Jump to content

Nytt kjøkken i båten - miniprosjekt

Familiesnekke

Recommended Posts

Familiesnekke skrev for 15 timer siden:

Har dere tips til hva jeg bør behandle furu-fineren med? Gjerne noe som gir lignende farge som teak…

Om jeg hadde kostet på meg en benkeplate i massiv teak hadde jeg også kledd alle innvendige flater med teak (enten 4mm kryssfiner eller 0,6mm bladfiner for å holde samme standard. :tongue:

Fortego skrev 56 minutter siden:

Om jeg hadde kostet på meg en benkeplate i massiv teak hadde jeg også kledd alle innvendige flater med teak (enten 4mm kryssfiner eller 0,6mm bladfiner for å holde samme standard. :tongue:

Og for å lime bladfiner på en enkel måte har jeg funnet en god oppskrift på det store www. Har limt noen kvadratmeter på et prosjekt jeg holder på med selv i båten. Bruker vanlig hvit pva lim (utelim) Ruller på tre strøk på hver side med full tørk mellom strøkene. Når det siste strøket er helt tørt, er det tid for å finne fram strykejernet og sette det på full guffe. Deretter er det bare å stryke bladfineren på. Fordel med en liten rulle og rulle over litt mens det kjøler. Limet smelter av varmen og sitter som bare det uten at du trenger en presse som tar en halv garasje ?

Cheyenne skrev 39 minutter siden:

Og for å lime bladfiner på en enkel måte har jeg funnet en god oppskrift på det store www. Har limt noen kvadratmeter på et prosjekt jeg holder på med selv i båten. Bruker vanlig hvit pva lim (utelim) Ruller på tre strøk på hver side med full tørk mellom strøkene. Når det siste strøket er helt tørt, er det tid for å finne fram strykejernet og sette det på full guffe. Deretter er det bare å stryke bladfineren på. Fordel med en liten rulle og rulle over litt mens det kjøler. Limet smelter av varmen og sitter som bare det uten at du trenger en presse som tar en halv garasje ?

Kjent metode ved bygging av høytalerkabinett :smiley: Og med en håndoverfres og fresestål som tar overflødig bladfiner blir dette en lek. 

Familiesnekke skrev On 26.8.2022 at 16.55:

Tanken er at epoxy skal trekke inn og hindre vanninntrenging, mens glassfiberen skal ta opp strekk-krefter og hindre at treverket eller limet mellom lamellene skal sprekke opp.

Det skader jo ikke å legge inn in remse med glassfiber men jeg er usikker på om det er nødvendig, epoxyen vil jo jo veldig god binding. 

Skal du bruke duk sammen med epoxy er det svært viktig å bruke vevd duk beregnet for epoxy! CSM skal ikke brukes sammen med epoxy. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Cheyenne skrev for 20 timer siden:

En detaljert beskrivelse av denne metoden finner du her:

Fortego skrev for 19 timer siden:

En detaljert beskrivelse av denne metoden finner du her:

Se der ja. Dette skulle jeg ha sett for et års tid siden? Viser vel bare igjen eminensen til dette forum? Skal prøve å huske å søke her først hvis det er noe jeg lurer på i fremtiden.

Takk for mange gode råd?

Den lamineringsmetoden var jo kjempesmart, men det får bli neste prosjekt…

Fargesatt spritbeis og olje på furu skal bli:thumbsup:

Det går smått fremover for en amatør som meg, og det dukker hele tiden opp småting på vegen mens jeg holder på. Det er bla. flytting av: bryter til kjøleskap, bryter til magnetventil til gassen, dobbelt 230V -stikk, lokal gassalarm nederst bak stekeovn og separat gassalarm med føler i motorrom. Så må bakveggen med ventilasjon for kjøleskapet bygges på nytt. Det er trangt, alt har rare vinkler, og det blir «100» turer inn og ut av båten for å sage «bare litt til»…

Har dere noen tips til store aluminiumsplater, som kan brukes til ventilasjon? Jeg fant en sånn «bil-styling-grill» på BT; blir den bra?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilstyling/eksterior-styling/grillnetting-2000019015

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg må få tatt meg en tur ombord og vist deg hvordan du lager maler. Da slipper du å sage mer enn en gang☺️☺️☺️

Mvh

Chilli Solbris

Grand Banks jr skrev for 8 timer siden:

Tenker du på ventilasjon til kjøleskap og evt liknende

Det er til kjøleskapet, ja, men på siden og baksiden; ikke disse som passer over eller under fronten på standard hvitevarer. Jeg må ha noe som er bredere (/høyere) enn disse standardene på 40/60/100mm. 300 x 600mm hadde vært fint ?, men det er helt greit å skjære til…

Chilli Solbris skrev 23 minutter siden:

hvordan du lager maler. Da slipper du å sage mer enn en gang

Jeg har forsøkt pappmaler før, men det blir aldri 100%; kanskje jeg er, kremt, litt for nøye…?

