mortentr Startet 2.September.2022 Link til dette innlegget Startet 2.September.2022 Hei! Jeg har handlet meg en båt i Bergen som skal transporteres sjøveien til sørlandet neste helg. Det er ikke tilfeldigvis noen som har en gunstig rute ferdig logget, og som vil dele? :) Link to post
Grand Banks jr Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 @Bjørn Løvjomås har full kontroll på den ruten der. Anbefaler deg å opprette en hentetråd son du oppdaterer fortløpende, og gjerne med mobil AIS (mAIS) også. Da kan du få masse gode innspill underveis. Mange som villig vekk deler info her, bistår med å tolke værdata og havstrømmer med mer. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 2.September.2022 Link til dette innlegget Svart 2.September.2022 Hva slags båt har du kjøpt? Type marsjfart etc? Og, gratulerer med ny båt! Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.September.2022 Link til dette innlegget Svart 3.September.2022 Det skal nok ordnes med ruteforslag. Skriv gjerne litt om hva slags båt, å eventuelt hvordan du ønsker å få den hjem. Raskest, eller med flere interessante stopp underveis ? Endelig ble det Bobåt Link to post
mortentr Svart 4.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2022 (redigert) Grand Banks jr skrev On 2.9.2022 at 17.06: Hva slags båt har du kjøpt? Type marsjfart etc? Og, gratulerer med ny båt! Windy 42 Grand Bora (2008 mod). Marsjer på rundt 30knop. Skippet en god del runder med 3-fotssyke :) Tusen takk! Redigert 4.September.2022 av mortentr (see edit history) Link to post
mortentr Svart 4.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2022 Bjørn Løvjomås skrev On 3.9.2022 at 10.34: Det skal nok ordnes med ruteforslag. Skriv gjerne litt om hva slags båt, å eventuelt hvordan du ønsker å få den hjem. Raskest, eller med flere interessante stopp underveis ? Vi ønsker nok et raskt alternativ. Som nevnt, det er en Windy 42 Grand Bora med 2 x D6-370. Ser ut som om det blir relativt bra vær, og kunne godt fått testet hva båten er god for. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.September.2022 Link til dette innlegget Svart 4.September.2022 mortentr skrev 1 time siden: raskt alternativ. Hey, check what I did using the Navionics Boating app! #Navionics #BoatingApp https://boating.page.link/tLmepxwkBv7cJRV49 Prøv denne linken. Det er en rute jeg ofte bruker når det skal gå unna. Den går innom Egersund, men det kan jo droppes om du velger å fylle feks i Kopervik eller Skudeneshavn. Endelig ble det Bobåt Link to post
mortentr Svart 5.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2022 Takk! Vi må se an forbruk underveis, men i teorien skal det gå helt til Lillesand uten fylling. 940L tank, og 70L/time på marsj 30knop. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.September.2022 Link til dette innlegget Svart 5.September.2022 Ikke ta sjanser med lite drivstoff på tanken, i tilfelle det har vært litt grums på tanken. Å det er mye rimeligere vestpå med diesel. Både Skudenes og Hidra, Kirkhamn er greie å fylle på. Endelig ble det Bobåt Link to post
mortentr Svart 5.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2022 Bjørn Løvjomås skrev for 7 timer siden: Ikke ta sjanser med lite drivstoff på tanken, i tilfelle det har vært litt grums på tanken. Å det er mye rimeligere vestpå med diesel. Både Skudenes og Hidra, Kirkhamn er greie å fylle på. Godt poeng med pris vestpå :) Link to post
-morten- Svart 6.September.2022 Link til dette innlegget Svart 6.September.2022 19 hours ago, Bjørn Løvjomås said: Ikke ta sjanser med lite drivstoff på tanken, i tilfelle det har vært litt grums på tanken. Å det er mye rimeligere vestpå med diesel. Både Skudenes og Hidra, Kirkhamn er greie å fylle på. Når jeg beregner forbruk med båt, så må man ta hensyn til uforutsette ting. Hvor er det fyllesteder. ting kan skje med egen båt. været kan brått endre seg, eller du må bistå andre i nød. Da er det ikke smart med marginalt drivstoffnivå Lykke til med henting og seilas! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
trixie2 Svart 7.September.2022 Link til dette innlegget Svart 7.September.2022 Fikk informasjon om at bunkerstasjonen i Skudeneshavn er stengt pga arbeid på og med kaien på Skude fryseri. Hvor lenge? Vet ikke, det er visstnok krefter i sving for å få den flyttet. Link to post
finnmarken Svart 7.September.2022 Link til dette innlegget Svart 7.September.2022 (redigert) Kan også minne om at det ikke er diesel i Tananger. Det fikk vi erfare i januar. (Internettet fortalte oss at det var diesel der.) Da var valget å gå tilbake til Stavanger eller til Kvitsøy. Vi valgte det siste. Dette medførte over to timer forsinkelse, noe som igjen førte til at vi ikke rakk frem til Egersund i det værvinduet vi hadde sett for oss. Det gikk fint, men det var utrivelig at vi måtte ned å så lav fart som 5 knop. Redigert 7.September.2022 av finnmarken (see edit history) Link to post
