Jump to content

Hvordan bli Sjø kaptein

Kapitän_zur_see

Recommended Posts

Hei, jeg går nå siste år på ungdomskolen, alle 10 årene har vært preget av sjøspeiding og av å bo rett med sjøen, de siste 2 årene har jeg vært skipper på speiderbåt og har som 15 åring seilt Oslo-Kristiansand med kun 2 andre ombord (tro det eller ei men jeg var eldst) vi seilte selvfølgelig i lag med andre men det var skjeldent at vi var nærme hverandre, i tiden som skipper har jeg fått sansen for å manøvrere og være "in command" ombord, jeg har også blitt mer ansvarsbevvist grunnet alle avgjørelsene jeg måtte ta underveis, jeg måtte jo tross alt passe på mannskapet og båten :)

Derfor spør jeg

Hvordan går veien til å bli Kaptein på for eksempel Superspeed

Jeg har snakket med utdanningsveileder som skulle granske mer men jeg spør her siden forummedlemmene her kan mye.

Det jeg har funnet ut med veier til det er følgende

VG1 TIF (TIP) på Tangen eller Kvadraturen VGS

VG2 Maritim på Gann eller MS Lofoten (Gjerne kom med alternativ)

Så er det vel lærlingstid

Så gå Fagskole på Dekksoffiser på ledelsenivå (https://fagskoleniagder.no/studietilbud/maritime-fag/dekksoffiser-pa-ledelsesniva/)

Etter det er det vel bare å la oss si starte som kadett på Superspeed og jobbe seg opp i fartstid og rang til man til slutt er god nok til å bli skipsfører?

Ser at fagskolen krever IMO 50 kurs, er det noe man må ta på fritiden eller tar man det på Maritim?

Håper på svar siden dette er drømmeyrket, trenger du mer detaljer så bare spør

For å bli sjøkaptein eller skipsfører må du først bli styrmann og ha noen års erfaring. Her er litt om veien til styrmannsutdanning https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/styrmann

Artig å høre at du har trivdes i sjøspeideren og hatt god utvikling der. Både det å lede og ta ansvar er viktige elementer i sjøspeidingen.

Var selv med i 7. i 10 år dom voksenleder…

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Rolf skrev On 1.9.2022 at 16.19:

For å bli sjøkaptein eller skipsfører må du først bli styrmann og ha noen års erfaring. Her er litt om veien til styrmannsutdanning https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/styrmann

Artig å høre at du har trivdes i sjøspeideren og hatt god utvikling der. Både det å lede og ta ansvar er viktige elementer i sjøspeidingen.

Var selv med i 7. i 10 år dom voksenleder…

Vis hele sitatet  

Den utdanningen på nettsiden så ut til å stemme overens med det jeg trodde ja, snublet over lønnen og å den var jo over forventning (ikke at det betyr alt) jeg blir bare sikrere og sikrere på valget og spesielt med så raske gode svar, takk for det

Vet du noe om IMO 50 kurs?

Oppsummeringen din av fremgangsmåten på hvordan enn blir skipper er ganske spot on. IMO50 får du på VG2 der skolen dekker kurset. Men husk at etter du er ferdig som kadett og begynt å seile som vakthavende offiser, så må du belage deg på at du må seile minst 10 år som styrmann før du har opparbeidet deg nok erfaring og tillit før du får tilbud om å bli kaptein. Men det er avhengig av veldig mye, som blant annet hvor flink du er, hvor godt du går sammen med øvrig mannskap, og ikke minst trynefaktor.

bellen skrev On 1.9.2022 at 17.57:

Oppsummeringen din av fremgangsmåten på hvordan enn blir skipper er ganske spot on. IMO50 får du på VG2 der skolen dekker kurset. Men husk at etter du er ferdig som kadett og begynt å seile som vakthavende offiser, så må du belage deg på at du må seile minst 10 år som styrmann før du har opparbeidet deg nok erfaring og tillit før du får tilbud om å bli kaptein. Men det er avhengig av veldig mye, som blant annet hvor flink du er, hvor godt du går sammen med øvrig mannskap, og ikke minst trynefaktor.

Vis hele sitatet  

Det er veldig forståelig, og reisen til å bli kaptein er stor men havet og drømmen er større

Du har oversikt over fremgangsmåten, så det er bare å følge den.

På VG1 og VG2 er det å ikke ha fravær veldig viktig.

Uten fravær, er det lettere å få gode karakterer, og da kan du mye lettere velge læreplass.

Nødvendige kurs blir dekket av skolen.

Skal du i offshore flåten, så er det ikke alle fagskoler som har DP kurs, om det er av interesse.

I dag er det stor mangel på sjøfolk, så her er det gode jobbmuligheter.

Hei!

Jeg kan legge til at matematikk og fysikk er svært gunstig å begynne med tidlig, da du vil få bruk for det på fagskole / nautisk høyskole. Trigonometriens regler er gode å forstå om du seiler uten hjelpemidler (halvstrek og firestrek) og fysikk er nødvendig for å gjøre beregninger på deplassement og lastfordeling. Om du synes matte er vanskelig så er mitt råd å ikke gi opp.

