Mastiff Startet 2.September.2022 Link til dette innlegget Startet 2.September.2022 Jeg har det aller meste i båten koblet til "fritidsbatteriet", som står i baugen. Derfor har jeg flyttet vedlikeholdsladeren (C-Tek 10 ampere) fra startbatteriet bak til der. Men så er det et lite problem. For hvis båten har ligget uten tilkoblet strøm en stund, vil batteriet bak lett gå under 12,8, iallfall hvis jeg har tiltet opp motoren og kjørt opp motorheisen. Og på 12,8 skiller den batteriene, mens den kobler dem sammen igjen på 13,3. Men det vil jo heller ikke skje, siden det er batteriet som er oppført som forbruksbatteri i bruksanvisningen som får ladingen. Så da tenkte jeg først bare å bytte om kablene skillereleet, så det reagerer på spenningen foran, ikke bak. Men det blir jo igjen et problem hvis velikeholdsladeren har sviktet. Da vil jo aldri motoren lade opp batteriet framme. I tillegg står det: Sitat Dette systemet eliminerer risikoen for å tømme startbatteriet, samtidig som det beskytter elektronisk utstyr mot spenningstopper ved start av motoren. Hvis det da er lite strøm på startbatteriet, vil det si at jeg risikerer at den prøver å ta startstrøm over den for tynne kabelen som er koblet fra skillereleet til batteriet framme? Det ville jo ikke være veldig bra... Link to post
Bergsholmen Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 Sant som du sier, snur du det så vil ikke motor lade batteriet foran noen gang. Då må du ha eit litt skillerele som heter ‘dual sense’ (BEP har). Biltema sitt er ‘single sens’ som vil si at den kun senser på eine polen. Eg har ‘dual sense’ i min, det er koblet mellom ‘inn’ terminalene på hovedstrømsbryterene med korte 25mm2 kabler. Nå har ikke eg vedlikeholdslader i min, men har ein egen hovedstrømsbryter koblet inn som ‘nød’. Den kobler sammen motor og forbruk, så eg kan bruke eit av batteriene (og slå av hovedstrøm til det motsatte dvs enkelt koble det heilt vekk i tilfelle det koker/kortslutter) Mastiff skrev 51 minutter siden: Sitat Dette systemet eliminerer risikoen for å tømme startbatteriet, samtidig som det beskytter elektronisk utstyr mot spenningstopper ved start av motoren. Hvis det da er lite strøm på startbatteriet, vil det si at jeg risikerer at den prøver å ta startstrøm over den for tynne kabelen som er koblet fra skillereleet til batteriet framme? Det ville jo ikke være veldig bra... Det ville ikke vert bra, men skal jo ein del til at det skjer. Normalt så ville ikke skillereleet være aktivt, vel lite strøm. selvfølgeligt vis du har lader på framme osv. så kan du få det til å skje? Hvorfor tenker du at det er bedre å ha laderen på forbruksbanken en på startbanken? Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Mastiff Svart 2.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 (redigert) @BergsholmenGrunnen til at jeg flyttet det, er vel egentlig ikke så mye at alt er koblet til der som at det passet bedre å koble til laderen foran på båten enn bak. Kanskje jeg kunne legge en kabel fra tilkoblingen for laderen framme og til styrehuset, der skillereleet er, på startbatterisiden. Jeg har noen ledige kabler som ligger der, jeg har lagt opp et par sjuleders tilhengerkontaktkabler fra biltema. Men de er ikke så grove, det er vel bare 1,5mm2, beregnet som signalkabler for releer (man får aldri for mange signalkabler fra releer mellom ulike deler av båten...). Så i så fall måtte jeg vel brukt et par stykker av dem samtidig. Redigert 2.September.2022 av Mastiff (see edit history) Link to post
index Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 Skillereleet skiller bare bankene fra hverandre. Det spiller mindre rolle hvilken bank du setter som primær. Jeg har prøvd begge, alt etter behov. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøvind Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 Da skillereleet tok kvelden på gamlebåten, satte jeg inn et elektronisk relé som kobler inn hvis det kom over en viss spenning på en av sidene (dual sense som @Bergsholmen skriver). Det funket slik at når dynamo ladet startbatteri så slo releet inn så begge banker ble ladet. Når jeg koblet lader til forbruksbank fra landstrøm slo det også inn og ladet begge banker. Denne typen: https://www.sparelys.no/victron-cyrix-ct-12-24v-120a-batteriskiller-samler Link to post
Mastiff Svart 3.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2022 @index Så du mener at jeg kan bare snu det uten problemer? @Sjøvind Det var kanskje et sånt jeg skulle kjøpt først. Men nå har jeg jo det fra Biltema som fungerer greit til mitt bruk. Men jeg tror jeg har en idé: Jeg kan kjøpe et Biltema-relé til (som jo blir billigere enn noen annen løsning så lenge jeg allerede har et montert fra før), sette det ved siden av og parallellkoble det, bare omvendt. Så kobler jeg et vanlig vekslerelé (som jeg har liggende mange nok av) til tenningsbryteren, så det veksler mellom å gi jord til de to skillereleene. Så når tenningen blir slått på, fungerer det skillereleet som står normal vei, mens når tenningen er slått av, fungerer det skillereleet som står omvendt, for landstrøm. Er det noen logisk feil i den der? Link to post
