Caluna Startet 30.November.2005 Del på Facebook Startet 30.November.2005 (redigert) AIS mottakere har nå kommet ned i godt under 2.000,- uten skjerm. Men for å ha glede av disse må man enten benytte en PC med SeaClearII eller annen plotterprogramvare med direkte støtte for AIS. Alternativt må kartplotteren din kunne lese og presentere AIS data rett i skjermen. Men hvor mange plottere på markedet støtter dette i dag? Har selv anskaffet en Raymarine E80, og sendte spørsmål til support hos Raymarine, og fikk følgende svar: Dear sir, we are developing AIS support for the E-series. Projected run till release is the middle of next year. Regards Raymarine Product Support Er det noen som har kartplottere som allerede har implementert AIS støtte? Hadde vært interessant å kartlegge status her på baatplassen.no! Redigert 30.November.2005 av Caluna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 Er det noen som har kartplottere som allerede har implementert AIS støtte? Hadde vært interessant å kartlegge status her på baatplassen.no!Det er noen C-Map plottere som har dette. Sjekk Lorenz og Techmarine. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 Finnes ikke i Tiki, og kommer visst heller ikke med det første, etter hva de fortalte da jeg spurte om dette nylig. Men man kan jo være tålmodig. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Astor Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 (redigert) Tråden om AIS har nettopp vært oppe. Her fortalte jeg om mitt nye kartprogram fra Navtech, type NautiQ. Dette støtter AIS. Jobber med å få det montert i båten i disse dager. I midten av januar skulle dette være oppe å gå. Navtech selger programmet med NASA AIS-boks inkludert på tilbud. Redigert 30.November.2005 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bliss X Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 (redigert) Spørsmålet gjaldt plottere, og ikke kartprogram. Redigert 30.November.2005 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 Spørsmålet gjaldt plottere, og ikke kartprogram. Er klar over det, Lasse. Men siden det så få muligheter å få fram AIS gjennom elektronisk kart ombord, svarte jeg i beste BP-stil, slik at dette ble et suplement. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bliss X Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 Garmin har nettopp lansert en ny serie med kartplottere, men ikke et ord om AIS Sitér dette innlegget Link to post
Aero Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 Mener å ha lest at AISen sender NMEA, noe som jo virker logisk. Dersom det er noen som vet hvilke(n) NMEA setning(er) som AIS sender så kan en jo sjekke for hver plotter om denne kan lese denne typen melding. Hvis ikke så er det jo "bare" en SW endring i plotteren som skal til (det er jo lov å drømme ) Aero. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 Den sender sikker NMEA, men jeg tror ikke det er fult så enkelt. Setningene skal jo resultere i noe på skjermen, og det kommer ikke av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 (redigert) Den sender sikker NMEA, men jeg tror ikke det er fult så enkelt. Setningene skal jo resultere i noe på skjermen, og det kommer ikke av seg selv.Den sender komprimert nmea ja, krever endel resurser fra plotteren for å takle dette, så det å drømme om at en gammel plotter kan oppgraderes tror jeg kan bli med drømmen. Disse nmea setningene brukes kun av ais. Men siden Lasse nevner kartprogram så er det mulig å oppgradere programvarepå pc til å takle ais. Redigert 30.November.2005 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 Det er noen C-Map plottere som har dette. Sjekk Lorenz og Techmarine. Lorenz kartmaskiner av nyere dato med 200mhz prosessor kjører AIS. jan-h Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.