Jump to content

"Youtubejournalistikk" i Seilmagasinet


Ask

Recommended Posts

Hei.

 

Seilmagasinet har nådd eit nytt journalistisk nivå.

Reportasjar uteliukkande basert på youtube som kjelde.

 

https://www.seilmagasinet.no/katamaran-lagoon-sailing-nahoa/kan-ha-funnet-arsaken-til-at-katamaran-sprakk-opp/766635

 

Dei nemner ingen kjelder, men linkar til videoen på youtube.

 

Kva tenkjer folket på BP?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette virker mer som et blogginnlegg enn en artikkel skrevet av en journalist. De burde kanskje ha pratet direkte med produsenten og leverandøren. Kanskej noen som har peiling på reparasjon av slike båter etc. Kanskje også tatt en prat med eieren av den aktuelle båten.

Det som de her har skrevet er for enkelt. 

Link to post
Share on other sites

Stygt redd for at det om få år er for dyrt å produsere reelt innhold noe sted, da betalingsviljen stuper. Det har vært synlig i mange år i avisene. Aviser og dessverre også kino tror jeg vil bli seigpint til døde mens vi blir mer digitale og trykker på clickbait/Hollywood ikke tør å lage annet enn remakes og oppfølgere. Nytter neppe å kjempe i mot selv om det finnes hederlige unntak.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler din bekymring Ask, og jeg syntes det er god påpekning.

 

Men, om en ser på Norsk båtpresse så er jeg så skuffet over kunnskap og smisking med enkelte fabrikanter. Når en ser hvor stor andel av stoffet som de siste 20 år har vært oversatt fra svensk så er lista lagt for meg.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 8 timer siden:

Jeg deler din bekymring Ask, og jeg syntes det er god påpekning.

 

Men, om en ser på Norsk båtpresse så er jeg så skuffet over kunnskap og smisking med enkelte fabrikanter.

 

Takk.

 

Det er ikkje få testar som "tilfeldigvis" har annonsa for same båt/båtprodusent på nabosida.

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 50 minutter siden:

 

Takk.

 

Det er ikkje få testar som "tilfeldigvis" har annonsa for same båt/båtprodusent på nabosida.

 

 

MEN, er abonnerer, og synest det er ein del gode tekstar. Spesielt tekstar som går på tekniske ting, og som Seglmagasinet skriv sjølv.

 

Eg visste ikkje om katamaranen Seglmagasinet skreiv om, og fant youtubevideoen interessant. Det hadde vore fint om reportasjen tilførte noko nytt.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg vært aktiv bladleser og abbonert på musikkblad, bilblad og Båtblad.  Jeg finner stort sett all info om alt jeg er interessert i på nett selv, og bladene betyr mindre og mindre! som dere sier så er det kopiert fra andre steder!  På 80-90 tallet var dette helt annerledes!  jeg har abonert på BM i veldig mange år, men nyhetene som slippes, vet jeg jo allerede om på forhånd!  spessielle båter jeg er interessert i finner jeg selv info om! Nå abonerer jeg kun på BM og har kuttet ut andre blader. Er ikke så sikker på at jeg kommer til å fornye..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

En gang i verden var jeg i den posisjonen at båt- og andre publikasjoner ringte meg for å selge annonser. Det var sjelden noen fikk solgt annonse uten at det også kom 'redaksjonell omtale'. Selv har jeg sluttet å kjøpe bil- og båtblader. Jeg finner mer vettug informasjon på nettet. Uansett må man sile vekk det som er usant og kun vås. Det samme gjelder for så vidt også baatplassen :-)

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 46 minutter siden:

En gang i verden var jeg i den posisjonen at båt- og andre publikasjoner ringte meg for å selge annonser. Det var sjelden noen fikk solgt annonse uten at det også kom 'redaksjonell omtale'. Selv har jeg sluttet å kjøpe bil- og båtblader. Jeg finner mer vettug informasjon på nettet. Uansett må man sile vekk det som er usant og kun vås. Det samme gjelder for så vidt også baatplassen :-)

Slik er det fortsatt, jeg blir gjennom jobben min blir ofte kontaktet på den måten. Når vi for noen år siden hadde noen tekniske nyheter på våre produkter og kontaktet et par båtblad, var interessen lav hvis vi ikke også kjøpte annonseplass. Det er nok også grunnen til at man sjelden eller aldri leser kritiske tester av båter eller motorer. Så lenge "testene" inneholder mer eller mindre sitater av produsentenes markedsføring tillfører slike tester etter min mening veldig lite.

