19 fot Svart 3.September.2022 Del på Facebook Svart 3.September.2022 zooper skrev On 1.9.2022 at 18.11: Det er et hav av seilbåter som skyves med veldig små påhengere - tunge båter! I fint vær går det helt fint, men når det blir litt bølger vil påhengsmotor på brakett på en lang båt lett spinne i lufta og miste fremdrift. Jeg mistet selv fremdrift et lite sekund eller to fordi propellen kom litt høyt opp like øst for Lyngør idag. Men helt udramatisk fordi det var så kort tid og jeg i tillegg har en motor til med mer optimal plassering. Men en seilbåt med motor på brakett måtte ha hjelp av redningsskøyta fordi motoren spant for mye i lufta så han drev inn mot land. Kort stamme riktignok og ksvitasjonsplata like under vannflata. Jeg snakket med ham etterpå. På flatt vann hadde han god fremdrift. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 4.September.2022 Del på Facebook Svart 4.September.2022 Spennende med slike tråder hvormange medlemmer kommer med velmenende gode råd hvor ts ikke har tid til å supplere. Ja ja, sola skinner i Trøndelag og RBK leder over Viking og sola snur om noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.September.2022 Del på Facebook Svart 4.September.2022 @50ft.yacht, har du tatt en beslutning på hva det blir til? Mange som engasjerer seg i problemet ditt her Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 4.September.2022 Del på Facebook Svart 4.September.2022 50ft.yacht skrev On 31.8.2022 at 19.04: Tenker en påhengs ca 20-30hk og så ta det veldig rolig over mange etapper tenker å kun gå i fint vær å søke ly så snart det tyder endringer i været. Har dere som står for de mest aggressive dommedagsprofetiene lest TS sine forutsetninger for å flytte båten? Må si jeg er litt forundret over hvordan enkelte av dere har uttrykt dere. Kunnskapen om praktisk bruk av påhengere laget for å skyve store og tunge fartøy kan synes minimal. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 5.September.2022 Del på Facebook Svart 5.September.2022 dieselfan skrev 36 minutter siden: 50ft.yacht skrev On 31.8.2022 at 19.04: Tenker en påhengs ca 20-30hk og så ta det veldig rolig over mange etapper tenker å kun gå i fint vær å søke ly så snart det tyder endringer i været. Har dere som står for de mest aggressive dommedagsprofetiene lest TS sine forutsetninger for å flytte båten? Må si jeg er litt forundret over hvordan enkelte av dere har uttrykt dere. Kunnskapen om praktisk bruk av påhengere laget for å skyve store og tunge fartøy kan synes minimal. Problemet er at man dessverre ikke kan sikre seg godt vær. Man kan til en viss grad finne et godt værvindu, men med en båt med liten fart må det værvinduet være langt, og det er ikke så lett å få til. Hvis man også har påhengsmotor som lett spinner i lufta eller druknes (eller begge deler) i høye bølger så reduserer man dessverre oddsen for at dette går bra. Jeg sier ikke at det nødvendigvis vil gå galt, men sannsynligheten for at noe går galt er dessverre stor. Særlig når man også tar med det trådstarter skrev om at dette må foregå på lavbudsjett. Dette gir lett endel begrensninger i forhold til pålitelig motor osv. Å søke ly om været blir dårlig er ike nødvendigviis så enkelt hvis det er veldig langt til ly og man har en båt som går seint. Da må man rett og slett tilbringe mye tid ute i dårlig vær og håpe det går bra. Om jeg ikke husker helt feil så er båten ei skøyte på 50 fot. Disse er vel temmelig spisse bak, som gjør at det blir lite oppdrift i endene av båten og mye i midten av de 50-fotene. et betyr at båten i stor grad følger høyden til midten, mens motoren bak vil komme høyt opp og lavt ned i bølgene som kan oppstå. Legg merke til at de fleste båter laget for påhengsmotor har ne bred bakende. Det handler nok ikke bare om å komme opp i plan, men også om å få nok oppdrift ved påhengeren så denne ikke dukker for dypt nedi vannet. Skulle jeg gjennomført en tur over mulig værharde strekninger med en slik båt og motor på brakett så tror jeg at jeg ville ha laget en fleksibel brakett med egen oppdrift slik