Jump to content

AIS presentasjon i kartplottere


Caluna

Recommended Posts

AIS mottakere har nå kommet ned i godt under 2.000,- uten skjerm. Men for å ha glede av disse må man enten benytte en PC med SeaClearII eller annen plotterprogramvare med direkte støtte for AIS. Alternativt må kartplotteren din kunne lese og presentere AIS data rett i skjermen. Men hvor mange plottere på markedet støtter dette i dag? :confused:

 

Har selv anskaffet en Raymarine E80, og sendte spørsmål til support hos Raymarine, og fikk følgende svar:

 

Dear sir,

 

we are developing AIS support for the E-series. Projected run till release is the middle of next year.

 

Regards

 

Raymarine

Product Support

 

Er det noen som har kartplottere som allerede har implementert AIS støtte? Hadde vært interessant å kartlegge status her på baatplassen.no!

Redigert av Caluna (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tråden om AIS har nettopp vært oppe. Her fortalte jeg om mitt nye kartprogram fra Navtech, type NautiQ. Dette støtter AIS. Jobber med å få det montert i båten i disse dager. I midten av januar skulle dette være oppe å gå. Navtech selger programmet med NASA AIS-boks inkludert på tilbud.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest at AISen sender NMEA, noe som jo virker logisk. Dersom det er noen som vet hvilke(n) NMEA setning(er) som AIS sender så kan en jo sjekke for hver plotter om denne kan lese denne typen melding. Hvis ikke så er det jo "bare" en SW endring i plotteren som skal til (det er jo lov å drømme :rolleyes: )

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Den sender sikker NMEA, men jeg tror ikke det er fult så enkelt. Setningene skal jo resultere i noe på skjermen, og det kommer ikke av seg selv.

Den sender komprimert nmea ja, krever endel resurser fra plotteren for å takle dette, så det å drømme om at en gammel plotter kan oppgraderes tror jeg kan bli med drømmen. Disse nmea setningene brukes kun av ais.

 

Men siden Lasse nevner kartprogram :wink::rolleyes: så er det mulig å oppgradere programvarepå pc til å takle ais.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...