Jump to content

Når på året kan man gjøre det beste båt kjøpet?

goggen000

Recommended Posts

Det er det vel ingen som kan svare på. Men mange som tror...

Etter covid, i kombinasjon med mye usikkerhet i økonomien, usikkerhet på lånerente, samt problemer for enkelte verft med levering av nye båter er det mye usikkerhet i markedet. 

Mitt tips er å finne ut hva du vil ha, og om du skal ha båt. Du sier du vurderer å kjøpe båt.. Ha finansering i orden. Så når rett båt dukker opp, i rett stand, uavhengig av tid på året, kjøp den.

En annen ting å ta med i vurderingen er egen ferdigheter. Kan du ta reperasjoner og vedlikehold selv? Kan du vaske og polere selv? Har du mulighet for vinteropplag på gratis eiendom? Eller planlegger du å sette bort alt av vedlikehold og opplag. Vinteren er for mange dyreste periode å være båteier.

Lykke til. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

Sett med mine øyne har høsten historisk sett budt på noen gode muligheter, når økonomien og markedet er så urolig som nå kan det likevel være veldig gunstig å ta tiden til hjelp. Kostnadene med service, frostsikring kran og opplag vårpuss etc. er ikke så store for den som har tid og kunnskap til å gjøre det selv på denne båten, da kan du spørre deg om du heller vil sitte å kose deg med båtplassen.no, finn.no og netflix i høst å kjøpe samme båt ferdig shinet til våren, men og ta risikoen med en eventuell prisoppgang.  Hvis du skal kjøpe kliss ny båt ville jeg handle nå. Jeg kommer definitivt ikke til å handle nå fordi jeg tror prisene på de båtene jeg følger med på nærmest skal halveres, NB har jeg ikke fulgt med på og har ingen forutsetninger for å vurdere pris heller men jeg tror hele markedet vil kjøles ned selv om enkelte utvalgte modeller står seg bedre. 

Jeg har inntrykk av at båter er som sportsbiler. Markedet er både størst og hottest på våren og sommeren. Mange gode objekter holdes igjen til våren - på høsten er det lite å velge i men du har også da noen selgere som begynner å bli desperate. Jeg kjøpte en bil som ble lagt ut på sommeren til 140.000 når den enda ikke var solgt i november klarte jeg å prute den ned til 85.000 - han hadde gått ut litt friskt og trengte etterhvert å bli kvitt bilen før vinteren. Jeg kjøpte også båt i november og fikk da båten lagret over vinteren inkl i prisen (men da uten videre pruting på selve prisen)

På våren er det derimot mye større utvalg og kanskje større sjanse for å finne riktig båt. Og mye mer gøy å handle når du kan rett ut og bruke den med én gang! Prøvekjøring av båt i oktober/november kan være ganske guffent og inspirerer ikke akkurat til å finne frem lommeboka.

Oppå denne tendensen har man en del ustabilitet i markedet pga corona, ukraina og tvilsom forvaltning av norske ressurser i det siste. Det gjør at priser på alt fra båter til spagetti virker litt tilfeldig om dagen - ingen vet helt hvor det skal ligge. Tidligere i dag betalte jeg 44kr for en kopp kaffe på en bensistasjon. Neinei, ikke håndlaget av luksusbønner på en fancy café - laget av en maskin på hydro texaco.. Om alt stabiliserer seg på et slikt nivå skal du ikke se bort ifra at båtprisene også har kommet for å bli.

Som andre her skriver er det svært vanskelig å svare på. Det beste kjøpet gjorde jeg selv våren 2020. Da kjøpte jeg en nyere liten seilbåt for 90k, hadde en nydelig seiltur hjem til Stavanger og seilte hele sommersesongen 2020, seilte gjennom året og frem til tidlig høsten 2021. Da solgte jeg båten for 120k. I mellomtiden la jeg ut ca 15k i utstyr på båten, men slapp alt av utgifter til vedlikehold, opptak, bunnsmøring og service. 

Jeg kjøpte min siste båt i januar. Denne ble kjøpt på Vestlandet og lå på sjøen og sånn sett klar for visning og prøvekjøring. Må jo prøves, synes jeg. Min båt er en helårsbåt, slik du også ser etter. 

Enig med dem som sier at du må bare se det an og kjøpe når du kommer over et bra eksemplar. Jeg tror du får båter litt billigere på Vestlandet, og litt billigere høst og vinter. Også helårsbåter er nok som regel noe billigere høst og vinter, men gode eksemplarer har sin pris uansett hvor og årstid. Jeg tror det er veldig få som har slike båter som er desperate og må selge. 

goggen000 skrev On 3.9.2022 at 11.33:

NB820 eller NB870

Rette tiden var da du vurderte litt for lenge og den ble solgt.

Sett en maxpris du vil gi for de båtene og hold deg til det, hvis det kommer en strøken med ekstra utstyr strekk deg litt lenger, hvis utstyret er "nytt". gammelt utstyr så blir det dyrt å skifte om et år. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...