Familiesnekke skrev 39 minutter siden:

Jeg har forsøkt pappmaler før, men det blir aldri 100%; kanskje jeg er, kremt, litt for nøye…?

Absolutt ikke pappmaler nei!??

Les tråden til @Knude om byggingen av båten hans. Der skal du se at du finner et triks eller fire….    

Mvh

Chilli Solbris

Cheyenne skrev On 31.8.2022 at 7.33:

Se der ja. Dette skulle jeg ha sett for et års tid siden? Viser vel bare igjen eminensen til dette forum? Skal prøve å huske å søke her først hvis det er noe jeg lurer på i fremtiden.

Jeg hadde selv helt andre planer for hvordan jeg skulle gjøre dette helt til jeg så denne metoden, og har brukt denne metoden med hell side. Jeg har faktisk også brukt denne metoden på 4mm kryssfiner! Det viser seg at varmen går greit igjennom også 4mm kryssfiner slik at man kan også lime dette på denne måten med stort hell. :smiley:

Chilli Solbris skrev for 8 timer siden:

Absolutt ikke pappmaler nei!??

Les tråden til @Knude om byggingen av båten hans. Der skal du se at du finner et triks eller fire….    

Jeg bruker pappmaler som grovmal for å grovskjære billig finer. Har gjerne flere deler slik at man har noe å jobbe med for deretter feste disse sammen med en plate i mellom. Da blir det så nøyaktig som det er mulig å få det.

Fortego skrev 3 minutter siden:

Jeg bruker pappmaler som grovmal for å grovskjære billig finer. Har gjerne flere deler slik at man har noe å jobbe med for deretter feste disse sammen med en plate i mellom. Da blir det så nøyaktig som det er mulig å få det.

Det er flere veier til Rom, men slik @Knude demonstrerer det i tråden «Fra CD til ferdig båt» ser du hvordan en proff gjør det. 

Mvh

Chilli Solbris

Nå har det blitt litt fremdrift på prosjektet igjen.

Benkeplate;

Tilpasset yttermålene og merket av for vask og koketopp ved/i båten, og tok så benkeplaten hjem til garasjen.

Kjenner jeg får litt kuttevegring når jeg skal ta hull, men kom meg gjennom det også, med dobbel- og trippelsjekk av mål, og en god gammel stikksag med nytt blad:

27756EE5-7442-48DE-9E62-856C54F43FD7.jpeg.2ed0e69150036d0aaa99233363e736d6.jpeg

Selv med nytt blad fliset kanten seg opp; gruff…

1C6A9860-8B2D-4D77-9401-0A36F0166046.jpeg.081c6d2e61a82139217d00b0080ea6bd.jpeg

Vask og koketopp passer:smiley:

8CF2C606-CAE2-4451-ABD8-A54D12C8F467.jpeg.c4efee400066a83443a42e36f73f2e37.jpeg

Så var det endeveden da; Endte opp med følgende steg:

-brukte håndfiler og sandpapir for å lage en avrundet kant på undersiden

-børstet bort flis og støv, og vasket med aceton.

-maskerte langs kanten på oversiden

-snudde benkeplaten opp-ned

-blandet opp ca 50ml epoxy med 10%aceton, og påførte dette med pensel:

259E125B-C234-49B8-B9F5-1DF2C0356B10.jpeg.77375f6c6470f1a331975538fa315acb.jpeg

Da dette hadde tørket dagen etter, så pusset jeg igjen over med sandpapir, børster av slipestøv og klippet opp lengder med med BT sin 165gr glassfiber-remse. Så blandet jeg opp 100ml ufortynnet epoxy, og påførte dette med rull, før jeg la glassfiber på i flukt med overkant benk (nå under), og over avrundet kant. Så rullet jeg på mer epoxy til glassfiberen ble blank og fin. For hullet til vasken tok jeg en halvsirkel av gangen, og klippet opp det som stakk opp, for å klare å legge i buen:

908D7B3F-D0DC-4D1D-B3D0-3EAE404B5C46.jpeg.c28437325fc8d35212318cef54e5af17.jpeg

Da får vi håpe dette holder stand mot vanninntrengning og oppsprekking…

Spritbeis på furu:

Jeg har også kjøpt Liberon spritbeis «teak», og forsøkt meg på noen steder med furu som ikke syntes så godt først; sideplater og bakplate er teak, mens klossene og kryssfinerstrimmel er furu med spritbeis. Ble ikke så galt dette?!

55F73EA2-9618-4C56-BC51-686CC08C0BA9.jpeg.7d1fd94e3a3bda5ea75d73a1808c9def.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

Veldig veldig godt jobba! Det ble virkelig fint. Vanninntrengning behøver du ikke å bekymre deg for!

Et lite tips når du sager med stikksag. Bruk maskeringstape der du skal sage. Og du må sage fra baksiden. Skal du sage på den siden du skal ha synlig kan du kjøpe sagblader med tenner som går motsatt vei. ???

Mvh

Chilli Solbris

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...