Atle Torp Startet 26.August.2022 Del på Facebook Startet 26.August.2022 Hei, har noen her splittet innerliner og skrog på en askeladden i samme serie som 450 SX fra tidlig 90-tall, og som eventuelt kan dele litt erfaringer rundt dette? Og, om det i det hele tatt er noe poeng i å gjøre det? Jeg har kjøpt en sliten sånn en som jeg har lyst til å få helt strøken, og jeg har planer om å forsterke akterspeilet for å sette på litt større motor enn hva den er sertifisert for (28kw/35hk). Jeg finner så å si ingen bilder som viser hvordan denne båten er bygget opp mellom skrogene så jeg vet ikke helt hva jeg eventuelt begir meg ut på. Bildet er henter fra nett. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 Ta kontakt med Askeladden! de har sikkelig dokumentasjon og tegninger på båtene sine! men hvorfor vil du splitte den?? Tror ikke dette skroget er veldig egnet for fart! tror du har satset på feil model! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Atle Torp Svart 26.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2022 God ide, det kan jeg gjøre. Tenkte egentlig at en så gammel båt sannsynligvis vil være ganske råtten i akterspeilet. Det satt en 60hk 2T på den, som er solgt (havarert). Som følge av dette har det kommet noen sprekker i overgang skrog/akterspeil, men ikke mye. Tanken var en nyere 40hk 4T, de er jo langt tyngre enn datidens 30 hk 2T. Så jeg er ikke ute etter så mye høyere toppfart, men en stillere og mer driftsikker motor med god drivstofføkonomi. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 Atle Torp skrev for 1 time siden: jeg har planer om å forsterke akterspeilet for å sette på litt større motor enn hva den er sertifisert for (28kw/35hk). Har du bilder som viser undervannsskroget på 450'en?. det hadde vært interessant å sett. Askeladden bygger vanligvis solide saker, tror jeg ville betenkt meg for å splitte båten med mindre det er synlige skader / sprekker rundtomkring, eller du merker at det er svikt her og der. Ville holdt øye med sprekkene du har sett, og evt slipt ned og reparert utvendig. edit: jeg bytta fra 35hk 2T til 40 4T på en Bella 440R. En meget merkbar oppgradering, mtp brukervennlighet og krefter i daglig bruk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Atle Torp Svart 26.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2022 Ja, samme har jeg tenkt. Jeg har nettopp kjøpt båten så jeg har aldri hatt den på vannet og erfart hvordan den 60hk-motoren var på båten. Men mitt bruksområde vil være å jakte sjøørret og havabbor i oslofjorden, fart interesserer meg ikke når det gjelder denne båten, bortsett fra at det er greit å kunne komme noenlunde raskt ut til de aktuelle stedene. Jeg har en 2006-modell nærmest ubrukt og kun ferskvannskjørt 90 2T med samme stammelengde som hadde passet på båten, men det tror jeg blir helt umulig med tanke på sjøegenskapene. Men en hyggelig og stille 4T som kan få båten opp i plan med tre voksne og litt nord for 20 knop ville vært perfekt. Så jeg har sett litt på finn.no om det er noen som kunne tenke seg å bytte, men ikke funnet noen enda. Jeg har dessverre ingen bilder av båten under. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 anser det som problemfritt med 40 4t på denne. Bellaen min klarte jeg å presse opp i 31 knop med yamaha F40, med behagelig cruisingfart midt på 20-tallet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.