Jump to content

Forslag til ny motor i Halco offshore?


Rektor

Recommended Posts

Hva er budsjettet ditt?

 

Tenker du brukt motor, eller ny?

 

Av brukte motorer kan du vel relativt enkelt oppgradere til nyere (enn 40B) Volvo Penta rekkeseksere. Altså 41, 42, 43 etc. Jeg mener at de har likt fotavtrykk et godt stykke oppover. Jeg vet ikke hvor et evt skille går.

 

Men du må vel også bytte drevet hvis du skal opp i mye nyere. Jeg er ikke så godt kjent i drev verdenen, og vet ikke hva drevet du har per i dag tåler.

 

Hvis det er en båt du har bestemt deg at du skal ha i lengre tid så er det jo aktuelt å tenke helt nytt. Da åpner markedet opp for en del motorer som er både lettere og sterkere enn den du har nå. = raskere akselerasjon, mer fart og mindre forbruk.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Skal du ha noe som er mer økonomisk må du nokk på noe nyere. D4 kan jo da være et alternativ. Skjønt virkningsgraden på den ikke er voldsomt nye bedre en en 43. Men sammenligner med en 40 motor blir det jo stor forskjell. Men uansett det og skifte motor er nå en hel jobb så monter nå ikke inn noe gammelt ræl når du først tar den jobben.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere en 29 offshore med fly som var bestykket med VP41B og 290 drev. Marsjet rundt 22 knop, tror modeller uten fly får enda litt mer fart. 
 

Om du ønsker mer moderne motorer har D3 og D4 vært på markedet i drøye 15 år nå, så det finnes sikkert slike i bruktmarkedet. Men det innebærer sansynligvis større arbeid med ombygging av fundamenter osv. sammenlignet med å sette inn en eldre 41/42/43/44/300. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det er vesentlig forskjell på kraft, forbruk (ca 15% sies det) og deletilgang på en 41 versus en 40. 

 

40 er en forkammermotor og sies har lavere virkningsgrad enn 41. Tallet som ofte er referert er 15%.  Jeg har selv byttet fra 40 til 41, men ikke fått målt forbruket da året i år har vært korte turer i stort sett 5-8 knops fart. 

 

Jeg hadde riktignok en 40A på 124 hk, og nå en 41 med 200hk. Kan i alle fall ikke sammenliknes. 

 

Skulle jeg hatt båten lenge så hadde jeg nok sett etter en pent brukt KAD42 eller 43, der KAD42 hadde fått ettermontert underspyling. Evt bytte til helt ny motor. @Okkabybyttet fra 41 til en FNM moderne commonrail og har så vidt jeg fått med meg glist hele tiden etter. Det er da en InLander27 med strak aksling som har fått et helt annet liv.

 

Tips: Når det gjelder fart på din så kan det også hende du kan eksperimentere med propeller før du evt tar valget. En nabobåt, Joda 7900, med 40B var treg i plan og han følte motoren litt liten. Men så gikk han på skjær og kjøpte noen brukte propeller som var tilgjengelige. De hadde lavere stigning. Resultatet er at båten gikk mye raskere i plan, motoren jobbet lettere på marsj og faktisk økte marsjfarten. (Begynte å oppnå maksturtall, og kunne derfor ha litt høyere marsjturtall). 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Rektor skrev for 5 timer siden:

Noen som vet hvilke motorer som kan være grei å putte i en halco offshore? Står en sliten volvo penta agad 40b i den nå. 

Ikke glem drevet da..  er det 290 DP du har? Eller har du akselutgaven ?

Utvekslingen du har er også viktig, altfor mange går rundt og tror at utveksling er noe du kan "justere" med andre propeller...

Bruktprisen på en VP D4 er så høy at jeg ville glemt den. D3-190 og D3-220 er motorer som har nok hester, men de har det best i lettdrevne båter og de er også høyt priset fordi det er mange som deg som vil ha oppgradert motor.

Link to post
Share on other sites

@dieselfan, det er en AQAD 40B, så da er det drev.

 

Du kan sikkert drev, jeg kan ikke det. Hvilken VP motor er den største anbefalt på 290 drevet? (Er vel 290 som ble levert med 40B originalt?)

 

Er det ratet for 200hk eller mer?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Om du vil ha noe som er mer effektiv og mer økonomisk, så må du ha nyere moderne commonrail motor.

Du får jo en del mer effekt å mer moderne motor, som også bruker mindre enn den gamle 40 om du går for 41-42-43.

Du kan også gå for 44/300, men får da en masse elektronikk, som ofte er moden for bytte, noe som er dyrt.

 

Nye motor, får du fra ca 200k og kan da tilpasses VP drev du har fra før. Om ellers dette tåler de nye krefter.

En nye moderne commonrail, er mer økonomisk i bruk, å en lettere motor. Som  nevngt av @Grand Banks jrbyttet jeg ut min 41 med nye FNM på 270hk. Den krevde ikke modifikasjon av fundament. Kun shimming av fremre fester, da jeg hadde langt fundament, så det var enkelt å justere motor i lengde retning.

Å som nevnt over, har det vært en drøm å kjører snart 100 timer i år, uten problemer med gammel motor.Skal du bytte motor, å ha mer kreft/mindre forbruk, er billigste alternativ nevnte VP motorer. Men ingen av disse er billige om du skal ha en overhalt motor. Skal du bytte til noe annet av eldre motor, så blir det fort ennå mer penger.

 

Så alt bunner nok i hvor mye du vil legge i potten samt hvor lenge du vil ha båten. Skal du ha båten lenge, så kan nye motor forsvares, men tenker du å selge om et år eller to, så får du ikke igjen disse penger.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Rektor, ja det er klart rimeligere hvis bytte av propell vil gjøre at du blir mer fornøyd med båten. Samtidig er ikke 165 hk all verdens i en 29-foter, selv om det er drev. Det kommer jo i stor grad an på vekten av båten, og selvfølgelig bruksmønster.

