Bay175 Startet 30.August.2022 Del på Facebook Startet 30.August.2022 (redigert) Heisan Lurer på en ting ang rotor og tennings sensor og håper noen kan hjelpe meg. Har hatt oppe fordeler fordi at tenningen har hoppet litt frem og tilbake pga slitte tenner på gear. Jeg markerte ikke hvordan rotor og fordeler sto plassert, for jeg tenkte å installere alt på nytt nå som jeg har skiftet gear. Har sett utallige videoer om hvordan rotor skal plasseres mot sylinder 1 på motor og fordeler lokk på tdc, men ingen som viser om rotor og tennings sensor. Ut i fra det jeg har lest så skal jo sensoren registrere når en av de metall delene passerer sensor, men jeg klarer ikke få det til. Uansett hvordan jeg justerer fordeler og rotor så treffer den kun mellom de metall vinduene. Har jeg misforstått helt, eller er det sånn det skal være? På bilde så er syinder 1 på tdc, rotor peker både mot sylinder 1 og nr 1 på fordeler lokk. Redigert 30.August.2022 av Bay175 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 31.August.2022 Del på Facebook Svart 31.August.2022 Den er montert helt riktig, sensoren funker nå kanten av den metall vindu passere sensoren. Det er ikke mulig å montere den feil. Sitér dette innlegget Link to post
Bay175 Svart 31.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2022 (redigert) Ok, takk for svar Trodde da at rotor ville først gi gnist når den var på vei vekk fra sylinder 1 Redigert 31.August.2022 av Bay175 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 31.August.2022 Del på Facebook Svart 31.August.2022 Tennings punkt stillingen mellom rotor og lokk vill variere med omdreining som en funksjon av tennings modul ‘advance’ , så gnisten er før rotor kommer til sylinder 1 TDC. Sitér dette innlegget Link to post
Bay175 Svart 31.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2022 Ok takk igjen for at du tar deg tid til å svare Har grublet mye på dette unødvendig ser jeg. Kan jeg "rotor phase" med denne modulen? Sitte sylinder 1 i 30 btdc i motor og så installere fordeler med rotor mot nr 1 på fordeler lokk og sylinder 1? Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 1.September.2022 Del på Facebook Svart 1.September.2022 Motor må være på TDC nr 1; så, så sett inn fordeler med rotor mot nr 1 sylinder, og rotor mot nr 1 på lokk, motor skulle start der og etterpå rotere fordeler kroppen til å få riktig førtennings punkt med tennings lamp, 8 grader før TDC for de meste V8 på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Bay175 Svart 2.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2022 (redigert) Da fikk jeg prøvd i dag. Men ikke antydning til liv engang. Men kan fortelle litt om hva som har skjedd en tid tilbake. Jeg har manglet en del fart og turtall etter gjenoppbygging av motor. I følge tidligere eier, han som byttet fra 7,4 l til 8,2 l, så skulle båten gjøre ca 64 knop på 5150 rpm. Nå gjør den 52 knop på 4700 rpm. Med samme propell.. Denne båten med den originale motoren, en 7,4 l med 330 hk, gjorde 55 knop. Nå står det i en 8,2 l med 470 hk orginalt, og den gjør 52 knop I følge han mekanikeren som bygget opp motor på nytt igjen i fjor rett før jeg kjøpte den, så skal det være minst 550 hk nå. Men det kan jo umulig stemme.. Men uansett, motor skal ut og på benk til vinteren... For 2 uker siden tok jeg av forgasser for å bytte power valve, rense og skifte pakninger. Så begynte start problemene. Jeg klarte å drukne motor ved første oppstart pga feil flotør høyde, men justerte de, men har hatt problemer siden. Kunne starte på første forsøk når jeg prøvde om morgenen, men gikk ujevnt og dauet etter 2 min. Så var det ikke antydning til liv når jeg prøvde å starte på nytt igjen. Samme opplegg om kvelden igjen. Startet og dauet. Dagen etter hadde jeg med meg en kompis og da fikk jeg jeg målt med tennings lampen når han startet. Den hoppet veldig mellom 8 til 14 og så plutselig forsvant tenningsmerkene( hoppet sikkert en halv runde) så dauet den med en gang det skjedde. Det var da jeg hadde oppe fordeler for første gang for å sjekke om det var en tann som hadde knekt eller noe sånt. Det var det ikke, men de var kanskje litt slitt. Ikke mye, men jeg kunne bevege rotor noen millimeter til hver side. Vi tok da en ny grunninnstilling. Syl 1 tdc kompresjon, rotor mot syl 1/ fordeler lokk 1. Helt dødt, reagerer ikke på startgass engang. Gikk igjennom Thundebolt sin feilsøkings protokoll. Hadde gnist fra coil men den var svak/gul. Så så det ut som at det bare var av og til at gnisten gikk videre ut fra fordeler. Så skiftet først coil, som forbedret gnisten, så fordeler lokk, rotor og pluggkabler uten bedring. Tennings sensor er også ny. Fikk så hjelp uken etter av en som bygger bil motorer. Han lå også merke til at det var uregelmessig gnist ut til pluggene når han skulle sjekke tenningen når jeg skinnet motor. Byttet over til det gamle fordeler lokket og rotor, så plutselig var det gnist igjen en stund. Jeg skinnet litt, han sjekket tenning og tok opp og ned fordeler og flyttet den tann for tann. Plutselig starter motor, men den viste 60 grader fortenning. Noe han ikke kunne forstå for det skal jo ikke være mulig.. Men motor gikk helt perfekt sa han. Han sa faktisk at "så bra har aldri motoren din gått før". Fikk justert tenningen til kanskje 40* så dauet den. Opp igjen med fordeler, ned igjen i neste spor noen ganger før den plutselig startet igjen på 30* . Der gikk den en liten stund, men så forsvant gnisten igjen, så fikk ikke prøvd å justere tenningen. Endte opp med å ødelegge tennene på starteren den dagen pga av skinningen. Men han ba meg kjøpe nye skikkelige kabler og fordeler/ rotor. Det har jeg gjort, kabler med lav motstand fra Summit, orginalt fordeler lokk/ rotor fra mercury, nytt starter gear og nytt fordeler gear. Men som sagt, jeg prøvde igjen i dag. Før dette skjedde så har jo motor gått helt fint. Jeg dobbelt sjekket at tdc var riktig i vinter som var. Lagde meg en sånn stempel stopper av en tennplugg og dreide motor fram og tilbake og satte merker. Og det stemte med det merket som var der fra før. Tenningen har lagt på ca 14* på tomgang og 34* på total. Kan noe ha flyttet på seg i motor? Tennings modul som lager helvete? Redigert 3.September.2022 av Bay175 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 4.September.2022 Del på Facebook Svart 4.September.2022 Wow, du har slitet litt med denne! Siden at du har byttet ut det meste det er kun tennings modul igjen som kan skaper problemer, spesielt når tennings punkt flytte seg 60 grader. Du si at motoren har funkert så tror at ingenting har forandret seg inni motoren. Eneste at jeg har sett var en som hadde sett sammen en V8 og timed kamaksel feil, han trodde at TDC på veivaksel var i kl 12 stilling som en vanlig rekke motor, men på en V motor veivens TDC må peke mot Nr 1 sylinder bank som den var en rekke 4 blokk så circa kl 2 stilling hvis du følge meg. Den motor funkert men med ikke med full effekt. Jeg vill eliminere tennings modulen først, vi fikk en bulletin fra Brunswick/Mercruiser til å si at tennings modul er snart ikke tilgjengelig for eldre motor, men jeg fant en for en kunde på internett som funkert helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Bay175 Svart 5.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2022 Takk igjen🙂 Da skal jeg prøvd å få lånt meg en modul/ evt kjøpt fra Ebay. Ser det ligger noen der til salgs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.