Jump to content

Sotet kommer opp selvlenserene!


bjoris

Recommended Posts

Vi opplever at sotet fra motoren legger seg under badeplattforma og når denne lukkes av vannet (deplasementfart) danner det seg et vakuum som gjør at røyk og sot under platforma kommer opp via selvlenserene. Hvis en kjenner med hånden blåser det faktisk ganske livlig opp her fra. Når da Yanmaren tillater seg å sote litt i området 7-10 knop blir dette irriterende.

 

Nå skal vi få på kalesje og når denne er oppe vil det antakelig ikke danne seg vakuum, men hvis vi har deler av den oppe er jeg redd vi får dette inn i båten og da forsvinner det jo selvsagt ikke så lett heller.

 

Ser for meg at jeg må finne noen tilbakeslagsventiler som gjør at vannet kan renne ut, men at røyk holdes ute. Noen som vet om slikt finnes? Finnes det f.eks skroggjennomføringer med tilbakeslagsventil???

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Å du merker ingen forskjell på sotingen når du har begynt med Hammerdown heller. :wink:

 

Jeg ville ikke satt inn en vanlig tilbakeslagsventil på selvlenserne. Forstår at selvlenserne er akterut på din, på min er de på siden av båten (2 på hver side). I stedet for en tilbakeslagsventil kan du vel kanskje bruke en tynn gummi a.la den som er på enkelte eksosutløp?

Den vil jo ikke fungere som en delvis tetning den ene veien, men åpner kanskje lettere?

Er det noen mulighet til å få lagt de til sidene på din båt?

Link to post
Share on other sites

Forstår at selvlenserne er akterut på din

Uten å ha studert hvor alle gjennomføringene går så tror jeg der er 5. 3 på siden og to under plattformen. Det er de under platformen som er synderene og muligens den som står like over eksosen. De to på andre siden (jeg har en lenser helt fremme før trappen opp på fordekket). Har tenkt på å sette en slik gummilapp over disse, men de er runde og jeg ser for meg at det kan blir vanskelig å få dette til å fungere skikkelig så jeg hadde håpt det fantes noen ferdig beregnet for slikt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...