 

Hvis du har stor glede av litt mer fart, mer styrke og litt slikt så kan det jo godt være at det er verdt for deg å putte i en VP41B eller nyere . Det er ca 35 hk mer, dvs ca 17% mer hk. Det vil gi mer headroom.

 

Samtidig, hvis det stemmer at VP41 bruker ca 15% mindre drivstoff enn VP40, så kan jo dette bety en dem mindre drivstoffkostnader hvis du bruker båten en del i løpet av året. Altså at du har mange motortimer.

 

Hvis det stemmer det som er skrevet over, så vil det å bytte ut en AQAD40 med en AQAD41 være ganske enkelt. Det vanskeligste kan kanskje være å løfte ut og løfte inn, avhengig av hvor mye plass du har i båten og hvor lett eller vanskelig det er å komme til med kran.

 

Til referanse betalte jeg ca 75000 for å bytte motor fra 40A til 41B, inkludert kran og motorkjøp. Da demonterte og monterte jeg selv.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

24 minutes ago, Grand Banks jr said:

 

 

Til referanse betalte jeg ca 75000 for å bytte motor fra 40A til 41B, inkludert kran og motorkjøp. Da demonterte og monterte jeg selv.

 Eller selge båten du har og kjøpe tilsvarende for 100k mer og få en båt med oppdatert motor og drev som er tilpasset båt.  Men det kommer helt an på hvor lenge du skal ha båten så klart og hvilken bruk! Det er ikke veldig ofte motorbytte svarer seg økonomisk på en eldre båt. Det kommer som regel uforutsette ting

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 20 timer siden:

 

Men 6 sylindre mot 4 sylindre blir vel nesten utklassing? :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 3 minutter siden:

6 sylindre mot 4 sylindre blir vel nesten utklassing? :giggle:

Er i den situasjonen at kontoen ikke er som før så nå merkes det å ta et stempelsett bytte på en 6syl vs 4syl.

Lydmessig deler jeg din fascinasjon for V8 og kanskje særlig V10, kostnadsmessig... holder lenge med 4syl... :wflag:

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 5 minutter siden:

Er i den situasjonen at kontoen ikke er som før så nå merkes det å ta et stempelsett bytte på en 6syl vs 4syl.

Lydmessig deler jeg din fascinasjon for V8 og kanskje særlig V10, kostnadsmessig... holder lenge med 4syl... :wflag:

 

Med fabrikkny motor håper jeg at stempelbytte ikke er noe man regner med å måtte gjøre i overskuelig framtid :saint:

Forøvrig er det nok rekkesekser (og delvis rekkefemmer) som er den ideelle motoren etter min smak.

Men V-motorer er jo også et greit kompromiss.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe motor som koster mer enn båten gidder jeg ikke. Blir nok å beholde den jeg har og prøve å holde den så optimal som mulig. 
Når det gjelder fart, liker jeg meg bedre i snekkefart enn i full fart (heldigvis). Gøy å kjøre vannscooter, men båt liker jeg å tøffe med i 6-10 knop og gjerne dorge/fiske rolig. Apropos, noen som vet ca forbruk på disse her i snekkefart? Jeg vet det ligger på 35-40l/t på maks rpm men finner ikke noe om snekkefart

Link to post
Share on other sites

AQAD40 tipper jeg brenner ca 5-7 liter per time i snekkefart.  Vil tippe du henter ut ca 20-30 hk. I 10 knop tipper jeg du bruker ca 10-15 liter per time. 

 

 

Bare husk å kjøre den på marsjfart en 10-15 minutter innimellom for å vedlikeholde turbo. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Rektor skrev for 4 timer siden:

Å kjøpe motor som koster mer enn båten gidder jeg ikke. Blir nok å beholde den jeg har og prøve å holde den så optimal som mulig. 
Når det gjelder fart, liker jeg meg bedre i snekkefart enn i full fart (heldigvis). Gøy å kjøre vannscooter, men båt liker jeg å tøffe med i 6-10 knop og gjerne dorge/fiske rolig. Apropos, noen som vet ca forbruk på disse her i snekkefart? Jeg vet det ligger på 35-40l/t på maks rpm men finner ikke noe om snekkefart

 

At ny flott motor koster mer enn en gammel båt er helt normalt. Det er totalresultatet som teller, og bruksverdien på sikt. Hvis man da har tenkt å beholde skuta :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 7.9.2022 at 9.29:

40 er en forkammermotor og sies har lavere virkningsgrad enn 41. Tallet som ofte er referert er 15%.  Jeg har selv byttet fra 40 til 41, men ikke fått målt forbruket da året i år har vært korte turer i stort sett 5-8 knops fart.

 

Merket du noe forskjell i dieselrøyk?   


Ligger en Halco 29 i båthavna mi, med 165 hk Volvo. Den røykla halve havna med sur dieseleksos  - mitt inntrykk er at 41 og nyere er endel bedre i så henseende?  (Og jo nyere, jo bedre?) 

 

Ser trådstarter nevner 6-10 knop og fisking, og da ville iallefall jeg hatt en motor med mindre røyk :giggle:
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

AQAD40 / TMD40/ TAMD40 ryker en del ved kald oppstart. Men når den er varm er det ikke så all verdens. TAMD41B ryker mindre, i alle tilfeller. Jeg har hatt begge deler i samme båt (byttet motor), og trives bedre med 41.

 

Men samtidig har nabobåten en AQAD40, og den ryker mindre enn min TMD40 gjorde. Det kan også være fordi eksos går ut under vann (i drevet) kanskje?

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...