Jump to content

Påhengsmotor på 50 fot trebåt.


50ft.yacht

Recommended Posts

Regnestykket med hk blir feil, for det hjelper ikke å sette en 200 hk påhenger på et tungt skrog, du kan ikke få overført de 200 hk til et båtskrog ved lav fart. Jeg har en RIB med 115 hk og skulle slepe seilbåten min tre nm på stille vann. men måtte gå for redusert fart / effekt da motoren begynte å gå varm, antagelig er kjøling beregnet på høy hastighet gjennom vannet ved høyt turtall. Jeg tror ikke du kan belaste en 30 hk motor med 30 hk ved å slepe i tre - fire knop uten at den får problemer med kjølingen.

Link to post

Ja, vanlige påhengsmotorer (store) trenger fart for å bruke alle kreftene. Går varme ved tauing ofte. 

 

Det var en av grunnene til at jeg reiste ut i sommer for å taue inn en kamerats båt (Marex 770) som hadde girproblemer. De ble tauet av en påhengsbåt, men de måtte taue veeeeldig sakte. Jeg kunne slepe i 7-10 knop uten at motoren gjorde noe notis av det. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Et fortrengningsskrog trenger lite krefter for å komme opp i skrogfart. Det må uforholdsmessig mye krefter til for å øke farten en smule over dette da båten vil grave seg ned. Tyngden på bpten har lite å si. Fraktskip (fortrengningsskrog) bruker 2hk/tonn. Med et fortrengningsskrog er det lengden på skroget som avgjør maks toppfart, og i veldig mye mindre grad tyngden på båten eller størrelsen på motoren. Tenk at et stort fortrengningsskrog er som et gigantisk hjul på flat mark - du trenger bare nok hk til å få det til å rulle - tyngden spiller liten rolle. En halvplaner blir mer som å skyve i oppoverbakke.

 

Å slepe med RIB vil ikke fungere godt.

 

En påhenger er ment å gå lett og på høyt turtall og få båten opp i plan - de er ment for planende båter, ikke fortrengningsskrog.  Propellen er "giret" på motoren, så er det tungt må du gå ned i størrelse eller opp i stigning. Et fortrengningsskrog skal ikke brøyte seg gjennom vannet slik en halvplaner gjør, eller legge seg oppå som en planer gjør - den skal "skli" lett gjennom vannet uten særlig kraft i det hele tatt. Med bånn gass og med riktig propell skal ikke en halvplaner gå fortere enn fortrengningsskroget.

 

Det er et hav av seilbåter som skyves med veldig små påhengere - tunge båter! 

Link to post
zooper skrev for 5 timer siden:

En påhenger er ment å gå lett og på høyt turtall og få båten opp i plan - de er ment for planende båter,

Dersom dette er fakta..

 

zooper skrev for 5 timer siden:

Det er et hav av seilbåter som skyves med veldig små påhengere - tunge båter! 

så hevder du plutselig dette   :crazy:

 

Har du noen kjørt en Yamaha HighThrust motor?

Link to post

Jeg kunne sikkert vært med på sprell som dette da jeg var 18-20 år, men når man blir eldre og får litt mer innsikt, forstår man at alle tre alternativene er dårlige. 

 

Reparer motoren, eller sett inn en annen før turen begynner. Hvis du ikke har økonomi til det, har du ikke økonomi til å ha en slik båt. Påhengsmotoralternativet ville spist seg dypt inn i budsjettet ditt, både for motor, ombygging og bensin, i tillegg er det uforsvarlig. I dårlig vær vil ei 50 fot skøyte hive på seg, og motoren vil veksle på å være over og under vann. 

 

Dette er kanskje det viktigste innlegget så langt:

Lazyjack skrev for 14 timer siden:

Jeg har erfaring som skipper på redningsskøyte gjennom 10 år. Ideen din med påhenger må du legge død straks. Det vil være svært risikofylt og nesten sikkert ikke være gjennomførbart. Det samme gjelder de to andre metodene du skisserer. At du i det hele tatt vurderer metodene du nevner forteller meg at du har lite eller ingen erfaring med større båt og å gå på kysten. Det er grunn nok for meg til å rope VARSKU!

 Vi snakker om Norskekysten her og et forsøk vil raskt sette liv og helse i spill. Ikke bare for deg men også for de som skal forsøke å berge deg og båten når det går galt. 

 

Du har ikke sagt noe om hva slag motor du har om bord og hva som feiler den. Jeg vil anbefale å heller følge det sporet. Her på båtplassen finnes folk med erfaring og kunnskap om det meste og det skal være ganske håpløst om det ikke kan finnes en løsning. 

Mer info og bilder av båt og motor vil i så fall være nyttig. 

 

Link to post
-morten- skrev for 17 timer siden:

Hadde det vært å flytte båten et par sjømil i skjermet farvann hadde det jo gått greit

 

Må nok si meg enig i tidlgere innlegg her, dette flytteprosjektet ville vært helt greir for en kortere flytting, Men her er det snakk om opptil flere krevende  havstykker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Taskeladden skrev On 1.9.2022 at 7.43:

Dette går aldri bra uten å kaste uhorvelig med tid å penger på det. 

Ville heller brukt penga og energien på å finne noe brukbart i nærheten. 

Eventuelt en plass å ha båten i nærheten av der den ligger så du har muligheter til å få fyr på hovedmaskinen før du går hjemover. 

Jeg tenker akkurat det samme. Enten fiks motoren, eller kvitt deg med båten og skaff noe annet nærmere bosted. 

 

De andre alternativene vil jeg si medfører stor risiko for katastrofe...

