Jump to content

Tilt dph-drev fungerer ikke - hva kan være feil?


Gabi

Recommended Posts

Jeg har to stk dph-drev i båten, en Bavaria 35 sport med 2*Volvo D6-310hk.

 

Tilten på styrbord fungerer ikke, dvs det skjer ingenting når jeg trykker på knappen. Heldigvis står tilt-posisjonen på null, så det går helt fint å kjøre med og jeg har kjørt med det slik en stund.

 

Babord motortilt fungerer helt fint og som den skal.

 

Jeg har prøvd å lese om tips her på forumet fra tilsvarende problemstillinger. Jeg har sjekket releene ved å kryssbytte fra babord motor, men uten at det hjalp. Jeg har også sjekket sikring som sitter øverst på motor og det er spenning på begge sider av denne så det burde bety at den er i orden.

 

Hva bør jeg sjekke videre tenker dere?

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke målt spenningen inn til releene. Siden jeg byttet releene med babord motor og fortsatt dødt så tenkte jeg sånn sett at de sikkert ikke får spenning og at feilen ligger et annet sted. Men det du sier er vel at de skal få styrestrøm når jeg opererer bryteren og det høres logisk ut å sjekke. Men jeg hører ikke releene klikke per nå.

Link to post
Share on other sites

Om powertrimmen skal virke må det både være strøm til releene og styrestrøm. Greit å måle dette slik at man ikke går rundt og gjetter. 
 

Men om det ikke klikker i releene kan mistanken rettes mot styrestrømmen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå sjekket litt mer. Først tok jeg av releene og sjekket om det var spenning inn til kontaktene. Og det var det. Med nyladede batterier var det nesten 13V på begge releene. 

 

20220906_145250.jpg.c9dc23f932de5448bf805daff2201c79.jpg

 

Tenkte jeg så skulle sjekke om elektromotoren på powertrimmen fungerte. Koplet fra skjøtekontakten inn mot elektromotoren til powertrimmen. Jeg laget meg 2 ledninger hhv rød og sort og satte på kabelsko på ene enden. Dyttet disse ned i hun-delen på kontaktene der releene satt (etter å ha tatt ut releene) og satte rød og sort ledning mot kontaktene inn mot elektromotoren. Men ingen lyd i det hele tatt. Jeg sjekket at jeg hadde spenning på ledningene og det hadde jeg. Prøvde igjen med motsatt polaritet mot kontaktene inn mot elektromotoren men ingen lyd.

 

Er ikke det litt rart? Burde ikke motoren fungere da? Å gå den ene veien hvis jeg hadde ledningene koplet på den ene måten og gå motsatt når jeg byttet?

 

Er motoren gåen? Eller er det noe her jeg ikke har skjønt?

 

Jeg har ikke fått målt styrestrømspenning når knappene trykkes inn for da måtte jeg ha en hjelpemann. 

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev On 6.9.2022 at 15.44:

Er ikke det litt rart? Burde ikke motoren fungere da? Å gå den ene veien hvis jeg hadde ledningene koplet på den ene måten og gå motsatt når jeg byttet?

 

Er motoren gåen? Eller er det noe her jeg ikke har skjønt?

 

Gabi skrev 2 minutter siden:

Jeg testet idag med kabler direkte fra batteriet og innpå kontaktene til motoren og da fungerte den.....


En mulig årsak kan være at du har spenning fram til releene, men pga dårlig kontakt et eller annet sted er det ikke strøm nok til å drive motoren. Prøv å måle spenning på releene (kablene ut til motoren) mens noen betjener styringspanelet. Dersom spenningen da faller ned mot null har du funnet årsaken, og da er det bare å feilsøke ledningsnettet for å finne hvor spenningstapet oppstår. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg fikk hjelp av min Volvo Penta forhandler til feilsøking. Og det viste seg at det var feilkoplet en minuskabel til pluss på starteren slik at releene fikk kun pluss-spenning. Dette skjedde nok idet jeg måtte bytte starter på ferieturen og mekaniker bommet litt på koplingene.....

 

Jaja. Greit det ikke var noen dyr feil så greit nok, nå fungerer det iallefall slik det skal! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...