casie Startet 7.September.2022 Link til dette innlegget Startet 7.September.2022 Må si jeg er litt bekymret for strømregningen fra havnen i vinter.Marinaen er jo et firmas ingen strømstøtte heller. Jeg har jo en relativt stor båt(50 fot).Når det er skikkelig kaldt så går det ganske mye strøm for og holde det frostfritt.Så liker jeg jo å ha kjøleskapet og varmtvannsbereder på. Luftavvfukteren går automatisk på om det er over 50% RF .Tipper jeg på en kjølig dag bruker noe sånt som 3 kw per time... Med en spådd strømpris på 20 kr per kw, så blir jo dette 60 kr per time,eller 1440 kr per døgn... Det går jo ikke,blir jo fort et par hundretusen for en vintersesong! Så hva gjør folket for og minske kommende strømregninger? Hadde vært kjekt og dele tips og triks! Link to post
Grand Banks jr Svart 7.September.2022 Link til dette innlegget Svart 7.September.2022 Bor du i den, eller er den i vinterdvale? Alternativet er å konservere motorer, tømme vanntanker og slanger, og la vinter være vinter... Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hedwig Svart 7.September.2022 Link til dette innlegget Svart 7.September.2022 Husk at rasjonering er en reell mulighet i vinter, da kuttes strømmen samme hva. (Ikke overhengende sannsynlig, men ant over 15 prosent sannsynlighet, mulig mer). Alle som baserer seg på strøm for å holde båten flytende og uskadd til vinteren bør ha det i mente og ha en backup. Link to post
Nordkapp16.5 Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 om det er noen trøst: all strøm du bruker på kjøleskap og avfukter blir til varme til slutt. Hvis det er så kaldt at du trenger å ha på varmeovn sparer du ingen ting på å skru av kjøleskap og avfukter. Jo tørrere luft jo mindre energi kreves for å varme den opp. Kan du sette luftavfukteren på en tørrere innstilling så vil du kanskje spare litt der - og særlig de dagene du skal innom båten og temperaturen skal opp til trivselstemperatur. Temperaturøkningen blir både raskere og billigere. En tanke er kanskje å sette luftavfukteren på termostat så den bare jobber når det er under en viss temperatur (et par grader høyere enn der varmeovnene slår inn), så energien den forbruker ikke går til unødvendig oppvarming. Den vil da bruke mer strøm pr liter fjernet, men effektforbruket avlaster da varmeovn og det blir mer økonomisk likevel. Det finnes plug-in termostat som kan brukes til dette. PS: for tørr luft kan få treverk til å sprekke. Hvis det er stor prisforskjell på natt og dag kan det kanskje være noe å hente på å øke temperaturen litt når strømmen er billig for å kunne skru av en time eller to når prisen øker, men høyere forskjell på inne og ute betyr også større varmetap ut, så forskjellen i pris på dag/natt må være betydelig for at dette skal være verdt det. Og det krever datastyring for å hente ned strømpris hver dag osv. som også koster tid og/eller penger. Du kan spare litt på å kun varme opp de delene av båten der noe kan fryse i stykker. Men da vil også fukt trekke til de rommene som ikke blir varmet opp og dermed enda en grunn til å senke luftfuktigheten. Det finnes myk varmekabel du kan surre rundt vannrør som ferdig produkt du setter rett i kontakta. Noen steder er det kanskje et alternativ til å varme opp hele rommet. Og selvfølgelig: du må ha varmeovner med termostat. Ikke sånne gamle som du bare setter på et visst antall watt og der står de og bruker strøm samme hva. ----------------------- Gjør du alt dette vil du få noen marginale besparelser. Med de utsiktene du beskriver monner det nok ikke. Det er mer fornuftig å gjøre som Grand Banks Jr sa. Link to post
Hulda Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Det kommer vel an på hvor båten ligger om vinteren. Regner med at det er en plass i Skandinavia? Hulda er seiler på 42 fot. Motor, gjennomføringer og vanntank ligger godt isolert i snitt 0,5 meter under vannlinjen. Konserveringen består i å slå av bryteren til ferskvannet og åpne blandebatteriet. Andre har det annerledes. Hva slags båthar TS? Link to post
