Jump to content

Trenger hjelp til å Identifisere forgasser (sannsynligvis Yamaha 75, 80 eller 90)


Nordkapp16.5

Recommended Posts

Hei, når jeg kjøpte båt i våres fikk jeg med en haug med motordeler (motoren er en Yamaha 80 to-takt satt sammen av mye forskjellig). Jeg prøver nå å nøste litt opp i hva alt sammen er og finne ut av hva som er søppel, hva som bør selges og hva jeg bør beholde.

Til poenget:
Jeg har 3x forgassere merket 69201. Dette nummeret stemmer overholdet ikke med servicemanualen for min motor og jeg finner heller ingen ting på google når jeg søker på tallet sammen med yamaha eller Kei Hin (som er merket på forgasserene).

De som sitter på motoren min nå (80hp) er merket 6H011 - i følge servicemanualen skulle jeg hatt 6H007 - 6H011 er i hvertfall i nærheten og tallet dukker opp sammen med Yamaha 80A på google. 90hesteren skal ha 6H107. 75hp: samme som 80.

Jeg ser i servicemanualen:
main air jet på 75-80hp skal være 180, mot 175 på 90hp
pilot air jet er 80 på 75/80hp og 70 på 90hp

Kan forgasserene identifiseres vha dysene som sitter i? Hvis dette er 75/80 hp forgasser, kan den evt bygges om til 90 ved å bytte dyser?
Hvordan sjekker jeg dette - er det noe jeg måler eller står det på dysa?

Link to post

Ikke alltifd lett dette her, med modellserier som går over mange år, og gjerne forskjelliige specs og betegnelser for ulike markeder ..

For motorkodene så tror jeg det er de 3 første tegnene som er viktig.  Slår man opp 692 så får man 1979-> 75A

https://continuouswave.com/whaler/reference/yamahaModelGuide.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

@ivar Takk for godt svar! Dette ser riktig ut, jeg tror du har rett!

@dieselfan jeg har ikke klart å finne alle specs på de her. Har lett etter venturi-diameter uten hell. Jeg var først og fremst ute etter å finne ut av hvilke forgassere dette er - nå som det er gjort er jeg også nysgjerrig på om de kan bygges om til 90hp. Jeg har byttet til 90hp eksosrør, og en på et annet forum mente at man burde samtidig bytte til 90hp forgasser pga friere eksos betyr mer luft gjennom og man risikerer for tynn blanding. Hva tror dere? Er dette et reelt problem?

 

Link to post

Jeg tenker at for å få de beste svarene her, så kan en ide være å sjekke med racing miljøet, disse motorene har vært mye brukt i 1,3 liter klassen og de gutta der har nok lagt ned noen timer på å finne ut hva som funker og ikke.  
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du hadde vel båten liggende nede på sørlandet en plass?   Der er det vel endel båtracing klubber i tvedestrand/lillesand området.   Og eller noen facebook grupper , feks en som heter "Vi båtraceinteresserte" 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...