Jump to content

VP DPE-drev, skru ut tett smørenippel på styregaffel?


heiigjen

Recommended Posts

Hei

Holder på med litt vedlikehold og skal presse inn fett i fettnippel på styregaffel. Gjelder en Kad 32 med DPE drev. Føler at fett ikke trenger inn da det tyter ut på sidene. Tenker da at det er lurt å skru ut å sjekke/bytte nippel. Er det noen som har dårlig erfaring med at disse sitter så bra at en kan risikere at den knekker ved demontering? Da det er tilnærmet null plass ser jeg utfordring med å båre ut en eventuell knekt nippel uten å løfte ut motor. Hadde ikke sett så lyst på det da jeg ikke har noen problemer med styring eller lekkasje. Som nevnt kun vedlikehold.

Kommentar fra moderator: Tittel redigert.
Link to post
Share on other sites

heiigjen skrev 1 time siden:

Tenker da at det er lurt å skru ut å sjekke/bytte nippel.

Min erfaring er at det ofte er størknet fett mellom fettnippel og utgangshullet mot akselen. Om det ikke smøres på noen år/ tiår... så blir fettet hardt..

En god fettpresse kan produsere mye trykk men det viser seg gang på gang at om kanalen er lang, er det kjørt.

Om du ønsker å sjekke nippelen kan du trykke på kula med noe av hard plast eller mykt metall (messing,kobber, aluminium etc_) har du bevegelse på kula så er det ikke nippelen som er problemet.

 

Trådtittelen din er ikke beskrivende, og skal den være for å følge reglene for posting på Forumet. Om du legger til DPE og hva som er utfordringen, er du innafor ( en trådtittel blir sjeldent for lang ) :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en midlertidig løsning kan være å borre ut center av smørenippelen og sette på plastlokk når du er ferdig. Ingen god løsning, men bedre enn å ikke få smurt - så kan du kanskje heller ta risikoen med å måtte løfte ut motor en gang det passer litt bedre.

Jeg har forøvrig ikke hørt noe særlig skrekkhistorier om smørenipler som knekker på vei ut - jeg tror det pleier å gå bra.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg DPE drev men 280DP. Jeg måtte ut med styrehjelmen for å få pirket ut gammelt fett av kanalene. Dette dro selvfølgelig med seg mer annet morro😂😂. Byttet polyforinger og annet når det først var ute.

 

Fettnippelen fikk jeg lett av men måtte skru ut vinkelen på nippelen før jeg fikk av selve "roten". Det hjalp ingenting😂 

Link to post
Share on other sites

@heiigjen har DPE selv og samme utfordring. Holder jeg pressa hardt mot nippelen kjenner jeg at det blir motstand når jeg pumper, men det tyter bare ut på sidene. Kjøpte båten i fjor, sikkert ikke vært smurt på åresvis etter vedlikeholdet ellers å dømme. Blir interessant å høre hvordan det gikk!

 

@dieselfan hvordan er det å få gravd ut størknet fett fra kanalen bak nippelen?

Link to post
Share on other sites

Sjøvind skrev 38 minutter siden:

hvordan er det å få gravd ut størknet fett fra kanalen bak nippelen?

Kortversjonen: krevende :smiley:

 

Trykk var det første jeg prøvde, når jeg oppdaget at 400bar kun fikk smørenippelen til å bule... så gav jeg opp det :crazy:

Vannfast fett er omtrent umulig å løse opp med kjemikalier 

Varme gjør fettet mykere, for å varme opp jevnt uten å sette fyr på skuta så må du være god, veldig god, og du må ha en grov kanyle og suge ut litt og litt.:sweat:

 

Ikke avtal fastpris :wink:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant ut at potet fingrene passet dårlig nedi hullet hvor nippel er plassert. Er jo et kunststykke bare å få på fettpresse😜. Konklusjon. Båt skal snart på land. Fjerne innsugsrør til turbo og løsne tilt pumpe så det blir mulig å komme til med verktøy. Må ha noe å tuste med når den er på land.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Hei!

 

Jeg byttet denne fettnippelen på styregaffelen nå i helga. Jeg brukte en rustløser dagen i forveien og så brukte jeg en  crème brulèe brenner fra Biltema. Brukte en stål sparkelspade som beskyttelse mot ledningene og hadde skumslokker klar ved siden av meg. Justerte til en liten spiss varme og varmet litt slik at den kjentes varm ut (30 - 40 grader?) og skrudde ut smørenippelen helt greit. Da var også det størknede fettet mulig å skrape ut.

 

Jeg bytter turbo og har også demontert after cooleren så det var greit med tilgangen til styrearmen.

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...