Grand Banks jr Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Ja, båttype og aller mest hvor i Norge båten ligger har veldig mye å si. Samt om den skal bare være i flytende opplag eller om den skal brukes. Et alternativ er å la alt i båt være kaldt, men ha en frostvakt i motorrommet. Hvis frostvakt så er det smart å tette igjen alle luftekanaler inn til motorrommet, ellers vil varmen gå ut der. Hvis frostvakt hadde jeg uansett kjøpt inn frostvæske til å konservere motoren i tilfelle strømbrudd/ rasjonering. Men det mest behagelige(synes jeg) er å konservere motoren(e) , for da spiller det ingen rolle om det blir minusgrader i motorrommet. Da slipper jeg å gå med høye skuldre når det er sprengkaldt i tilfelle strømbrudd etc. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bårdp Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Båten min ligger ute hele året og jeg bruker den hele året. Tapper ned ferskvannssystemet om høsten og har litt frostvæske i dassen. Pleier og åpne litt på lokket til sjøvannsfiltret slik at det tømmer seg. Samt legge et par liggeunderlag over motoren. Ellers ligger den nå der uten landstrømmen tilkoblet. Selv om det blir -15°C ute er det ingenting som fryser i stykker i båten. Link to post
Marida Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Ligger ikke i boblehavn, men skal sørge for isfritt selv. To vintre nå klart meg med en nedsenkbar pumpe fra Biltema som er koblet opp mot en termostat. Testet litt i vinter med en is propell, men pumpa gjør samme nytta til en lavere pris. Kjøper to pumper da de ryker etterhvert. Har vann i vanntanken og i systemet, åpner kraner for å senke trykket. Ved langvarig streng kulde blåser jeg vannet ut av rørene. Konserverer motorer Overvåker med kamera og Telldus Link to post
Pequod Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Ja, er litt spent på dette selv. Jeg har båten liggende i boblehavn om vinteren og konserverer ikke motoren da jeg gjerne bruker båten hele året. Jeg har kjøleskap og varmtvann avslått, sjøvannsinntakene stengt, vanntanken tømt, frostvakt i motorrom og i forkabin, og en frostvakt liggende i cockpiten også, som jeg går ned i båten og slår på hvis det kommer en lengre og kald kuldeperiode. Har også frostvæske i toalettet og en varmeslynge. Etter sommerens/høstens oppussing kommer jeg til å ha en avfukter på plass i forkabinen. Batteriene får vanligvis stå uten lading, men hvis jeg har en frihelg og det er meldt OK vær, så stikker jeg gjerne ned i båten på fredagskvelden og sjekker stå og slår eventuelt på laderen slik at de er klare til avgang lørdag. Vanligvis har jeg i underkant av en tusenlapp i strømutgifter gjennom vinteren. Det varierer også når jeg slår på frostvaktene. Det har stort sett vært ganske så mildt om vinteren de siste årene, så det har variert mellom midten av desember og januar før jeg slår på varmen. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
X10an Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Om du på død og liv må bruke 3 kW varme i båten (du ikke bor i) til enhver tid så kan du eventuelt vurdere å fyre med diesel. En slik kinawebasto bruker 7 liter diesel (og 0.5 kWh strøm) i døgnet på å spy ut 3 kW kontinuerlig. Varmtvannstanken og kjøleskapet (med døren på gløtt) slår du selvfølgelig av, noe annet er bare tullete. Som @AMelbyesier så spiller det ingen rolle om du likevel fyrer med strøm og termostat, men om du fyrer med diesel bør du kutte varmtvann og kjøleskap. Luftavfukeren er ikke med i regnestykket mitt og får bruke det den bruker... Link to post
hanto1 Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 12 Kg frostvæske koster 449 på Biltema. Det holder til 5-6 konserveringer av vår motor. Bruker ikke båten så ofte i sprengkulde og is. Bruker en 3 liter giftfri frostvæske på vanntanken og kjører gjennom alle kraner / slanger. Har med en dunk vann hjemmefra om jeg trenger drikkevann. Stoler ikke på strømmen i havna uansett så ved meldt langvarig kulde har jeg alltid konservert motoren. Gidder man ikke konservere så er det bare å åpne lommeboken for felleskapets ve og vel om man vil ha det varmt og godt via el-nettet. Link to post
Familiesnekke Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Om båten ikke skal brukes, kun lagres, så er jo vinterkonservering veien å gå. Fukten tas da med fuktfeller basert på salt. Er det sol der du ligger om vinteren kan du også gå for en soldrevet ventilator for å få daglig luftsirkulasjon; Feks denne: https://www.sparelys.no/solventilator-os10-standard?gclid=EAIaIQobChMIioKLxYeF-gIVgrHtCh0JIA0mEAQYAiABEgJ-8fD_BwE Om det er en bobåt om vinteren, så må jo en viss komfort opprettholdes… Varmetap til omgivelsene er jo det største sluket, og da er det isolasjon som gjelder. Skal båten ligge i ro, så kan du jo legge på isolasjonsmatter (feks Glava) på dekk og tak/fly, og noen lag med bobleplast på vinduer, for også å slippe inn lys. Til oppvarming av så stor båt kan jo en varmepumpe spare en del kW. Enten en liten luft/luft, eller et marint klimaanlegg fra feks Webasto. Dette kan kjøres på både kjøle- og oppvarmingsmodus. Fant denne siden: http://www.velayacht.com/images/webasto.pdf Link to post
Geb Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Med et effektbehov på 3 kw kontinuerlig regner jeg med at du bor i båten? Link to post
index Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Få ting er vel like stor sløsing som å varme opp en båt man ikke befinner seg i. Da har man for mye penger. Jeg hadde konservert og latt båten være kald. Det tar den ikke skade av. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 (redigert) Med små grep kan båten legges kald uten problemer. Mhp fukt er det veldig effektivt å passe på å kjøre dieselvarmer feks et døgn på det kaldeste, for så å lufte grundig ut/la dieselvarmer gå på kaldluft en del timer. Da får en ut all fukt og fyller båten med tørr luft. Pleier gjøre det en gang eller to Ila vinteren. Det er forøvrig et imponerende elektrisk anlegg i havna om en kan trekke 3 kW. Der jeg ligger får vi smekk på fingrene om vi overstiger 600W. Redigert 8.September.2022 av Fantino (see edit history) Link to post
Hulda Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Og like sikkert som bladene blir gule på trærne: Båt om vinteren, hva gjør jeg? Katastrofe? Fyll opp tanken, unngå 10 liter kondens i løpet av vinteren. Slik har det vært hver høst siden 2003. For dem som gidder å søke, gode råd som spirker i alle retninger. Og ofte fra TS, hva slags båt, hvor er båten? Link to post
casie Svart 8.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Båten er en 10 år gammel 50 fots princess. Ligger i Bergen det er jo litt volum innvendig. Motorrommet er som alle andre båter et eget rom som må holdes frostfritt.. høres ut for at det riktige blir å konservere maskiner , toalett og ferskvannsystem Link to post
Lars Hansen Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Tror vel ikke det er så ofte det fryser til i Bergen... https://www.yr.no/nb/historikk/tabell/1-92416/Norge/Vestland/Bergen/Bergen?q=siste-13-måneder Link to post
Hulda Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 (redigert) Ja, det er det. Og så kan man, som man ofte gjør på mine kanter, tette motorromsluftingene med isolasjon. En båtnabo har en Princess med to stk MTU. Han stenger ventilasjonen og har en liten varme stående på. Konservering koster vel mer enn strøm, antar jeg. På svært kalde dager starter han Eber'n. Sjelden under 10 kalde hos oss. Men vi har opplevd 1/2 meter is. Princess'en starter Eber'n hjemmefra. Han, og flere andre, bruker båten som hytte om vinteren. Båtene er ikke 'døde og forlatt'. En annen sak er at flere har gått bort fra pumper og ispropellere. De bruker små kompressorer som kun trekker noen få W. Boblingen holder det isfritt vinteren gjennom. Hulda gir blaffen og fryser fast. Redigert 8.September.2022 av Hulda (see edit history) Link to post
index Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Har båt på sjøen året rundt i Haugesund. Tømmer ferskvannstanken på vinteren. Samt septiktanken. Lar vannkraner stå åpne. Fyller en skvett frostvæske i toalettet og pumper ned. Ellers gjør jeg ikka annet enn å stoppe motoren etter bruk. Har funket fint i 21 år nå. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Nå burde vel knbf og båt foreninger hive seg på sammen med hytteeierne, og forlange landstrøm støtte. Burde vel hatt diesel støtte også, siden vi må flytte med oss hytta. Blir nok mere konservering i år Link to post
Anonym Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 10 hours ago, Familiesnekke said: Varmetap til omgivelsene er jo det største sluket, og da er det isolasjon som gjelder. Skal båten ligge i ro, så kan du jo legge på isolasjonsmatter (feks Glava) på dekk og tak/fly, og noen lag med bobleplast på vinduer, for også å slippe inn lys. Bobleplast kan fint byttes ut med helt vanlig plastfolie, det er bare å få litt luft mellom vinduer og folien så er alt i orden. Link to post
Grand Banks jr Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 casie skrev for 1 time siden: Båten er en 10 år gammel 50 fots princess. Ligger i Bergen det er jo litt volum innvendig. Motorrommet er som alle andre båter et eget rom som må holdes frostfritt høres ut for at det riktige blir å konservere maskiner , toalett og ferskvannsystem Hvis motorene er konservert så trenger man vel ikke å holde motorrommet frostfritt? Det er bare viktig at alt som kan fryse i stykker (ferskvann) er tømt eller byttet med frostvæske. Alternativ 1 slik jeg ser det: Konservere motor, og tømme ferskvannssystemet (pumpe det tomt) og så åpne kraner er fint å gjøre. Samt drenere ut varmtvannstanken, og tømme septiktank. Alternativ 2 er som nevnt å ha frostvakter i motorrommet. Det er et godt alternativ. Så lenge båt ligger på vannet skal det ikke mye til for å holde 5C i motorrommet. Spesielt ikke hvis man tetter innluften slik at man ikke lufter ut varmen. Selve motorrommet er jo ofte godt isolert, og får litt varme fra sjøvannet ute. Ellers har jeg god erfaring med å (i mindre båt) samle alle puter inne i en lukket kabin, og der ha på luftavfukter. En elektrisk en. Har ikke den på når det blir kaldt i været, men på høsten til våt-sesongen har gitt seg. Dette har hindret typiske fuktmerker. Lykke til med forberedelsene for denne vinteren Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Marida Svart 9.September.2022 Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Hulda skrev for 9 timer siden: En annen sak er at flere har gått bort fra pumper og ispropellere. De bruker små kompressorer som kun trekker noen få W. Boblingen holder det isfritt vinteren gjennom. De der har to mangler, for det første fryser det en ispropp i vannlinja hvis anlegget ikke går. Da kommer ikke luft ut under vann. Det er to små kompressorer for å ivareta driftstans, men de bråker noe jæ.... Vi vurderte disse, men satser på pumper. Dette fordi eksosanlegget på begge sider ligger i vannlinja og vi vil helst ikke ha is inn der Link to post
Hulda Svart 9.September.2022 Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Marida skrev for 3 timer siden: De der har to mangler, for det første fryser det en ispropp i vannlinja hvis anlegget ikke går. Da kommer ikke luft ut under vann. Det er to små kompressorer for å ivareta driftstans, men de bråker noe jæ.... Vi vurderte disse, men satser på pumper. Dette fordi eksosanlegget på begge sider ligger i vannlinja og vi vil helst ikke ha is inn der Det må naturligvis være for dem systemet passer for og samtidig ønsker å spare strøm. På bryggen jeg ligger var det vel to som kjørte kompressor sist vinter. En akselbåt og en med to drev. Ellers går det både pumper, propellere eller ingenting. Felles er at alle flyter skadefritt gjennom vinteren. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn