Jump to content

Princess 440 bytte trekk (skottbekledning) på innvendige paneler


Hekri

Recommended Posts

På vår nyanskaffede Princess 440 fra 1997 begynner skumplasten å tørke ut enkelte steder, og trekket er heller ikke helt som nytt lenger.

Er det mulig å ta ut panelene (skottene i deler) uten å plukke ned hele skuta? Det er lettest å lime på nytt trekk kjelleren hjemme.

Eller er det enklere å bare dra av det gamle lurveriet, skrape reint og alliere seg med gassmaske og kontaktlim? Men jeg ser jo at det kan bli særdeles vrient å lirke nytt trekk bak alle mulige lister og kriker og kroker...

Det er altså demontering av panelene jeg sliter med å finne løsningen på......og jeg tenker å ta fatt på dette prosjektet i løpet av høsten vinteren.

Noen som har erfaring med å skifte trekk på skottene i "gangen" på Princess, eller ta ut elementer? Kanskje det er behov for en prosjekttråd her...?

36_1506339561.jpg

36_1506339561.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Princess har i mange år festet slike paneler med svært kraftige borrelåser og ofte med plastklips i tillegg. Kjøp deg et sett (eller fler) med verktøy (Demontersett) for å vippe ut panelene. f eks disse fra thansen. Viktig å bruke flere verktøy for å avlaste kraft slik at selve trepanelet ikke knekker. De er oftest i kryssfiner som kan bli veldig sprø med årene. Denne demonteringen må derfor utføres forsiktig men samtidig med nok kraft til å få løsnet.
image.jpeg.47cfcd8d313b21e254408cb906c7613f.jpeg

Link to post

Da skjønner jeg at jeg ikke kjenner noen skruer. Borrelås...ja, ja. 

Takk for info Hans, skuta ligger på Vallø så hvis jeg setter i gang i løpet av vinteren så skal jeg ta noen bilder.

Kanskje andre her på forumet som etterhvert ser behovet eller ønsker nye skott. Mvh Helge

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
  • 1 måned senere...

Takk for tips HansH!

Nå er prosjektet på forsknings-stadiet. Det ser ut til at "bekledningen" på skottene består av ca 1 cm tykke trerammer (moduler) som er kledd utvendig med trekket som jeg vil ha byttet. Inni disse rammene (bak trekket - mot kryssfinér-skottet), er det ca 1 cm "skumplast" som er limt mot skottet.

Tre-rammene er festet mot kryssfinér-platene (som er selve skottet), med plastskinner som er stiftet til kryssfinér-platene. Plastskinnene har låsing som ikke kan åpnes igjen uten å ødelegge plasten (som dessuten er råtten og snart oppløst).

 

Ramme-modulene er ca 40 cm brede og har naturligvis mer enn full vegghøyde, og er montert med ca en cm mellomrom.

I mellomrommet, mot kryssfineren, er det limt på en stripe med noe slags tape som skal forestille "Palisander-struktur". Over hver skjøt/mellomrom er det skrudd på en list (!!!). 

 

Konklusjonen er at modulene ikke kan demonteres uten å ødelegge plast-skinnene som snart går i oppløsning uten fysisk bistand. Derfor må alt vekk, helt inn til kryssfinér-platene.

Veggen (skottet) må derfor bygges ut igjen den ca ene cm tykkelse som modulene er/var, og dette må deretter kles med nytt trekk. 

 

Spørsmålet er da hva som er best egnet til å "bygge ut" de ca 10 mm som må fylles ut for å få dørkarmer og alt annet til å stemme. Type selvklebende stoff på rull, eller plater som ikke trekker fukt. 

Tips???

 

Har lagt ut noen bilder av dette forsknings-prosjektet, i en annen tråd her på forumet angående en annen interiør-utfordring jeg støtte på.....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
  • 3 uker senere...

Ny helg. Nye utfordringer. Ikke særlig pent. Få det vekk og bort! 

Men det er engelsk, laget i moduler, produsert av plast som blir sprø etter 25 år, og montert med tanke på at det aldri skal tas av. Men det engelskmannen ikke var helt klar over, var at ikke alle detaljer på hans vakre båt varer evig. 

 

20221117_112222.jpg.aae6ef014b7adf9b273b376181b18db8.jpg

 

Da måtte vi finne ut hvordan dette var montert. Etter et par ubesvarte mails til service@princessyachts i England, oppsøkte vi en frittstående "guru" på disse båtene. Han kunne fortelle at engelskmannen aldri, eller svært sjelden besvarer mails fra ikke-forhandlere. etter et par mislykkede søk etter lignende vrak i Norden, som kunne forskes på, måtte vi finne frem øks, kniv, og motorsag. 

 

× 20221117_113732.jpg.2715ea85b555a01b194390f9d538c43b.jpg

 

Først måtte takplatene ned for å se hvordan skott-modulene var festet oppe, og for å få av glassfiberkanten over trappenedgangen. Glassfiberkanten er festet akterut med skruer gjennom glassfiberkanten, hvorpå hullene i glassfiberen er tettet og polert over. Det er såvidt synlig en sirkel i glassfiberen rett ut for skruen. Glassfibersirkelen må borres ut for å komme til skruen. Da besluttet vi at kanten får sitte der den sitter, og vi får ta jobben med å træ nytt trekk oppunder kanten. 

 

× 20221119_135311.jpg.f544ff88e36b17937eafdbb857d1bee2.jpg

 

Da startet selve jobben. For de som er spesielt interesserte skriver jeg raskt hvordan engelskmannen har festet disse modulene. Hurtiglåsing, klikk-system, lim, stiftemaskiner og plast var oppfunnet på slutten av forrige århundre.

Engelskmannen fikk laget plastskinner som ble stiftet og limt fast på skottets kryssfiner med nøyaktig avstand. Ferdig produserte skottmoduler i varierende bredde ble deretter raskt "klikket" på plass. Men før klikkingen klinte engelskmannen kontaktlim på kryssfineren slik at skumplasten inni modulene (mellom trekket og kryssfinéren), fikk optimalt feste mot kryssfiner-platene. Og det sitter jo.

 

Det han ikke visste, var at selve skott-trekket var produsert av to lag. Det ytterste laget ble som kjent klissete og ikke pent etter årevis bruk, og det innerste laget er en slags fiberstoff duk som løsner fra skumplasten.

Derfor ser mange av disse tilårskomne trekkene, for å si det mildt, litt "slaskete" ut.  

Reparasjon på stedet er ikke mulig.

Modulene kan heller ikke demonteres. De er låst, og plasten er sprukken og gammal.

 

× 20221119_135243.jpg.34a72f9ab197a283866b93e2a7f4b039.jpg

 

Da var det bare å plukke det av. Ca tusen stifter, litervis med tørt gammalt engelsk lim.  Mer banning enn vanlig, men etterhvert kom det av.

 

20221119_122157.jpg.87230735c596c3ad69333a7091b9718d.jpg

 

Det hører også med til historien at dørene til lugarene måtte av med karm. Døra til badet fikk lov til å stå. Den er silikonert rundt karmen på innsida, og jeg vil ikke ta sjansen på lekkasje der. 

 

20221120_141617.jpg.683681be1ffc3c12bb84a8b7d5a98206.jpg

 

Da ble det fire søppelsekker med sprukken plast og ca 5-6 kvadrat med seig skott-bekledning. 

Det må også nevnes at skottene mot badet (buet) og rundt døra til master bad-room, var det limt trekk rett på kryssfineren uten noe plast eller skumplast eller uhorvelig mange stifter.

 

Oppunder glassfiberkanten ble det mye pirking og fikling og stygge ord, men det ble faktisk ryddet så godt som reint helt opp. Men gamle engelske stifter som er litt rustne, sitter veldig godt når det bare er plass til to fingre og en skrutrekker. Ved å slå en lang nok trekker opp mot en stift med passe stor hammer, løser saken. De som ikke har ei snill og dyktig kjerring, vil nok savne den tredje hånda. Undertegnede har heldigvis førstnevnte. 

 

20221120_084943.jpg.8620636727d1f9e8e30923e73d134bc9.jpg

 

Da skal jeg sette igang selve kose-jobben neste gang jeg er i Tønsberg. Til da blir utfordringen å finne en type skrogisolasjon som er maks 7 mm tykk. Maritim sin skrogisolasjon er 10 mm., som sammen med 3 mm skottbekledning vil bygge 13 mm. Det blir litt for trangt å smyge oppunder glassfiber-kanten, og et par millimeter for mye i forhold til dørkarmer slik disse var montert. Karmen er også for-boret slik at den ikke kan trekkes ut uten å "bomme" på skruefeste.

For å unngå glipe rundt dørkarmer bør tykkelsen på den "nye" konstruksjonen være nær 10 mm. 

 

Noen som har noen gode råd eller smertelig erfaring med dette?

 

Jeg skal fortsette jobben (kanskje ferdig) før jul.  Ca 4 timer å kjøre ned til der skuta ligger. 

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Hei Grufolf, ingen dårlig idé! Trenger absolutt ingen isolasjon, men litt av hensikten med "myk" bakgrunn for vinyltrekket er å få et "støtabsorberende" skott, men like mye for å få noen mm fleksibilitet i tykkelsen oppunder glassfiberkanten og rundt dørkarmer og på siden av trappa. Ved å bruke f.eks isolasjonsplater som "utfylling" slipper jeg å skjære til kryssfinér. Det er lettere å kappe typisk skrogisolasjon. Har funnet noe som heter Fawolon som er 5 mm tykk og 160 cm bred på rull. Den, sammen med Watski´s 5 mm skottbekledning vil gi 10 mm tykkere skott. Men kryssfinér vil gi samme "svaret". Godt forslag! Erfaringer med de produkter jeg nevner? Mvh Helge

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
  • 2 uker senere...

Da er helga over, desember har begynt, og prosjektet mitt med ny skottbekledning er i hovedsak ferdig.

Bilder sier mest, og "før"-bildene ligger jo oppover i denne tråden, så vi nøyer oss med "underveis" og "etter"-bildene her. Men det sikkert mulig at det følger med et par gamle bilder også.

 

Hvis du har planer om å "plukke ned" en gammal Princess, for å bygge opp igjen, bør du ha støvsuger, pinsett, og veldig god tid og ikke minst et overskudd av tålmodighet. Og ei snill og flink håndt-langerske. 

Men selv en rask og relativt rimelig restaurering, kan få ting til å skinne litt mer igjen, som @Bjørn Løvjomås nevner tidligere i denne tråden. 

 

Båten vår er som tidligere nevnt, bygget i 1997-98, og er fortsatt en ung dame, men tidens tann gnager som kjent ufortrødent, og gjør sitt med alt og alle, også gam.... unge flotte båter!

 

Vi har ikke noe behov for at alt skal være 100% strøkent, men det skal være bra nok for oss, og det skal fungere. 

Et "før-bilde". Ikke akkurat vakkert, synes vi.....

20221029_115938_001.jpg.da2185b023c122060f3715ddcd6d005e.jpg

 

 

Da gikk vi til innkjøp av:

3 stk 6,5 mm kryssfiner-plater hos "Montér" á kr. 850,- tilsammen kr. 2.244,-. (Fikk 11,8% "Huseiernes"rabatt!!!)

2 ruller á 5 meter skottbekledning hos "Maritim" Tønsberg. Meget god kundeservice - anbefales!! Ca kr. 2.800,- 

2 liter Chemimax vannbasert kontaktlim á kr 389,-, også hos Maritim, tilsammen 778,-. 

En god neve syrefaste skruer av ymse dimensjoner hos "Tools" for ca 200,- 

Og det dyreste var en flaske (liter?) Casco Polyuretan-lim (også hos Montér) uten rabatt for kr 349,- !!

Og den obligatoriske turen innom Biltema for å raske med oss alt det vi hadde glemt å ta med av verktøy og greier (bl.a. stiftemaskin og enda mer skruer og div) hjemmefra. Det ble noen hundrelapper det også. 

 

Tror nok vi nærmet oss 7.000,- nå..... 

 

Her kommer bildene:

 

20221031_135821.jpg.ab4979aa8ff8bdb381f0e4506258e27b.jpg

 

Sånn ser det ut "oppunder" takplata i gangen, sett akterover. Glassfiberkanten er ikke mulig å skru løs helt i enden (akter), fordi den er festet med skruer som er skrudd gjennom i et hull i glassfiberkanten som Engelskmannen har tettet og polert over etter hans montering.

Sikkert fordi han tenkte at dette varer evig, og skal aldri fjernes, eller at de som kjøper denne båten er stinne av gryn og kan kjøpe ny glassfiberkant etter at det er boret hull i den gamle.  He was wrong. 

Jeg greier ikke å se om kanten kan løsnes på annen måte, og lot kanten stå. Det nye trekket ble lirket oppunder kanten.

 

Hele prosjektet gikk greit, men i ettertid ser jeg at vi kunne ha greid oss med 4 mm kryssfinér. 6 mm gjorde det litt trangere enn nødvendig. 

 

20221119_122157.jpg.996a6bf238abfb45edd6762b9fa3ee88.jpg

 

Sånn ser skottet ut etter at all gammel bekledning, og det meste av engelsk skumplast er fjernet. Vi greide også å lirke vekk og fjerne alt gammelt oppunder glassfiberkanten. Dette var selvfølgelig stiftet fast til eksisterende plate bak/under glassfiberkanten. Men vi tok en kalkulert risiko, og bøyde ut kanten, og brukte en lang trekker som ble slått opp mot hver eneste stift, som måtte gi tapt. Og det var ganske mange. 

 

20221130_134827.jpg.666d211cce2dfed44994b14f6f129acb.jpg

 

På bb-side sitter det ei metall-list som også er festet på toppen bak/under glassfiberkanten, som selvfølgelig ikke kan fjernes på en fornuftig måte uten å ødelegge glassfiberen.

 

If you can´t beat them, join them. Da lot vi lista stå, og skrudde den fast igjen. Da kom spørsmålene på rekke og rad: Skal vi brette trekket over, eller skråskjære kryssfineren slik at vi får plass til både plata og trekket inni kanten på lista? 

