Balde Startet 6.September.2022 Del på Facebook Startet 6.September.2022 I juli i år kjøpte jeg en brukt Nidelv 690 Sport med en VP D3 (2005 modell). Jeg hadde ikke brukt den lenge da den stoppet første gang. Den startet igjen, men stoppet og startet igjen (Engine, electrical failure) var meldingen jeg fikk. Så gikk den helt fint i ca 2 uker før den stoppet igjen. Jeg luftet da dieselsystemet (lufteskruen på toppen av filteret) og den startet igjen. Men det gikk ikke lang tid før den stoppet igjen. Jeg fortsatte og lufte men det varte ikke lenge før den stoppet. Til slutt kjøpte jeg nytt originalt filter og forfilter og byttet dette. Den startet og gikk noen timer før den stoppet igjen. Jeg så at kopperpakningen på lufteskruen var ganske sammenpresset og byttet til ny pakning. Den startet og gikk veldig fint en hel helg før den igjen stoppet mandagen. Jeg ser tydelig at det er luft i systemet, men hvor kan det komme fra. Etter lufting kommer det bare tilbake. Er det noen som har noen gode råd. mvh RKB Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 6.September.2022 Del på Facebook Svart 6.September.2022 Jeg hadde problemer med luft nettopp. Byttet slanger som ved visuell inspeksjon så gode ut. Ved demontering gikk de i oppløsning. Så om ikke slanger er nøye sjekket ville jeg startet der. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.September.2022 Del på Facebook Svart 6.September.2022 Om det var meg ville jeg startet med å sette inn midlertidig klar plastslangebit på retursiden. Så ville jeg startet slange og pakningsbytter samtidig som jeg følger nøye med om det blir mindre eller mer luft i returslangen. Sitér dette innlegget Link to post
Balde Svart 7.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2022 Takk for gode tilbakemeldinger! Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 7.September.2022 Del på Facebook Svart 7.September.2022 På D3 motorene er det viktig at filteret som sitter på motoren er skikkelig hardt skrudd til. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 7.September.2022 Del på Facebook Svart 7.September.2022 Ingen forskjell på D 3 og andre motorer,skru filtret kun med handmakt diesel eller olje på pakningen først .Ikke skru til med filtertang eller lignene Sitér dette innlegget Link to post
Balde Svart 16.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2022 Jeg byttet lufteskrue med ny pakning, tok av filteret (fin) gjorde godt rent - satt det på igjen. Luftet, kjørte motoren varm. Ettertrakk filteret og lufteskruen og problemet var løst. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 17.September.2022 Del på Facebook Svart 17.September.2022 mawilu skrev On 7.9.2022 at 21.34: Ingen forskjell på D 3 og andre motorer,skru filtret kun med handmakt diesel eller olje på pakningen først .Ikke skru til med filtertang eller lignene Hatt to av disse motorene selv fra 07 , og alle VP verkstedene jeg har hatt kontakt med sa følgende «dieselfilteret må skrus unormalt hardt til på disse motorene, og det er omtrent ingen som får disse av hele igjen. Får du filteret av helt så har de vært for løse» Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Engers Svart 27.September.2022 Del på Facebook Svart 27.September.2022 Helt riktig som MaSa kommenterer på svaret fra mawilu. Volvo Penta sier selv at Dieselfilteret på motoren må skrus unormalt hardt til. Sitér dette innlegget Link to post
Balde Svart 31.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 Takk for alle gode råd. Nå skulle jeg starte opp igjen, men - nei den ville ikke tenne. Nå bytter jeg til en manuell pumpe ute lufteskrue. Så håper jeg at jeg få fyr på den i morgen.' Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 31.Mars.2023 Del på Facebook Svart 31.Mars.2023 Hadde lignende problem, og det viste seg at det ble for mye motstand i et forfilter med pumpe. Koblet vekk for filteret og alt vel. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.