Grand Banks jr Svart 7.September.2022 Link til dette innlegget Svart 7.September.2022 Nettopp av slike årsaker er det gull verdt å starte en egen hentetråd her inne, som oppdateres ofte og som aller helst har link til tracking på MarineTraffic. For det er mange som følger med på slike, og man befinner seg alltid i en eller annen "lomme". Det er alltid noen som bor rett i nærheten av der man kjører, og som kan svare på spørsmål om alt fra hvilken restaurant som.anbefales til hvordan været faktisk er akkurat "nå". I tillegg til mange gode råd om veivalg, strøm og bølgeforhold etc. ? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tomcat Svart 7.September.2022 Link til dette innlegget Svart 7.September.2022 mortentr skrev On 5.9.2022 at 14.29: Takk! Vi må se an forbruk underveis, men i teorien skal det gå helt til Lillesand uten fylling. 940L tank, og 70L/time på marsj 30knop. Hvor mye veier båten? 70/L time på samme maskiner regner jeg 2x60L timen i marsj, som for meg er rundt 22 knop (nok noe tyngre båt) så 70L/timen totalt virker noe "billig" :) Link to post
mortentr Svart 8.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 -morten- skrev On 6.9.2022 at 9.53: Når jeg beregner forbruk med båt, så må man ta hensyn til uforutsette ting. Hvor er det fyllesteder. ting kan skje med egen båt. været kan brått endre seg, eller du må bistå andre i nød. Da er det ikke smart med marginalt drivstoffnivå Lykke til med henting og seilas! Takk for det! trixie2 skrev for 20 timer siden: Fikk informasjon om at bunkerstasjonen i Skudeneshavn er stengt pga arbeid på og med kaien på Skude fryseri. Hvor lenge? Vet ikke, det er visstnok krefter i sving for å få den flyttet. Veldig nyttig info, takk! finnmarken skrev for 19 timer siden: Kan også minne om at det ikke er diesel i Tananger. Det fikk vi erfare i januar. (Internettet fortalte oss at det var diesel der.) Da var valget å gå tilbake til Stavanger eller til Kvitsøy. Vi valgte det siste. Dette medførte over to timer forsinkelse, noe som igjen førte til at vi ikke rakk frem til Egersund i det værvinduet vi hadde sett for oss. Det gikk fint, men det var utrivelig at vi måtte ned å så lav fart som 5 knop. Tusen takk for info! tomcat skrev for 12 timer siden: Hvor mye veier båten? 70/L time på samme maskiner regner jeg 2x60L timen i marsj, som for meg er rundt 22 knop (nok noe tyngre båt) så 70L/timen totalt virker noe "billig" :) Båten er oppgitt til 7,8 tonn, men er vel også en del smalere enn tilsvarende båter (3,48). Har som sagt ikke hentet båt ennå, så er kun hva selger sier. Toppfart er rundt 42 knop. Link to post
Fenris Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 Ang drivstoff I Haugesund passerer dere her. Alltid prima drivstoff https://www.storesundolje.no/ Er ikke de åpen er det bankterminal her, 5 min unna «leia» https://find.shell.com/no/fuel/NO_4169-shell-kopervik Link to post
mortentr Svart 12.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2022 Fenris skrev for 23 timer siden: Ang drivstoff I Haugesund passerer dere her. Alltid prima drivstoff https://www.storesundolje.no/ Er ikke de åpen er det bankterminal her, 5 min unna «leia» https://find.shell.com/no/fuel/NO_4169-shell-kopervik Takk for feedback, men i Haugesund var det knapt bevegelse på måleren :) Turen gikk eksepsjonelt fint. Så og si flatt hav til Lindesnes. Lå stort sett på 2700rpm som utgjorde en fart på 30-31 knop med 2 personer og full vanntank. Forbruk ca 650liter, basert på fylling. Mot slutten av turen merket vi under forsøk på toppfart at styrbord motor ruset til 3500 mens babord ble stående på 3100. Virker som om vulk på propellen slipper og at babord ikke klarer å dra videre opp i fart alene. En testtur i går bekreftet det samme, men da også i lavere hastighet. Dette vil kanskje også kunne påvirke forbruk negativt? Telefon til Winrace i dag.. Link to post
mortentr Svart 12.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2022 tomcat skrev On 7.9.2022 at 19.28: Hvor mye veier båten? 70/L time på samme maskiner regner jeg 2x60L timen i marsj, som for meg er rundt 22 knop (nok noe tyngre båt) så 70L/timen totalt virker noe "billig" :) Fant de offisielle forbrukstallene i permen med båten. Riktignok med 2xD6-350 i stedet for mine 370. Synes dette er veldig akseptable tall :) Link to post
Captain A Svart 12.September.2022 Link til dette innlegget Svart 12.September.2022 Vart ikkje det testet på prøvetur om du fikk rett omdr på maskiner ? Link to post
mortentr Svart 12.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2022 Captain A skrev 10 minutter siden: Vart ikkje det testet på prøvetur om du fikk rett omdr på maskiner ? Er litt fersk med disse maskinene/type båt, så reagerte ikke på at de ikke gikk høyere da. Kan være at turen i seg selv også har vært det som skulle til for å slite det helt ut. Link to post
Grand Banks jr Svart 12.September.2022 Link til dette innlegget Svart 12.September.2022 Høres ut som vulking ja. Kan også være greit å ta med seg at det virker som en standardgreie at dersom den ene motoren alltid henger litt igjen, eller båten er tregere i plan enn den skulle, at det å sjekke turboen er viktig. Dette forutsatt at dieselfiltere er fine selvfølgelig. På FB gruppen "Vi med Volvo Penta" har det flere ganger vært folk som har slitt med ujevnt turtall/ en stk treg motor i dobbeltinstallasjon at det å bytte turbo har løst alt sammen. Når du først skal sjekke propellene så be også Winrace om å matche dem, slik at propellsettet på babord og styrbord er like. Har vært tilfeller der den ene motoren ser ut til å ha blitt slitt hardere (har rast), fordi det ene propellsettet hadde tyngre stigning enn det andre, selv om de var merket likt. Billig å sjekke det når de først sendes inn. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mortentr Svart 12.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2022 Grand Banks jr skrev 2 minutter siden: Høres ut som vulking ja. Kan også være greit å ta med seg at det virker som en standardgreie at dersom den ene motoren alltid henger litt igjen, eller båten er tregere i plan enn den skulle, at det å sjekke turboen er viktig. Dette forutsatt at dieselfiltere er fine selvfølgelig. På FB gruppen "Vi med Volvo Penta" har det flere ganger vært folk som har slitt med ujevnt turtall/ en stk treg motor i dobbeltinstallasjon at det å bytte turbo har løst alt sammen. Når du først skal sjekke propellene så be også Winrace om å matche dem, slik at propellsettet på babord og styrbord er like. Har vært tilfeller der den ene motoren ser ut til å ha blitt slitt hardere (har rast), fordi det ene propellsettet hadde tyngre stigning enn det andre, selv om de var merket likt. Billig å sjekke det når de først sendes inn. Jeg er temmelig sikker på at dette ikke er motor-relatert. Etter å ha testet noen ganger til i går hører man også av og til også en liten ekstra hvinelyd når gitt motor settes i gir fra stillestående og får litt gass. Forsvinner ved enda litt mer pådrag. Merket også at det er noe galt når man kontrakjører for å snu båten. Ene motoren trekker mer. Turboene er jo ikke i sving på tomgang eller rett over dette. Så ellers en annen post om at noen få foretrakk Andvik fremfor Winrace etter at opprinnelig eier gikk av med pensjon. Dette gjelder kanskje mer hvis man skal tweake propellene fremfor en ren rep/matching. Noen erfaringer eller hørt fra andre? Link to post
Grand Banks jr Svart 12.September.2022 Link til dette innlegget Svart 12.September.2022 Dette var IKKE ment som tips til denne konkrete saken, men til deg som eier en dobbeltinstallasjon. Virker som flere har opplevd at D-motorer har smelt (en motor har blitt overbelastet) fordi propellene ikke har vært like på styrbord og babord, selv om de skulle vært like. Når du nå allikevel skal ha propell på Winrace så anbefaler jeg at du sjekker at de alle er like. Gjør hva du enn vil med den informasjonen. Spiller absolutt ingen rolle for meg. Samme gjelder info om turbo, dersom du senere skulle oppleve at den ene er raskere opp i turtall enn den andre, eller at båten er tregere opp enn forventet. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mortentr Svart 12.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2022 Grand Banks jr skrev 1 time siden: Dette var IKKE ment som tips til denne konkrete saken, men til deg som eier en dobbeltinstallasjon. Virker som flere har opplevd at D-motorer har smelt (en motor har blitt overbelastet) fordi propellene ikke har vært like på styrbord og babord, selv om de skulle vært like. Når du nå allikevel skal ha propell på Winrace så anbefaler jeg at du sjekker at de alle er like. Gjør hva du enn vil med den informasjonen. Spiller absolutt ingen rolle for meg. Samme gjelder info om turbo, dersom du senere skulle oppleve at den ene er raskere opp i turtall enn den andre, eller at båten er tregere opp enn forventet. Absolutt, og tusen takk for feedback. Koblet det bare litt galt i mitt hode i forbindelse med den andre saken - og lurte på om du mente det kunne være relatert til den feilen jeg opplevde nå :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn