Norsk seiler Startet 31.August.2022 Del på Facebook Startet 31.August.2022 Har en vp md11d som står i marex snekka mi, den går seg fort varm. Har byttet starter, da den var gåen, skiftet olje og filter, samt diesel filter, byttet impellere og rengjort impeller hus. Reima er fin, lurte på å ta av varmeveksleren og rengjøre den, da den ble litt for fort varm idag. Båten har stått i 10 år. Er det noe annet jeg bør gjøre også? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 1.September.2022 Del på Facebook Svart 1.September.2022 høres uansett ut som du trenger en god rens/innvendig vask av kjølekanaler/varmeveksler. Ville også sjekket inntak for kjølevann, at det ikke er grodd igjen her. En systemrens koster ikke alleverden å prøve, leser om varierende resultater men kan være verdt ett forsøk. Ligger plenty info om hva og hvordan her på forumet om du bruker søkefunksjonen. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Grand Banks jr Svart 1.September.2022 Del på Facebook Svart 1.September.2022 Vet ikke om MD11 sliter med det, men noen av de små VP motorene sliter med at eksosbend ruster igjen. Da klarer ikke motoren å kjøle seg godt nok ned. Blir for dårlig gjennomstrømning av saltvann til å kjøle ned varmeveksler. Kanskje noe å sjekke? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mons Svart 1.September.2022 Del på Facebook Svart 1.September.2022 (redigert) Eksosbendet er som GB sier et problemområde. Her møter saltvannet varm eksos. Ta en slaggpikke el lignende litt spisst og slå lett oppå bøyen. Her er det ofte bare rusten som holder tett, og da er utløpet for vann til eksosen gjerne innsnevret. På alle deler det skal saltvann igjennom kan du ta hageslangen og spyle igjennom for å se om det er god åpning. Redigert 1.September.2022 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Norsk seiler Svart 3.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2022 Tusen takk for all hjelp, testet båten igår etter, jeg fikk montert varmeveksleren igjen, og foreløpig ser alt ut til å fungere bra. Nå har jeg igjen litt på det elektriske som skal skiftes ut, så kan tenkes jeg spør litt der også 😊👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.