index Svart 3.September.2022 Link til dette innlegget Svart 3.September.2022 Mastiff skrev 49 minutter siden: @index Så du mener at jeg kan bare snu det uten problemer? Ja. Den eneste forskjellen er at det da blir forbruksbanken som får lading de første minuttene inntil spenningen på denne er over 13,6 volt og bankene koples sammen. Jeg hadde det slik da jeg hadde mye forbruk og reiste på turer med båten. Nå har jeg mest småturer, og kun et lite forbruksbatteri. Så derfor har jeg koplet om til start som primær, slik boka sier. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mastiff Svart 4.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2022 @index Jeg så i går at det blir et problem hvis jeg ikke setter på et relé til. Motoren stoppet mens jeg trakk teiner (jeg har noen problemer med en bensinslange eller ei kran som jeg holder på å finne ut av), og jeg merket det ikke før etter et par minutter. De er jo stillegående. Under teinetrekkingen (krepselenke fra 80 m) gikk vedlikeholdsbatteriet under 12,8, så de ble skilt. Da jeg oppdaget at motoren hadde stoppet og startet den igjen, kom naturlig nok ikke batteriet framme over 13,3, så de ville egentlig ikke begynt å lade foran, og det ville spist strøm ganske fort med teinene mine. Jeg "tjuvkoblet" sammen batteriet framme og bak for å få det i gang igjen, men det er jo ingen holdbar løsning. Så det må bli to releer med vekslerelé fra tenningen. Link to post
index Svart 4.September.2022 Link til dette innlegget Svart 4.September.2022 Mastiff skrev for 6 timer siden: @index Jeg så i går at det blir et problem hvis jeg ikke setter på et relé til. Du skal ha veldig dårlig lading om ikke spenningen kommer over 13,3 volt i løpet av få minutter. Jeg ser fortsatt ikke problemet. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergsholmen Svart 4.September.2022 Link til dette innlegget Svart 4.September.2022 Alternativet er et fra BEP som kjenner på begge sider, såkalt ‘dual sense’. https://ahoy.no/vvs-strom/stromforsyning/batteri/batterilader/ladestromsfordeler-bep-dvsr-140a-12-24v?gclid=Cj0KCQjwmdGYBhDRARIsABmSEePTHJqHU4nwT6AgPQ24Vt_2i1KmEQJZlgk4J1nYTKI6u2yifGMPpJoaAlNHEALw_wcB Disse finnes og rimeligere på EBay. Eg har eit fra EBay? Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Mastiff Svart 4.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2022 (redigert) @index Når releet er satt opp for å utløses av vedlikeholdslading i land, har det ikke noe å si hvor mange volt startbatterisiden kommer opp i (den går rett opp i 14,7). Hvis det ikke er høy nok spenning på forbruksbatterisiden, vil ikke forbruksbatterisiden åpne releet mot startbatterisiden om jeg så kobler startbatteriet til høyspentkablene! @Bergsholmen Jepp, det var det jeg ville valgt om jeg skulle bygd systemet på nytt. Men siden jeg alt har ett fra Biltema, og et til koster omtrent en hundrelapp mindre enn det rimeligste dual sensing som jeg fant på eBay (da medregnet mva og frakt), er det like greit bare å smekke på et til fra Biltema og veksle mellom dem med tenningsbryteren. Det fra Biltema kan jeg i tillegg får montert på tirsdag, siden fruen skal innom der uansett i morgen, så da slipper jeg jukseløsninger i mellomtiden. Redigert 4.September.2022 av Mastiff (see edit history) Link to post
index Svart 4.September.2022 Link til dette innlegget Svart 4.September.2022 Mastiff skrev 1 time siden: @index Når releet er satt opp for å utløses av vedlikeholdslading i land, har det ikke noe å si hvor mange volt startbatterisiden kommer opp i (den går rett opp i 14,7). Hvis det ikke er høy nok spenning på forbruksbatterisiden, vil ikke forbruksbatterisiden åpne releet mot startbatterisiden om jeg så kobler startbatteriet til høyspentkablene! Du må selvsagt kople alle ladekilder til samme bank! Ellers vil du aldri få lading på begge banker under drift. Det er jo opplagt. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergsholmen Svart 4.September.2022 Link til dette innlegget Svart 4.September.2022 Ser den at det er lettere å montere inn et til? Men er ikke nødvendig å skille dei med tenningsnøkkelen(etter min mening) Gjør jo ingenting om begge ‘opner’ dei vil jo bare stenge igjen når strømmen synker uansett, som dei skal? Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Mastiff Svart 5.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2022 (redigert) Jeg skal jobbe videre med båten i morgen, det skal se om jeg klarer å snike en ekstra 4,5 mm² kabel inn i trekkerøret fra baugen til der skillereleet sitter, så jeg kan koble laderen på startbatterisiden. Jeg er nødt til å føre inn i baugen, for hekken skal legges ut fra brygga med moring nå, før høststormene. Jeg bruker ikke mindre kvadrat enn 4,5 mm² på CTek-laderen, for den har en tendens til å ha mye spenningstap på forlengelser med tynn kabel (deres egen skjøtekabel er helt ubrukelig på en 10 amperes lader til to store batterier, det burde stått advarsel på den!). Derfor er det enten ekstra kabel eller å bruke to eller tre av lederne i 7-ledersignalkablene, men det har jeg ikke lyst til, for det blir så pass mye elektronikk i båten at jeg kommer til å trenge dem. Redigert 5.September.2022 av Mastiff (see edit history) Link to post
Mastiff Svart 6.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2022 En ekstra 4,5 mm² kabel gikk å snike inn i trekkerørene, så nå lader både motor og CTek på samme side. Link to post
index Svart 6.September.2022 Link til dette innlegget Svart 6.September.2022 Mastiff skrev for 3 timer siden: En ekstra 4,5 mm² kabel gikk å snike inn i trekkerørene, så nå lader både motor og CTek på samme side. Da er jo problemet løst!? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mastiff Svart 6.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2022 Yep! Det krevde en del aperunk å få den igjennom, men det gikk akkurat. Trang som... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn