Jump to content

Brann og nedsoting- noen erfaringer?


Per A.

Recommended Posts

Æsj, fikk båten dekket av sot som følge av storbrann i Strömstad.

 

http://www.stromstad.se/canningbrand/brand...d580006371.html

 

Usikker på om det kan gjøre noen skade, plent umulig å få skylt av nå med kuldegrader, avstengt vann og rimfrost. Noen som har vært borte i det samme? Forhåpentligvis renner det bare pent av til våren, men hvis det er noe kjemisk f...skap i soten...Forsikringsselskapet var til null hjelp (selvfølgelig)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke direkte erfaring med eksakt samme tilfelle, men har nå sot og røykskader så det holder i båten likevel. Ta en titt i tråden min så er det skrevet en del der ifbm rengjøringen jeg driver med. Morten_L har delt litt av sine erfaringer rundt emnet i denne tråden.

 

Er det "bare" utvendig båten din er skadet/dekket av sot, er det relativt begrenset likevel. Spørsmålet er hvor konsentrert det var av sot og røyk rundt båten din. Ikke undervurder muligheten for at det kan ha satt seg lukt også inne i båten. Merker du ikke noe nå, kan det hende lukta trer fram når temperaturen stiger igjen. Jeg merker stor forskjell i båten min mellom lav og høy temperatur når det gjelder lukt. Pass på at du tar høyde for mulighet for røyklukt også innvendig i båten i forhold til selskapet.

 

Er det snakk om en skade som selskapet dekker, ville jeg forlangt og fått utbedret skaden nå, så får heller selskapet finne ut hvordan de løser det rent praktisk med rengjøring o.l.

Link to post
Share on other sites

Skikkelig service altså......Da er det vel bare å fylle ut skademelding å se hva som skjer da...

 

Har vært borte i mange tilfeller av nedsotete biler som har være parkert i nærheten av et brann eller ulykkested, har aldri hørt at det har vært noe problem med forsikkring.

 

Eneste forskjellen her er vel at det er i Sverige, og at selskapet ditt må reise krav mot byggnings eier der, men det er jo ikke ditt problem.

Link to post
Share on other sites

Først, finles vilkårene for forsikringen og finn ut om den dekker denne type skade. Den burde jo det, etter min mening. Her er det en ytre årsak som du som eier ikke kunne forvente skje. Spørsmålet blir heller om sotskaden er stor nok til at det lønner seg å ta den på forsikringen.

 

Er det et problem at båten står i Strømstad? Jeg regner med at det er en norsk båt med norsk eier.

 

Etter dette er vel veien å gå å dokumentere sotskadene med bilder, eventuelt i tillegg få en takstmann til å gi en vurdering, dersom du mener dette bør dekkes av forsikringen, og sende inn et krav til selskapet. Deretter er det opp til forsikringsselskapet behandle saken.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Først, finles vilkårene for forsikringen og finn ut om den dekker denne type skade. Den burde jo det, etter min mening. Her er det en ytre årsak som du som eier ikke kunne forvente skje. Spørsmålet blir heller om sotskaden er stor nok til at det lønner seg å ta den på forsikringen.

 

Er det et problem at båten står i Strømstad? Jeg regner med at det er en norsk båt med norsk eier.

 

Etter dette er vel veien å gå å dokumentere sotskadene med bilder, eventuelt i tillegg få en takstmann til å gi en vurdering, dersom du mener dette bør dekkes av forsikringen, og sende inn et krav til selskapet. Deretter er det opp til forsikringsselskapet behandle saken.

Det er vel heller svensk båt med norsk eier? Det skulle vel egentlig ikke ha noe å si. Hulda er forsikret uansett hvilket land båten måtte befinne seg i innenfor avtalt dekningsområde. Det som kan være en sak er om det er forsikringen til gårdeieren som skal gjelde, om det er båtforsikring med regress til gårdeier o.s.v.

 

Men som over, dette er saker som skal kunne utledes av vilkårene. I hvert fall if... har folk som er ganske bra på dette. Hvordan det er i andre selskaper skal jeg ikke uttale meg om.

 

Hvis båten ser ille ut, ville jeg forlangt av selskapet at de sender en takstmann fra eget- eller lokalt samarbeidende selskap for taksering. Før det begynner å regne, ville jeg spandert en del fotografier av båten og omkringliggende herligheter. Det ligger noen hundre båter der nede, dette er ikke den eneste som har fått sotnedfall. Skriftlig kommunikasjon, også rapport fra telefonsamtaler med selskapet, er nesten en betingelse for suksess.

 

Men så kan det jo også hende at en omgang med vann og såpe er nok. Hulda har egenandel på 15.000, jeg vasker en del for det beløpet.

Link to post
Share on other sites

Norsk båt og eier :flag: , men forsikringen gjelder i europeiske farvann, så det spiller jo ingen rolle om den ligger i Sverige. Ellers er det riktig at det er bare å ta jobben med skademelding, dokumentasjon og hele pakka, så får forsikringsselskapet klø seg i hodet, men går det på egen forsikring...kan man vaske mye for 15000...

Link to post
Share on other sites

Eg har erfaring med nedsoting av veksthus. Sot frå brennande plast la seg på innsida av glasset, samt på alle konstruksjonsdetaljar. Problemet er ikkje at sotet sit fast, men at det er over alt. Vårt sot lar seg enkelt vaska bort med reint vatn. Er du heldig er det mindre arbeid å vaska enn å skriva skademelding.

 

Hell ei bøtte lunka vatn over båten og sjå om sotet sit fast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...