Jump to content

Brann i Danskebåten


-morten-

Recommended Posts

Nyhetsstudio - Nær 300 personer evakueres etter branndrama (dagbladet.no)

 

Hvorfor har det vært så dårlig dekning og interesse for denne veldig alvorlige hendelsen?   Virker som nettavisene er mere opptatt av Sophie Elise og at noen har vist frem en pupp, samt nye elbiler fra kina som kommer på markedet!

 

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Om det er Danskebåten som er i nød er den i alle fall godt ute av kurs når den får problemer mellom Latvia og Sverige. 
 

Saken har vært løpende omtalt på ulike nettaviser, og det var innslag på nyhetssendinger i går kveld. Jeg vet ikke helt hvor du leser nyhetet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
12 minutes ago, Brigg said:

Om det er Danskebåten som er i nød er den i alle fall godt ute av kurs når den får problemer mellom Latvia og Sverige. 
 

Saken har vært løpende omtalt på ulike nettaviser, og det var innslag på nyhetssendinger i går kveld. Jeg vet ikke helt hvor du leser nyhetet?

Var ikke bokstavelig ment dette..  Bare synes Norske nettaviser som VG, Dagbladet, Nettavisen, Aftenposten har feil fokus.. men sikkert bare jeg som begynner å bli gammel og gretten!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det var da veldig mye omtalt i mediene i går kveld med direktesendinger på blant annet Nyhetskanalen. Både Dagbladet og VG har omtalt saken med løpende oppdateringer. Når mannskapet fekk i gang igjen maskineriet i går rundt klokken 21:00 og meldte at dei hadde god kontroll på situasjonen, så dalte nok interessen for saken. Hadde ikke mannskapet fått i gang skipet igjen og skipet hadde gått på grunn, så ville vi nok ha hørt om denne ulykken i noen dager til der "ekspertpaneler" hadde stilt diverse relevante, men mest urelevante spørsmål om hvorfor og hvordan dette kunne skje.

Hva mer ønsket du mediene skulle kommet med? Det er da ikke mediene sin feil at du ikke fikk med deg dette i går.

Link to post

Fulgte litt med på den saken i går kveld.

En 34m taubåt var underveis mot havaristen og ankom ut på kvelden.

Med sine 4000 hk var den egnet for å ha kontroll på fergen.

Nå fikk mannskapet underveis igang maskineriet så de luntet selv til havn med taubåten som eskorte.

Greit å vite hjelpen finnes, selv om det det virker som en evighet til den når frem når du står midt oppi det.

Link to post

Jeg synes også det er overraskende lite oppmerksomhet rundt denne ... dette kunne jo fått et langt mer alvorlig utfall.  Heldigvis var det ikke på langt nær like mange ombord som på Viking Sky, men det vi lærte da var at evakuering med helikopter tar lang tid, og at det finnes forhold hvor livbåtene ikke kan benyttes.  I dette tilfellet stod det også at været var for dårlig for at livbåtene kunne brukes.

 

I tilfellet Viking Sky så vi også video som viste svært mye rulling når skipet ikke hadde fremdrift, samt at interiøret i skipet stod løst.  Jeg regner med at normalen er at interør er boltet fast, og det er vel kortere bølgelengder i Østersjøen, slik at et relativt stort skip ikke blir påvirket i samme grad.

 

Vi kan lese at passasjerene ikke hadde noe sted å gjøre av seg, og at det var slitsomt å vente i mange timer på dekk.  Tenk om dette hadde skjedd vinterstid, og lettkledde folk med yttertøyet nede i lugaren plutselig skulle ha evakuert ut på dekk?

 

Jeg ønsker å vite hvorfor motorene stoppet opp - det skal jo være godt med redundans, burde ikke maskineriet fortsaette å gå selv om det er brann på bildekket?  Er ikke bildekket seksjonerbart?  Er det ikke godt med slukkeutstyr på bildekket?  Har man ikke forutsett at brann på bildekk kan være et potensielt alvorlig problem?  Særlig ref parkeringshusbrannen i Stavanger.  Nå som en økende andel av bilparken er batteridrevent (dette er kanskje mer et problem i Norge enn mellom Latvia og Sverige) bør man kanskje ha noe økt fokus på batteribranner ("løsningen" er vel å kjøle ned brannen med enorme mengder sjøvann?)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...