 

20221130_134925.jpg.fe14ced67f50fec13c7b96013417556f.jpg

 

Det ble selvfølgelig den siste varianten. 

 

Skipperinnen (håndtlanger) krevde lik løsning på stb-sida. Vi var enige.

Det måtte være likt. Dette kan løsne, og det blir løs flik, og ikke pent. Huff!

På stb-side satt det ingen list, så der måtte vi kappe ei lang list som ble tilovers lenger innover i korridoren. 

 

20221130_135155.jpg.4d2e4a85775fa14b7374355c0f5971e8.jpg

 

Dette kan bli katastrofe om noen år hvis limet løsner. Da blir det hengende en flik........ Nei, list må monteres. 

 

20221130_205152.jpg.928bd622c750a2c3c09eae14b09939a4.jpg

 

20221130_135333.jpg.75646c86251a85d7b842b043bbb68032.jpg

 

6,5 mm plate og 3 mm trekk, fyller ut ca 10 mm åpning etter den gamle konstruksjonen. Men i ettertid ser jeg at mye justeringer kunne ha vært unngått ved bruk av 4 mm plate.

(Til de mer detaljorienterte; plata under bryteren ble fjernet). 

 

Og da begynte fin-konstruksjonen på stb-sida. Der er det trappetrinn. Trappa er støpt i glassfiber sammen med resten av båten. Konklusjon; trappa kan ikke fjernes, plata må tilpasses trinnene. 

20221130_205003.jpg.2400b9efb3e2c4788ecde4ef83ab49f3.jpg

 

Med nøyaktig måling passet dette faktisk ved første forsøk!

Et gammelt snekkertricks som har blitt nevnt på dette forumet et par ganger; Mål to ganger, og kapp en gang!

Vi målte sikkert 10 ganger. Sparte nok mange verbale uttrykk på det. 

 

For å få på plass til at både plata og trekket skulle træs bak glassfiberkanten mens vi dro kanten litt ut, og inn i lista samtidig , uten at trekket forskjøv seg, og når baksida av plata samtidig var full av lim, og at plata etterpå skulle skrus fast, og vi bare hadde 4 hender til rådighet, måtte Biltema´s stiftemaskin og 8 mm stifter, tas i bruk.

Sammen med en liten stripe kontaktlim helt i kanten....... greide vi å få utført dette logistiske kunststykket uten avvik.

20221201_154308.jpg.9f3b96c62773c2b95c5bc67407d8f222.jpg

 

Fire hender og en stiftemaskin og litt lim, greide å få dette på plass.

Og en veldig viktig detalj vi faktisk husket på, var å skjære ut hull til lysbryteren og bore hull i plata til bolter til gelenderet. 
Håndtlanger (Kaptein!) rullet opp trekket akterover etter at plata var påført lim, og satt på plass. Plata ble skrudd fast med syrefaste skruer 4x20 mm i ca 30 x 30 cm mønster. 

 

Kontaktlim ble dratt på med kost, og trekket ble omhyggelig strøket på plass uten synlige luftbobler eller andre veldig merkbare avvik. Her er det også veldig smart å ha 4 hender. 

Det ble jo ikke så aller verst til å være utført av pensjonerte amatører. 

 

20221201_185747.jpg.0200becfea65d7ee8f292969bb1b9d13.jpg

 

Og slik fortsatte det resten av helga...........

 

20221202_123042.jpg.c32dfbd2d9cbce439c87f071c9897b46.jpg

 

 

20221203_143928.jpg.0e515c55a05c90594610468e060cd186.jpg

 

 

20221204_131548.jpg.79ccee8efc95a136bdc281b29b15495b.jpg

Det ble en "usynlig" skjøt over døra til badet som synes på bildene, men som er borte vekk nå. 

 

Sammendrag:

Ett stk. snill og dyktig kone i ca 30 effektive timer, Litt under 10.000,- kroner, et par halvlitere øl, en VM-kamp i fotball, 4 overnattinger i båten, et par middager på en nærliggende restaurant, og god varme på Eber´n sammen med et par vifteovner. Og vår gamle Golf fylt til randen av medbragt verktøy og utstyr.

 

Da slipper vi å ergre oss over et stygt skott-trekk de kommende båtsesongene. 

Men nå er jo dieselen så dyr at vi ikke har råd til å bruke båten. Kanskje......

 

Men sånn ser det ut ihvertfall:

20221204_131439.jpg.04b75143276375f12c683172945bd8df.jpg

 

Takk til alle som har gitt gode råd og tips i både denne tråden, og i tråden https://baatplassen.no/i/topic/168933-alternativ-til-kryssfinér-for-rehab-av-innvendige-skott/#comment-2391614

 

 

Neste prosjekt blir å legge ny teak på akterdekk og på fly......, men det blir til en eller annen sommer....kanskje...

 

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...