Nordkapp16.5 Startet 6.September.2022 Del på Facebook Startet 6.September.2022 Hei, når jeg kjøpte båt i våres fikk jeg med en haug med motordeler (motoren er en Yamaha 80 to-takt satt sammen av mye forskjellig). Jeg prøver nå å nøste litt opp i hva alt sammen er og finne ut av hva som er søppel, hva som bør selges og hva jeg bør beholde. Til poenget: Jeg har 3x forgassere merket 69201. Dette nummeret stemmer overholdet ikke med servicemanualen for min motor og jeg finner heller ingen ting på google når jeg søker på tallet sammen med yamaha eller Kei Hin (som er merket på forgasserene). De som sitter på motoren min nå (80hp) er merket 6H011 - i følge servicemanualen skulle jeg hatt 6H007 - 6H011 er i hvertfall i nærheten og tallet dukker opp sammen med Yamaha 80A på google. 90hesteren skal ha 6H107. 75hp: samme som 80. Jeg ser i servicemanualen: main air jet på 75-80hp skal være 180, mot 175 på 90hp pilot air jet er 80 på 75/80hp og 70 på 90hp Kan forgasserene identifiseres vha dysene som sitter i? Hvis dette er 75/80 hp forgasser, kan den evt bygges om til 90 ved å bytte dyser? Hvordan sjekker jeg dette - er det noe jeg måler eller står det på dysa? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.September.2022 Del på Facebook Svart 6.September.2022 Ikke alltifd lett dette her, med modellserier som går over mange år, og gjerne forskjelliige specs og betegnelser for ulike markeder .. For motorkodene så tror jeg det er de 3 første tegnene som er viktig. Slår man opp 692 så får man 1979-> 75A https://continuouswave.com/whaler/reference/yamahaModelGuide.html Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 6.September.2022 Del på Facebook Svart 6.September.2022 AMelbye skrev for 2 timer siden: Kan forgasserene identifiseres vha dysene som sitter i? Dersom venturi diameter og profil er lik, stigerørshøyden er lik og forgasseren ikke har faste dyser i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 6.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2022 @ivar Takk for godt svar! Dette ser riktig ut, jeg tror du har rett! @dieselfan jeg har ikke klart å finne alle specs på de her. Har lett etter venturi-diameter uten hell. Jeg var først og fremst ute etter å finne ut av hvilke forgassere dette er - nå som det er gjort er jeg også nysgjerrig på om de kan bygges om til 90hp. Jeg har byttet til 90hp eksosrør, og en på et annet forum mente at man burde samtidig bytte til 90hp forgasser pga friere eksos betyr mer luft gjennom og man risikerer for tynn blanding. Hva tror dere? Er dette et reelt problem? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.September.2022 Del på Facebook Svart 7.September.2022 Jeg tenker at for å få de beste svarene her, så kan en ide være å sjekke med racing miljøet, disse motorene har vært mye brukt i 1,3 liter klassen og de gutta der har nok lagt ned noen timer på å finne ut hva som funker og ikke. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nordkapp16.5 Svart 7.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2022 @ivarGodt poeng! Vet du om de har en gruppe eller et forum der det går an å få snakket med noen? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.September.2022 Del på Facebook Svart 7.September.2022 Du hadde vel båten liggende nede på sørlandet en plass? Der er det vel endel båtracing klubber i tvedestrand/lillesand området. Og eller noen facebook grupper , feks en som heter "Vi båtraceinteresserte" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nordkapp16.5 Svart 7.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2022 ja, jeg vet om en fastboende der nede som sannsynligvis vet hvem jeg bør snakke med - men om jeg kan finne ut av det før jeg reiser ned sparer jeg kanskje litt tid, så jeg sjekker facebook-gruppa du nevnte :) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.September.2022 Del på Facebook Svart 7.September.2022 AMelbye skrev for 21 timer siden: Jeg har byttet til 90hp eksosrør, og en på et annet forum mente at man burde samtidig bytte til 90hp forgasser pga friere eksos betyr mer luft gjennom og man risikerer for tynn blanding. Hva tror dere? Er dette et reelt problem? Nei Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.