Jump to content

Volvo Penta D3 - luft i diesel systemet


Balde

Recommended Posts

I juli i år kjøpte jeg en brukt Nidelv 690 Sport med en VP D3 (2005 modell). Jeg hadde ikke brukt den lenge da den stoppet første gang. Den startet igjen, men stoppet og startet igjen (Engine, electrical failure) var meldingen jeg fikk. Så gikk den helt fint i ca 2 uker før den stoppet igjen. Jeg luftet da dieselsystemet (lufteskruen på toppen av filteret) og den startet igjen. Men det gikk ikke lang tid før den stoppet igjen. Jeg fortsatte og lufte men det varte ikke lenge før den stoppet. Til slutt kjøpte jeg nytt originalt filter og forfilter og byttet dette. Den startet og gikk noen timer før den stoppet igjen. Jeg så at kopperpakningen på lufteskruen var ganske sammenpresset og byttet til ny pakning. Den startet og gikk veldig fint en hel helg før den igjen stoppet mandagen. Jeg ser tydelig at det er luft i systemet, men hvor kan det komme fra. Etter lufting kommer det bare tilbake. Er det noen som har noen gode råd.

mvh

RKB

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
mawilu skrev On 7.9.2022 at 21.34:

Ingen forskjell på D 3 og andre motorer,skru filtret kun med handmakt diesel eller olje på pakningen først .Ikke skru til med filtertang eller lignene

Hatt to av disse motorene selv fra 07 , og alle VP verkstedene jeg har hatt kontakt med sa følgende «dieselfilteret må skrus unormalt hardt til på disse motorene, og det er omtrent ingen som får disse av hele igjen. Får du filteret av helt så har de vært for løse»

 

 

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...