PaulS Startet 26.August.2022 Link til dette innlegget Startet 26.August.2022 Hei, vurderer å kjøpe en hollandsk stålbåt fra 1987. Mye av rusten er tått hånd om underveis ser det ut til. Bortsett fra rust rundt vinduer er det et problem med badeplattformen, rettere sagt konstruksjonen den hviler på. En stor stålramme festet langt inn på sidene av båten (se det dårlige bildet, som ordens skyld er tatt før siste skrogbehandling). Denne tolker jeg som gjennomrustet ytterst og såpass at det fare for "kollaps":) . Også en del rust må innsiden av rammen inn mot skroget på sidene. Ser for meg at hele konstruksjonen må fjernes og en ny må lages fra bunn av, noe jeg antar er kostbart for en som kan ikke kan sveise og jobbe med stål, selv. Noen som har erfaring, tanker, innspill, forslag rundt dette? Link to post
index Svart 26.August.2022 Link til dette innlegget Svart 26.August.2022 Det er klart at det koster penger å leie inn folk til å jobbe for seg på gammel båt. Uansett hva den er laget av. Sånt generelt så er det greit å kunne gjøre ting selv når man kjøper gammelt, ellers så kan fort regnskapet se litt feil ut. Men denne jobben burde vel ikke være av det mest tidkrevende da. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 26.August.2022 Link til dette innlegget Svart 26.August.2022 Du forklarer litt 'dårlig'. Denne rammen ser ut til å være et rundt rør. Går det eksos i dette røret? Er dette et halvrør, der den den andre halvparten av røret er selve skroget? Hvordan ser det ut på innsiden av skroget, mye som må fjernes ved sveising? Tidsmessig kan du regne med to fagfolk 1 uke, dvs ca. 70 timer for å bytte hele greia/plattformen. Det er som sagt avhengig av omstendighetene. Link to post
PaulS Svart 26.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2022 Hulda skrev 1 time siden: Du forklarer litt 'dårlig'. Denne rammen ser ut til å være et rundt rør. Går det eksos i dette røret? Er dette et halvrør, der den den andre halvparten av røret er selve skroget? Hvordan ser det ut på innsiden av skroget, mye som må fjernes ved sveising? Tidsmessig kan du regne med to fagfolk 1 uke, dvs ca. 70 timer for å bytte hele greia/plattformen. Det er som sagt avhengig av omstendighetene. Takk for svar. Ja, det er et rundt rør som det ikke går eksos, men er usikker på om det er en del av selv skroget eller sveiset på. Skroget innenfor røret så ok ut Link to post
Hulda Svart 26.August.2022 Link til dette innlegget Svart 26.August.2022 Da går sveisejobben mye raskere. Link to post
Ask Svart 26.August.2022 Link til dette innlegget Svart 26.August.2022 Hei. Eg kan lite om stålbåtar, men det er vel med dei som med dei fleste gamle båtar? Når ein byrjar å riva dukkar det gjerne meir opp. Link to post
Roger jo Svart 26.August.2022 Link til dette innlegget Svart 26.August.2022 (redigert) PaulS skrev for 7 timer siden: vurderer å kjøpe en hollandsk stålbåt fra 1987. Mye av rusten er tått hånd om underveis ser det ut til. Jeg kjøpte en Motiva i 87 (1977mod ) i 88 skiftet jeg vinduer måtte utvide alle vinduer 4 cm da der var for mye rust bak gummilistene, vær obs på den fella. I 2015 skiftet jeg ut tredørene med Aluminum, burde gjort det mange år før det var mye rust bak tre karmen så det ble mye jobb. Få minst to tilbud på jobben og spør om hva som må vekk og hvor mye avslag hvis du fjerner det selv. Redigert 26.August.2022 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn