code- Startet 26.August.2022 Link til dette innlegget Startet 26.August.2022 Har et lite prosjekt med å bytte dørken som har råtnet vekk etter å ha gått lenge fullt i vann, og ingen plass å renne ut. Det kan se ut som denne var laget av 12mm treplater av noe slag, glasset på oversiden med feste i skroget. Konsistensen på det jeg støvsugte vekk (dvs alt av treverk under glassfiberen) minner nesten om MDF, men det er jo et litt merkelige materialvalg. Det jeg stusser litt på er at det ikke er noen stringere a finne her? Det er to langsgående bjelker som går fra enden av kabinen og avslutter nesten helt fremme i baugen, og ingenting annet. Disse vinkler litt mot skrogsidene så det er gjerne ikke behov for stringere? Ble veldig usikker da jeg har kikket på mange prosjekttråder her og aldri sett akkurat denne type konstruksjon før. Her er et bilde, beklager rotet :) Bare å legge på ny plate, glasse oppover skrogsidene, tut og kjør? Link to post
Nordkapp16.5 Svart 31.August.2022 Link til dette innlegget Svart 31.August.2022 det er litt vanskelig å se - men jeg synes det ser ut som at det langsgående "mønsteret" du har nedi der kanskje har ca samme funksjon som stringere. Noen båter er konstruert kraftig nok til at stringere ikke trengs. Jeg har en Nordkapp 16.5 og der tror jeg ikke det er stringere. Men det er noe flyteskum som kanskje er tenkt å gi litt ekstra styrke, og jeg ser at de som åpner dørken på lik båt som min ofte lager et par stringere for sikkerhets skyld når skummet er fjernet. Om denne ikke hadde noe skum nedi der vil jeg kanskje tro den er sterk nok som den er? Hvis det ikke er noen form for flytemidler i denne båten kan det kanskje være en idé å støpe inn noe som gir oppdrift (plastkanner?) tilfelle kantring. Kan redde liv og du slipper kanskje å miste båten om uhellet skulle inntreffe. Bare pass på å fest ordentlig så de ikke blir liggende og skrangle under dørken... Hvis dørken er laget av MDF tenker jeg at det må være noe dårlig hjemme-mekk. Tror ikke noe båtbyggeri ville gjort det. --- PS: ikke så viktig for min del, for jeg ser med en gang at dette er en båt jeg ikke kjenner. Men noen her inne ville helt sikkert satt pris på noe info om hva slags båt dette er ;) Link to post
code- Svart 1.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2022 Hjemmemekk ja, det kan du trygt si. Mye å ta tak i her. Skulle gjerne sagt hva slag båt det er, om jeg hadde visst det selv. Forrige eier mente den var bygget på en Polar 22, men det får jeg ikke helt til å stemme. Kan ligne mye på Skilsø 23 kanskje, kan såvidt se de originale linjene på dette bildet. Det hevdes at båten er fra slutten av 70-tallet, og de drev vel ikke å skummet i den tiden. I tillegg fant jeg noe dørk som ikke var fullstendig råttent pulver, og det er nok ikke MDF. Hele området under dørken fra kabindør og frem er adskilt fra resten, så når vann har kommet inn har det ikke kunnet renne ut igjen. Lenset ut sikkert nærmere 200 liter vann etter jeg åpnet dørken. Kranbilsjåfør syns forøvrig den var veldig tung fremme Link to post
ivar Svart 1.September.2022 Link til dette innlegget Svart 1.September.2022 AMelbye skrev for 13 timer siden: Hvis dørken er laget av MDF tenker jeg at det må være noe dårlig hjemme-mekk. Tror ikke noe båtbyggeri ville gjort det. En nabo har en verftsbygget gammel skyssbåt, her er det brukt noe som minner om OSB plater i overbygget (med polyester/blassfiner på utsida) : code- skrev 26 minutter siden: Det hevdes at båten er fra slutten av 70-tallet, og de drev vel ikke å skummet i den tiden. mitt inntrykk er at på 70-tallet så var skum høyeste mote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nordkapp16.5 Svart 1.September.2022 Link til dette innlegget Svart 1.September.2022 OSB er nok mer nærliggende ja. De kan nok tåle litt vann hvis behandlet riktig. MDF går jo i oppløsning bare det står i en fuktig kjeller (jaja, finnes sikkert fler kvaliteter men likevel....) Lensepumpe nederst i bunnen er nok lurt her - og inspeksjonsluke så du får skiftet den ut hvis den slutter å virke... Ang. flyteskum - Nordkapp 16.5 som jeg har hadde flyteskum hele veien. Båten kom på markedet i på slutten av 60-tallet. Link to post
code- Svart 1.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2022 Om det har vært skum tidligere og blitt fjernet, burde jeg sett noen rester av det? Eller er den typen skum som brukes i båt vanligvis lett å fjerne "rent" fra skroget? Det er nemlig ren og fin glassfiber overalt under her, ingen tegn på skumrester eller innstøpte stringere. Nå har jeg kun vært bort i vanlig byggeskum vel å merke, og den etterlater jo litt rester. Link to post
Nordkapp16.5 Svart 1.September.2022 Link til dette innlegget Svart 1.September.2022 (redigert) @code- Jeg tror det skummet egentlig er lett å fjerne - det har vanligvis mer eller mindre løsnet fra skroget av seg selv pga vanninntrenging og frostspreng på vinteren. Spørsmålet blir vel stringere for sikkerhets skyld, eller gjøre det enkelt og hoppe rett videre til å bygge dørk. Jeg hadde nok gjort det enkelt, men det er mange her som har mye mer peiling en meg... Redigert 1.September.2022 av AMelbye (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn