Jump to content

Alternativ til kryssfinér for rehab av innvendige skott?


Hekri

Recommended Posts

Kan dette være et bedre alternativ til kryssfiner for rehab av innvendige skott? (eller andre båt-relaterte områder)

Omtrent samme kvadratmeter-pris som kryssfinér - mye lettere å håndtere - kan kappes/kuttes med kniv - kan limes på begge sider. 

Leveres i mange tykkelser 6 - 10 - 12 - 20 - +++ opp til 50 mm.

Meninger / erfaringer om dette? 

 

S-board våtromsplate fra WEDI er godkjent for bruk bruk på både gulv og vegg i våtrom som skal flislegges. Platen har en 100% vanntett kjerne av Styrofoam™ XPS laminert med glassfiberarmering for høy bøyefasthet, og belagt med mørtel og kunstharpiks på begge sider. Våtromsplaten bearbeides enkelt med vanlig håndverktøy.

Teknisk informasjon: • Materiale: Kjerne av ekstrudert polystyren med polymermodifisert sementbasert overflate • Tykkelse: 6 mm • Dimensjon (B x L): 600 x 1250 mm • Deklarert varmekonduktivitet: 0,035 W/(mK) • Vannabsorpsjon: < 1,5 vol % • Trykkfasthet: 250 kN/m² Bruksområde: For bruk på vegg i bad, vaskerom og rom med tilsvarende vannbelastning. Kan benyttes som vanntett sjikt ved bruk av forsterkningsbånd og våtromsmembran over skjøter og festepunkter.

 

Leveres av Flisekompaniet - pris pr plate 6mm Str 60 x 120 er 180,-. Sammelignet vil fire plater vil dekke 120 x 240. = kr. 720,-, omtrent som ei kryssfinér-plate. ???

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

sven.r.s skrev 46 minutter siden:

Jeg tror platene er brennbare så jeg tror ikke det går å bruke i båt på grunn av brannfare. Jeg ville sjekket dette nærmere.

Kryssfiner brenner vel nok så fint det også. Glassfiber brenner jo bra det også. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Godt poeng med brannfare.

Men også på den annen side; kryssfinér er også god opptenning i peisen....

 

Ser at produktet er klassifisert i klasse E: 

Tekniske egenskaber Wedi byggeplade

Brandadfærd EN 13501 klasse E :

som klassifiseres slik av SINTEF NBL (som ikke er knyttet til maritimt bruk, men gir en indikasjon): 

Klasser for bygningsmaterialers egenskaper ved brannpåvirkning

E NS-EN ISO 11925-2 (fotnote 8):

Eksponering = 15s Fs ≤ 150mm innen 20s Flammende dråper/partikler (fotnote7)

 

Fotnote 7 og 8:

(7) Godkjent = ingen antenning av papiret (ingen klassifisering); Ikke godkjent = antenning av papiret (klassifisering d2) (8) Ved flammeangrep på overflaten og, hvis det er aktuelt for produktets sluttbruk, flammeangrep på kanten.

 

Noen som kan noe om dette? 

https://www.sintef.no/globalassets/upload/teknologi_og_samfunn/nbl/dokumentasjon/en13501_1_no.pdf

Redigert av Hekri (see edit history)

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Enig i det, men påpekningen til @sven.r.s er et viktig poeng. Skal se om de har noe vrak på Flisekompaniet, og prøve ei fyrstikk på plata. Uansett veldig mye lettere å jobbe med i mitt rehab-prosjekt. Legger ut bilder i skott-rehab-tråden etterhvert....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

ang brannfare , så er vel skummgummi eller annen skottbekledning mye mer lettantennelig enn det meste av plater...?  :confused:
(men mindre det er brukt brannhemmende greier men hvor vanlig er det i eldre lystbåter montro?) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Enig. Dessuten har vi ikke propan eller åpen flamme i båten. Slutta å røyke for ca 30 år siden........ Tror jeg ender opp med platene, godt gjemt mellom gamle mega-brennbare engelske 10 mm kryssfiner-plater og 3 mm skottbekledning fra Maritim.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg ville valgt slike plater på skott. Etter min mening, så passer desse platene kun om du skal flislegge utenpå. Platene er dekket med et tynt sementlag og er forholdsvis ømfintlige for slag. Får ei slik plate ei slagskade (albue, fot eller kne), så tror jeg sementlaget vil sprekke opp og bli porøst og eventuell skottkledning som er limt rett på dette vil løsne fra platen.

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, bellen said:

Får ei slik plate ei slagskade (albue, fot eller kne), så tror jeg sementlaget vil sprekke opp og bli porøst og eventuell skottkledning som er limt rett på dette vil løsne fra platen.

... og en båt kan få seg ganske mye juling ute i røff sjø.  Dersom platene ikke tåler bevegelse eller støt, så bør de ikke brukes i båt.

 

(Ellers, skott i båt kan vel ha flere funksjoner enn å separare rom - de kan være en del av avstivende konstruksjon, og de kan være viktige for å stoppe vannlekkasjer fra å spre seg - dette er også noe man bør tenke over)

Link to post
Share on other sites

@tobixen har selvfølgelig et godt poeng, som også @bellen  har. Som dere ser av prosjektet mitt er ikke dette noe vanntette skott. Ekstra avstiving i tillegg til eksisterende gamle, tørre og sprø kryssfinér-skott kan absolutt være nyttig i en såpass gammal konstruksjon. 

Jeg er veldig glad for å få kommentarer, gode råd, tips og "tankekors" knyttet til denne jobben. Det som blir gjort nå kommer neppe til å bli gjentatt i denne båten!!! 

Da heller vi tilbake mot bruk av 6 mm kryssfiner, men sag og lim.......

Redigert av Hekri (see edit history)

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 4 minutter siden:

Da heller vi tilbake mot bruk av 6 mm kryssfiner, men sag og lim.......

Ja, det er nok et mye tryggere valg. Jeg har brukt Wedi-plater når jeg har pusset opp bad, og det er ikke et materiale jeg noen gang ville ha vurdert ombord i en båt om det ikke skulle legges fliser utenpå.

Link to post
Share on other sites

Baderomsplater med kjerne av XPS er ikke egnet for vegger som kanskje må tåle en 'albu' eller liknende uten å ha godt med understøtting. Skal du ha et større felt må du helst bygge opp av ganske tett med reisverk for så å bekle det på begge sider. Med kryssfinér holder det jo med ett 'flak' omtrent uansett hvor stort du vil ha det. :p

Link to post
Share on other sites

Kaptein Plast skrev for 8 timer siden:

Skal du ha et større felt må du helst bygge opp av ganske tett med reisverk for så å bekle det på begge sider. 

 

Her er det jo allerede vegg av kryssfiner bak, så dette er kun for å fore ut 6mm. Kan ikke se noe problem med det. 

 

sven.r.s skrev On 26.11.2022 at 12.34:

Jeg tror platene er brennbare så jeg tror ikke det går å bruke i båt på grunn av brannfare. Jeg ville sjekket dette nærmere.

 

Så godt som alle materialer i en vanlig fritidsbåt er brannfarlige og vil avgi farlige gasser ved evt brann. Så platene vil neppe bidra i verken positiv eller negativ retning. 

 

Jeg synes det høres ut som en god ide å bruke slike plater, de er lettere å jobbe med enn kryssfiner og vil også bidra med ørlite isolasjon. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 50 minutter siden:

 

Jeg synes det høres ut som en god ide å bruke slike plater, de er lettere å jobbe med enn kryssfiner og vil også bidra med ørlite isolasjon. 

Har du egen erfaring med bruk av slike plater? Uansett om det er god støtte bak platene, så mener jeg det tynne sementlaget vil være for sprøtt til at det kan mottstå slagskader og skottkledningen vil komme til å løsne. Slike plater egner seg kun der du skal flislegge utenpå.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 13 minutter siden:

Har du egen erfaring med bruk av slike plater? Uansett om det er god støtte bak platene, så mener jeg det tynne sementlaget vil være for sprøtt til at det kan mottstå slagskader og skottkledningen vil komme til å løsne. Slike plater egner seg kun der du skal flislegge utenpå.