Jevn og trutt jobbing gir resultater til slutt, og hvis ikke læreren er flink så er det timesvis og dagesvis med undervisning tilgjengelig på youtube! Jeg lærte statistikk via Khan Academy, og har en kompis som lærte kalkulus (R1/R2) på nett. Og vi begge brukte mye tid på det :crazy:

Nå er det også sånn at som kaptein på et større fartøy så er det ikke alt man gjør selv, og det er trolig utstrakt bruk av digitale hjelpemidler, men konseptene er likevel viktige å ha med seg!

Og siden brukernavnet ditt kan oversettes til den sjømilitære graden kommandør så kan jo Sjøkrigsskolen nevnes som et alternativ. Der var kravet før studiespesialisering med R2 matte og Fysikk 1, men nå er det visst bare studiespesialisering. Likevel er matte og fysikk å anbefale.

Du har god tid på deg, så mitt råd er å lære det du kan der du måtte være og ikke forhast deg til neste nivå. Det er lettere å gå opp enn ned i «gradene»! Lykke til :smiley:

Ulthar skrev On 3.9.2022 at 8.37:

Og siden brukernavnet ditt kan oversettes til den sjømilitære graden kommandør så kan jo Sjøkrigsskolen nevnes som et alternativ. Der var kravet før studiespesialisering med R2 matte og Fysikk 1, men nå er det visst bare studiespesialisering. Likevel er matte og fysikk å anbefale.

Vis hele sitatet  

Sjøkrigsskolen kunne vært noe, hadde jo vært utrolig spennende å vært skipssjef, faren min anbefalte meg å prøve selv om det virker vanskelig, men det er verdt forsøket hvis man kan ha drømmejobben samtidig som man forsvarer landet

God morgen.

Eg er sjøkaptein, og trives veldig godt i yrket mitt.

Startet sjøkarrieren min på skoleskipet Gann da eg var 16. Etter 2 år på skoleskip, startet eg som matroslærling, og har gått alle gradene heilt til topp.

Eg kan trygt anbefale å starte på eit skoleskip, så finner du fort ut om det er det rette valget for deg.

Resten kjem etterkvart. Går ikkje an å planlegga ein karriere, det er så mangen ting som skal på plass før ein kan stige i grader. Ikkje berre utdanning og fartstid.

Lykke til med karriere til sjøs! Finnes ikkje finare arbeidsplasser :) 

Redigert av Steini (see edit history)
  PolarOslo skrev On 6.9.2022 at 14.30:

Lykke til, kjenner godt den deilige følelsen av å vite kva man vil i ung alder. Så er det viktig underveis å følge magefølelsen og være fleksibel. Det er ikkje nødvendigvis den raskeste veien som er den riktige. Det finner du ut av mens du går den. Har troa på prosjektet ditt.

Vis hele sitatet  

Tusen hjertelig, så lenge jeg følger magefølelsen og  i følge kapteinen på superspeed "Ta bevisste valg, stå på og vær positiv"

Bare tanken på den gode og hyggelige responsen jeg har fått til nå er nesten grunn nok til å fortsette på veien 

Som sønn av en skipper i utenriksfart opplevde jeg ulempene med sjømannslivet, de lange periodene bort fra familien. Nå var dette på 60-70 tallet med seilingsperioder opptil 12-18 mnd. Mye har jo endret seg nå men det er vel allikevel et faktum at den seilende blir borte hjemmefra i uker og måneder. Ikke alle potensielle partnere er gjerne klar for slikt. Men så er det jo lange friperioder også. 
men allikevel verdt å nevne, da det med fravær nok er noe av det som skiller sjømannsyrket fra de fleste andre jobber.

Ang utdanning, du har sikkert sett denne: https://maropp.no/

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Her kan du forresten ta del i min fars opplevelser og erfaringer fra da han reiste i utenriksfart for første gang i 1949

https://baatplassen.no/i/topic/145851-førstereis-på-langfart-opplevelser-og-dagligliv-ombord-i-1949/

Rolf

Roald Amundsen

• 1 år senere...

Hei kompis, kult å høre at du har sansen for det maritime! Jeg støtter deg i drømmen din om å bli dekksoffiser :) Den enkleste veien i dag er å gå fiske og fangst, lærlingtiden så Maritim teknisk fagskole før du begynner på kadett tiden. Pass på å legge av godt med penger langs veien, å ikke la deg distrahere for mye! 

- Jeg er 25 år og har 7 års fartstid, går nå dekksoffiser på ledelsesnivå, selv slipper jeg unna mye av kadett tiden på grunn av fartstiden. IMO 50-60-80 kursene eksisterer ikke lenger. Dette er STCW konvensjonen som styrer. Lykke til, håper å se deg langsmed om noen år!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...