Jump to content

Til Ormelett (Tjøme) med seilbåt som stikker 1,65 cm ?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Lurte på å besøke noen kjente ved Ormelett, Tjøme idag. Nordfra er isåfall eneste mulighet pga broa som er for lav for oss.

 

Har gått gjennom der (Røssesundet) mange ganger med motorbåt, men er usikker på om det går med seilbåt som stikker 1,65 cm. Er det noen kjentfolk som vet om det er dypt nok gjennom der? Jeg syntes det ser litt vanskelig ut sånn ca midt på vedlagte bilde ?

Ormelett.JPG

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hehe - ja, det ser marginalt ut. Men spør likevel da jeg mener å ha lest her på en annen tråd at en hadde gått der med seilbåt som stakk dypere enn 2m. Desverre finner jeg ikke igjen den tråden.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Aaah - så ikke den redigerte posten din før nå, @Roger jo. Den var nyttig. Har du en link til den du kunne ha delt ?

 

Jeg spurte Havnesjefen her på Mågerø, og han var litt i tvil. Det samme var en tidligere seilbåtkaptein som er lokalkjent. Da droppet vi den tenkte "offroad turen" inn til Ormelet, men tok heller en tur uti dypere farvann i det fine været for å øve oss på litt seiling med genoaen i denne første seilbåten vår. Det var første gang vi var alene uten reservekaptein med erfaring. Artig med seilbåt, selv om vi ikke hadde mer enn maks 5 m/s idag innaskjærs.

 

Etterpå tok vi så bilen ut til Ormelett og fikk oss en god middag på "Restaurant Havhesten" sammen med de vi skulle besøke. Ser at det ligger seilbåter her inne. Spesielt den til venstre i bakgrunnen ser ganske stor ut, så turen inn gjennom det korte strekket som ser problematisk ut er nok mulig. Men vi vil nok ha "forward looking" sensoren erstattet først. Den funker ikke (men det fikk jeg opplyst av selger da vi kjøpte båten for litt over 2 uker siden). Baby steps :smiley:

Ormelet.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 11 minutter siden:

Artig med seilbåt, selv om vi ikke hadde mer enn maks 5 m/s idag innaskjærs.


Desto viktigere å utnytte vinden når det ikke er så mye av den. Så øv i både lite og mye vind, det er lurt! 👍🏻

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha! En av årsakene til at jeg falt for denne båten er at den har grunn kjøl (m/vinger), så nå fikk vi et nytt bokmerke i nettleseren :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det går veldig fint. Det 1,4 meters loddskuddet er på siden av leia.  Mer enn dypt nok midt i sporet som er en naturlig linje fra 5- meters konturen på ene siden og over til den på andre siden. HAr du kjørt der mange ganger, så har du nok både sett og kjørt ideaslsporet gjennom der fra før :-)  Skvalpet på østsiden er grei å være oppmerksom på men ligger mer øst enn det virker på kartet. Det smale sundet lengst sør er dypt og fint.

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...