Link to post
Share on other sites

Her er noen eksempler fra det seneste tilbudet jeg fikk, vedrørende Høstmagasinet som er et samarbeid mellom VG, Båtens verden og Finn.no. Jeg har markert med rødt de deler jeg synes er mest problematisk da de visker ut grensene mellom annonser og redaksjonelt materiale.

 

"Høstmagasinet Magasinet vil bestå av ulike artikler, med én felles inngang som vil ligge på en fast plass på forsiden av VG, satte dager i midten av september 2022. Innholdet produseres i tett samarbeid med deg som annonsør, innholdsprodusent fra Båtens Verden* og med Schibsted Partnerstudio som rådgiver og distributør av innholdet."

 

"Prisen inkluderer

● Plassering i vårt digitale båtmagasin, som promoteres på VG fronten i september med 6.160.000 estimerte frontsidevisninger (antall dager vil justeres etter antall aktører i båtmagasinet, hvor 8 dager er ved 20 artikler).

Ved behov, kan artikkel produseres av Båtens Verden

● Alle artikler sikres lik synlighet ved hjelp av automatisert rullering i magasinet

● Dokumentasjon av effekt, med dedikert rapport og evaluering i etterkant

● Kvalitetsinnhold i en redaksjonell kontekst med høy kredibilitet

● Optimalisering av frontinnganger både på VG-fronten til det digitale magasinuniverset og din egen artikkel fra magasin-landingssiden

● Båtmagasin i VG sin kontekst, egen link til ditt innhold du også kan distribuere videre slik du ønsker (du eier innholdet og står fritt til å bruke innholdet i SOME)

● Linken vil også bli frontet i andre kanaler som Båtens Verden sin FB-side og egen hjemmeside!

● Mulighet for å kjøre re-targeting av deres artikkel i etterkant i Schibsted universet for kr 5 000"

Link to post
Share on other sites

Jeg abonnerer på Sail, Seilmagasinet og Practical Boat Owner.
Av disse er det vel kun PBO som jeg synes har noen verdi med interessante artikler og tips.

Et av "problemene" med både Sail og Seilmagasinet som jeg ser det er at når bladet kommer i posten har de aller fleste artiklene allerede ligget på nettet en stund, og fremstår ikke som nyheter lengre. Hvordan de skal presentere den katamaranhistorien i bladet blir interessant å se, kan ikke linke inn video dit.  :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 10 minutter siden:

Her er noen eksempler fra det seneste tilbudet jeg fikk, vedrørende Høstmagasinet

Dette er ikke greit og jeg er veldig glad for at du deler. Håper mange andre mener det samme.. 

 

Er glad jeg ikke trenger å markedsføre de få produktene jeg selger, for det du har vært ute for er jo noe skikkelig griseri

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Dette er ikke greit og jeg er veldig glad for at du deler. Håper mange andre mener det samme.. 

 

Er glad jeg ikke trenger å markedsføre de få produktene jeg selger, for det du har vært ute for er jo noe skikkelig griseri

Jeg er enig. Nå markedsfører vi oss veldig lite og heller ikke denne gangen. For å klargjøre var dette et standarisert tilbud og ikke spesifikt til oss. 

 

Link to post
Share on other sites

Pitbullo skrev 7 minutter siden:

Betyr dette at Seilmagasinet egentlig er en reklameavis som du må betale for?

 

I dag er nesten alle magasiner en reklameavis du betaler for. Jeg skriver nesten, ikke fordi jeg vet om noen magasiner som ikke er reklameaviser, men fordi kanskje noen andre vet om noen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...