at høyden på motoren følger sjøen der motoren er. Feks lage fleksible fester noen meter fra akter og bjelker som møtes bak skroget og en tverrbjelke motoren festes på, oppdrift fra feks 2x200 liters fat eller noe mindre (et på hver side av motoren for symmetri og unngå skjevheter). Om motoren følger bølgene vil det redusere faren for drukning og spinning i lufta. Men det vil jo skape noen nye utfordringer: Flere bevegelige deler betyr flere mulige feilkilder om noe ryker. Det blir vanskeligere å betjene en motor som beveger seg opp og ned i forhold til skroget (men er nok bedre enn å enkelte betjene en motor som har vært under vann og ikke virker). Kan løses med fjernkontroll, men igjen noe som koster penger. Kraftige ting som beveger seg fort i høy sjø når man må betjene motoren kan gi farlige situasjoner med feks klemskader. Angående påhengere for å skyve tunge båter så har jeg klart meg fint med vanlig påhengsmotor istedenfor å gå ned i hk og opp flere tusen i pris for å få sailpower-variant eller lignende (ulike navn på ulike merker). Jeg har selv kjørt mye med 6 hk påhenger på 1 tonn båt og det fungere fint i godt vær, men blir det endel bølger så vil jo motoren være vekselvis for høyt og for lavt. Den forvunne trådstarter nevnte også styring med ror istedenfor å svinge på motoren. Det fungerer helt fint i godt vær, men jeg har jo merket at styringa blir lett litt for dårlig i dårlig vær. Men der har jeg jo ekstra sikkerhet i at jeg kan starte opp en større motor og dermed styre mye bedre. Motor på brakett gir mange muligheter, men det gir dessverre også noen begrensninger som det er viktig å være klar over og ta med i vurderingen før man legger ut på en tur over utfordrende strekninger uten å ha med alternativ fremdrift. Etter å ha kjørt ca 150 timer hittil i år med motor på brakett så har jeg fått en viss erfaring med hva det går ut på. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 5.September.2022 Del på Facebook Svart 5.September.2022 Komodo skrev for 7 timer siden: @50ft.yacht, har du tatt en beslutning på hva det blir til? Mange som engasjerer seg i problemet ditt her Sist han var pålogget var 4 timer etter han registrerte profilen sin og postet spørsmålet sitt... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Hedwig Svart 5.September.2022 Del på Facebook Svart 5.September.2022 TS har nok forlatt forumet for godt. Men det finnes noe som heter «Get-Home-itis» som er kjent i flyverden. Hvor ønsket om å nå et mål blir stort nok til at man ser for mye bort fra sikkerhetsaspektet. Er så enkelt: Hvis ikke en informert og kyndig person som hverken kjenner (og dermed føler forpliktelser til) TS eller har interesse av å få båten frem noe sted ville være med for opplevelsens skyld fordi vedkommende var engstelig for sikkerheten. Vel, da er ikke turen verdt det. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 5.September.2022 Del på Facebook Svart 5.September.2022 Fortego skrev for 8 timer siden: Sist han var pålogget var 4 timer etter han registrerte profilen sin og postet spørsmålet sitt... Er fullt mulig å lese Båtforumet uten å være innlogget. Trådstarter kan være fullt oppdatert på svarene uten at vi vet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
S/Y Emma Svart 7.September.2022 Del på Facebook Svart 7.September.2022 Komodo skrev On 4.9.2022 at 23.58: @50ft.yacht, har du tatt en beslutning på hva det blir til? Mange som engasjerer seg i problemet ditt her Det endte vel som med andre fantasiprosjekt. Når man ikke får svarene man ønsker, går man et annet sted til man finner noen som synes det er en super idé. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
-morten- Svart 7.September.2022 Del på Facebook Svart 7.September.2022 Trådstarter oprettet bruker 31.aug. Ikke vært pålogga etter det! Så her er det nok en drømmer. Alt er mulig å få til, men da må man lytte til folk med kunskap og erfaring! å kjøpe stor billig gammel båt, Er en veldig dårlig løsning om man mangler penger og kunnskap! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.