Link to post
Lazyjack skrev On 1.9.2022 at 9.37:

Jeg har erfaring som skipper på redningsskøyte gjennom 10 år. Ideen din med påhenger må du legge død straks. Det vil være svært risikofylt og nesten sikkert ikke være gjennomførbart. Det samme gjelder de to andre metodene du skisserer. At du i det hele tatt vurderer metodene du nevner forteller meg at du har lite eller ingen erfaring med større båt og å gå på kysten. Det er grunn nok for meg til å rope VARSKU!

 Vi snakker om Norskekysten her og et forsøk vil raskt sette liv og helse i spill. Ikke bare for deg men også for de som skal forsøke å berge deg og båten når det går galt. 

 

Du har ikke sagt noe om hva slag motor du har om bord og hva som feiler den. Jeg vil anbefale å heller følge det sporet. Her på båtplassen finnes folk med erfaring og kunnskap om det meste og det skal være ganske håpløst om det ikke kan finnes en løsning. 

Mer info og bilder av båt og motor vil i så fall være nyttig. 

Støttes 100% 

Link to post
zooper skrev for 16 timer siden:

Et fortrengningsskrog trenger lite krefter for å komme opp i skrogfart. Det må uforholdsmessig mye krefter til for å øke farten en smule over dette da båten vil grave seg ned. Tyngden på bpten har lite å si. Fraktskip (fortrengningsskrog) bruker 2hk/tonn. Med et fortrengningsskrog er det lengden på skroget som avgjør maks toppfart, og i veldig mye mindre grad tyngden på båten eller størrelsen på motoren. Tenk at et stort fortrengningsskrog er som et gigantisk hjul på flat mark - du trenger bare nok hk til å få det til å rulle - tyngden spiller liten rolle. En halvplaner blir mer som å skyve i oppoverbakke.

 

Å slepe med RIB vil ikke fungere godt.

 

En påhenger er ment å gå lett og på høyt turtall og få båten opp i plan - de er ment for planende båter, ikke fortrengningsskrog.  Propellen er "giret" på motoren, så er det tungt må du gå ned i størrelse eller opp i stigning. Et fortrengningsskrog skal ikke brøyte seg gjennom vannet slik en halvplaner gjør, eller legge seg oppå som en planer gjør - den skal "skli" lett gjennom vannet uten særlig kraft i det hele tatt. Med bånn gass og med riktig propell skal ikke en halvplaner gå fortere enn fortrengningsskroget.

 

Det er et hav av seilbåter som skyves med veldig små påhengere - tunge båter! 

Med all respekt, dette er tull.

 

Seilbåter kan skyves av veldig små påhengere - ut og inn av havn i smult farvann. @Lazyjacks innlegg er spot on og sier alt som trenger å sies om å flytte båter på denne størrelsen over åpne havstrekninger.
Regnestykket om fortregningsskrog er helt teoretisk og vil i beste fall gjelde helt uten vind og bølger. Se også tidligere innlegg fra meg m.fl. om en påhengsmotor (manglende) effekt ved bølger. 

 

Dette er sjøstykker rutinerte folk som flytter topp utstyrte båter tar forbehold før de krysser.  

 

Til TS: En 50-fots uferdig båt er ikke noe å satse på om det skorter med penger, se om du kan få solgt.

Hvis ikke, eller hvis følelsene er for sterke (stor forståelse i så fall!), fiks hovedmotor før du gjør noe annet.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
husky dane 85 skrev for 2 timer siden:

Synst TS kan fortelja konkret ka båt da er ,50fot trebåt er svert mykje forskjellig,med vekt fra 5-25 ton

Det har han for så vidt gjort, det dreier seg om ei 50 fot skøyte. Da skjønner vi vel at det dreier seg om en gammel, utrangert fiskeskjøyte. Disse veier vel gjerne 20-25 tonn. 

 

husky dane 85 skrev for 1 time siden:

Ts fortjener all den hjelpa han kan få,da er svert mykje flinke folk her på forumet,men då må han følja opp med svar og synspunkt,da er ikkje feigt å innrømma manglande erfaring med båt.

Ja, men det er jo ikke sikkert han er klar over det høye aktivitetsnivået vi har her på BP :wink:

Link to post
On 8/31/2022 at 3:50 PM, HansH said:

Du bør etter mitt syn enten få den transportert på en lastebåt

 

Eg vil tru dette er den mest fornuftige måten dersom det ikkje er råd å setje motoren i sopass god stand at ein kan lite på den. Om båten ikkje har veldig høge mastrer så er der nok fleire kystfraktebåtar med egna løfteskrev som kan krane ei slik skøyte ombord. Ein må då slepe skøyta ut på ein stad fraktebåten når tak i den. Det er ikkje sikkert at ei slik løysning er noko dyrare enn løysningane som opphaveleg vart skissert, i tillegg til at sannsynet for suksess truleg er eindel større.

Link to post
zooper skrev On 1.9.2022 at 18.11:

Et fortrengningsskrog trenger lite krefter for å komme opp i skrogfart. Det må uforholdsmessig mye krefter til for å øke farten en smule over dette da båten vil grave seg ned. Tyngden på bpten har lite å si. Fraktskip (fortrengningsskrog) bruker 2hk/tonn. Med et fortrengningsskrog er det lengden på skroget som avgjør maks toppfart, og i veldig mye mindre grad tyngden på båten eller størrelsen på motoren.

Jeg mener vekten og bredden har mye å si for hvor tungt det er å drive frem en båt, særlig i endel sjø, som man jo kan risikere på trådstarter rute. Mens lengden har mindre å si om man ser bort fra at lange båter ofte er tunge og brede og dermed ofte store krefter.

 

Min båt er ca et tonn når jeg er på tur, 2,2 meter bred og 19 fot lang.

 

En vanlig kajakk er 1 fot lenger, men likevel mye mer lettdrevet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...