte jeg kunne skjære opp strimler av restene, som ble kappet av i lengderetning på kjøkkenbenken; altså ramme i heltre. -Er det dumt å bruke heltre til dette, eller vil det bare vri seg? Jeg tenkte strimler med dimensjon ca 16-18mm x 26mm (B x D). -Og; vil det bare sprekke opp når jeg skrur i det? Og; bør endekant og utskjæring i kjøkkenbenk sikres mot oppsprekking med glassfiber og epoxy? Eller vil ikke det hjelpe? @NilsPils og @Knude hva tenker dere? Vi tar en prat når vi sees senere!😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Familiesnekke Svart 26.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2022 (redigert) Krimart skrev 6 minutter siden: hva glassfiberen vil tilføre Tanken er at epoxy skal trekke inn og hindre vanninntrenging, mens glassfiberen skal ta opp strekk-krefter og hindre at treverket eller limet mellom lamellene skal sprekke opp. Redigert 26.August.2022 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 26.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2022 Chilli Solbris skrev 4 minutter siden: Vi tar en prat når vi sees senere!😁😁 Det gjør vi Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 De strekkkreftene skal du bare gi blaffen i. Da er det bare strekk tilbake, uten krefter. En måte og fikse skuffer på er beskrevet under 'Byggingen av Hulda....'. Skuffeløsningen har fungert glitrende, selv under 30 grader krenging den fordømte veien og krapp sjø. Skuffeskinnene mine er av vanlig brennlakkert stål. Båter der skuffene blir fylt med lekkasjevann bør vel vurdere annet materiale. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 (redigert) Forsegling av ende ved blir best ved å lime på en teakbit som avsluttning som @Hulda skriver. Løsemiddel for butyl er i nesten alle tilfeller 95 oktan blyfri. Om du ikke har tilgang på en nålstift maskin er skruer i 2,9 mm greit for små tynne lister. Bor med 3mm bor gjennom lista og forsenk godt. Så med et 1,5 mm bor i underlag. En liten klatt med brunt formtre over Skruen så er den borte . Den koblingen til vannet er standard i båt å tettes med flat pakning. Redigert 26.August.2022 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Familiesnekke Svart 26.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2022 Takk for gode, konkrete råd Akkurat den metoden for å skru skal jeg prøve! Jeg forsøkte meg med å forbore 3mm til en 3.5mm skrue i en prøvekloss, og den sprakk! Så Teak er en veldig sprø tresort ser jeg. Besin-mot-butyl skal også prøves! @Hulda; hvor kjøpte du de skuffeskinnene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.August.2022 Del på Facebook Svart 27.August.2022 Prøv å tape fast en bit med Multibond Rapid. Prøv å plukke den av dagen etter. Kjøpte et kjøkken på rot. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 28.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2022 (redigert) Knude skrev On 26.8.2022 at 20.20: Løsemiddel for butyl er i nesten alle tilfeller 95 oktan blyfri. Bensin var jammen effektive greier; veldig lett å vaske bort butyl-restene Prosjektet går saaakte fremover, og veien blir til mens man går. Jeg har nå landet på at jeg bygger bærende konstruksjon i furu kryssfiner, og så limer jeg på teak’en i framkant. Bildet under viser byggemåte, samt at jeg sjekker at lysåpningen blir riktig for stekovnen. Har dere tips til hva jeg bør behandle furu-fineren med? Gjerne noe som gir lignende farge som teak… Redigert 28.August.2022 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 28.August.2022 Del på Facebook Svart 28.August.2022 Mahognybeis gir en fin gyllen glød. Har brukt det på flere kryssfinerplater. Vet ikke hvor nærme teak du kommer men kan jo legges på i flere strøk for dypere farge. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 28.August.2022 Del på Facebook Svart 28.August.2022 Dette blir knallbra!😃😃😃 Og jeg hadde jo hele esken med butyl i bilen😖😖 Fant den så nå har jeg det klart!😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Grand Banks jr Svart 29.August.2022 Del på Facebook Svart 29.August.2022 Godt jobbet! Ser meget bra ut. Jeg liker å trekke kummen så nærme der man står som mulig, og fremdeles med god støtte. Hjemme er det ca 7 cm men i båten er min kum nesten i flukt med fremkanten. Det er bare viktig at du har god støtte under som nevnt tidligere. Hvilken benkehøyde tenker du? Ofte synes jeg at benker i båter er for lave, og jeg er en lav mann. Liker ikke å måtte bøye ryggen når jeg vasker opp. Jeg brukte vannbasert beis på noen plater i båten for mange år siden, og lakket opp. Ble veldig fint. Men inne i skott tror jeg at jeg hadde brukt olje. Lettere å vedlikeholde, samt gir fuktighet til treet. Men det er mulig fagfolkene tenker annerledes. Jeg er bare så lite glad i lakk etter å ha måtte fjerne så mye av det... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.