Jump to content

Hva slags type traver er det jeg trenger?

bjornas

Recommended Posts

Storseilet mitt (til en Sun Fast 40) er i ferd med å gå i oppløsning, og som en nødløsning inntil jeg evt. får tak i et nytt, har jeg fått tak i et storseil fra en Bavaria 42 med omtrent samme mål.

Imidlertid har dette en annen type travere. Se bildet. )Det nye seilet ligger øverst, og bildet viser en av traverne på det. Det gamle seilet ligger under, og bildet viser en "intermediate car" fra Ronstan.)

Traverne på det "nye" seilet har en bredde på 9 mm, og ser for meg ut til å være av samme typen som de selger 17 på dusinet av på Maritim. Traverne på det gamle har en bredde på 5 mm. Jeg snakker hele tiden om bredden på den delen som går i mastesporet.

Jeg lurer nå på om det finnes noen travere av samme typen som på det nye seilet, men som altså er smalere - 5 mm? Hvor kan jeg få tak i slike?

IMG_20220905_215437.jpg

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Snakk med en seilmaker, å bytte disse traverene er relativt fort gjort. Traverne på Bavaria-seilet bør kanskje byttes uansett hvis seilet er noen år gammelt, blir sprø etterhvert. Det glir dessuten ikke like godt som travere med ruller så selv om de ganske passer i masten er et ikke dumt å bytte. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...