 

Jeg har kun erfaring med Litex, de har ikke noe betonglag utenpå. Kun duk og epoxy. Om disse kopiproduktene har betonglag så kan det nok være lurt å teste dem litt. Men jeg tenker at det er uansett begrenset hvor mye deformasjon man kan få på en 6mm plate montert på solid kryssfiner. Skummet i platene er tross alt rimelig solid.

 

Det ideelle her ville vel ha vært skumisolasjon av type liggeunderlag eller Armaflex etc. Men det er kanskje ikke så vanlig i 6mm?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det har kommet mange gode argumenter for og mot slike plater. Som konservativ gammal sjøfarende med full verktøykasse, har jeg etter mange forskjellige råd, valgt 6 mm kryssfiner som blir limt og skrudd utenpå eksisterende 15? mm opprinnelig 25 år gammel tørr og sprø engelsk kryssfiner. Valgets kval er nå hvilket lim som bør brukes mellom platene??? 

 

Fortsettelse på oppussing-prosjektet kommer i tråden "Nytt skottbekledning på Princess 440" her på forumet!!! om ikke mange dagene.....

Men type lim???

 

20221130_204934.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

@Grønngylt jo, jeg hadde nok vurdert å bruke divinycell, men for å komme inn under glassfiberkanten rundt trappenedgangen og bak kanten på dørkarmene og for å slippe å korte inn takplater, kan ikke "nye skott" utpå de eksisterende være tykkere enn 10 mm.

Med Maritim sitt trekk på 3 mm kan ikke nye plater være tykkere enn 7 mm maks. Divinycell (og lignende) er vel minimum 10?

Det er trangt om plassen i gamle lystfartøy!

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

Jeg har kun erfaring med Litex, de har ikke noe betonglag utenpå. Kun duk og epoxy. Om disse kopiproduktene har betonglag så kan det nok være lurt å teste dem litt.

Ja, Litex og Wedi er to forskjellige produkt. Litex har en annen overflate og er damptett, slik at desse platene trenger kun smøremembran i skjøter. Wedi er ikke damptett og krever smøremembran over hele platen om det er krav til damptetting der den monteres.

Link to post
Share on other sites

Hvis skottet i seg selv har tilstrekkelig styrke og du kun er ute etter å gjøre skottet penere ved å legge noe utenpå, så ville jeg vurdert en 4 mm kryssfinerplate. Rull på 3 lag med vinter eller parkett (litt tynnere) trelim på begge sider og la dette bli fingertørt før du påfører med strykejern. 4 mm er tynt nok til at varmen fra strykejernet slår i gjennom. Har selv gjort dette med hell etter sett dette bli gjort med tynn bladfiner i annen tråd her på nettet.

 

Om du derimot er ute etter styrke, så ville jeg erstattet eksisterende skott med sandwich plate med divinycell kjerne.

Link to post
Share on other sites

Hei @Fortego , godt alternativ! Jeg er/var ute etter å gjøre dette litt penere enn det var. Har en tråd her på forumet som viser mye av prosessen. Gjorde ferdig jobben nå i helga, og skal til med å legge ut noen bilder av prosessen på den andre tråden "Princess 440 bytte av trekk (skottbekledning) på innvendige paneler" 

Her er før og etter-bilder:

20221029_120002.jpg.d007c5f39047ae397a120762240f031f.jpg

Dette så litt "lurvete" ut. Ikke det at vi er så innmari kresne og skal ha alt 100 % strøkent, men.......

 

20221204_131439.jpg.4175480b41485e8d43f1832f1d2c7a22.jpg

Dette ble jo litt bedre, tross alt. Kunne sikker ha lagt mer arbeid og finpuss i dette prosjektet, men båten er 25 år ung, og blir snart gammel........

De som er interessert i detaljer, kan se på den andre tråden min i dette forumet........ 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...