tebi Startet 8.September.2022 Del på Facebook Startet 8.September.2022 Jeg har nylig overtatt en gammel båt med nye lanterner. Det er jo bra, men topplanternen virker ikke. Sikring er OK så jeg lurer på om det er mulig å åpne disse og bytte pære. Den har ingen synlige skruer. Skal glasset vippes ut eller må jeg bytte hele greia?. Har ikke sjekket om den får strøm, men for å få til det må jeg altså vite hvordan den åpnes. Alt var bedre før.... Kommentar fra moderator: Tittel, Hella LED lanterner, redigert. Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 8.September.2022 Del på Facebook Svart 8.September.2022 (redigert) Så bra du ikke har lagt ved et bilde. Da slipper du å få gode svar... Redigert 8.September.2022 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 8.September.2022 Del på Facebook Svart 8.September.2022 (redigert) Har du spurt selger om lanternen har fungert tidligere? Noen lanterner er avhengige av polaritet for å fungere. Om dette er i orden så går det neppe at å bytte "pæren" slik man kunne tidligere, selve elektronikken (lysdiode(r) eller strømforsyning) må repareres/byttes. Men de neppe er laget for å kunne repareres, men må byttes, slik vi gjør i dag.. Slik folk vil ha det. Redigert 8.September.2022 av Stormwatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 8.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2022 Forrige eier men den har virket. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 8.September.2022 Del på Facebook Svart 8.September.2022 Er du sikker på at det er strøm helt ut til lampa? Sikringa kan se grei ut uten at den er det, og/eller ha dårlig kontakt. Kablene er sannsynligvis også skjøtet en plass ikke så langt fra lampa. her kan det også være dårlig kontakt. Hvis du har strøm helt ut til lampa, og den fortsatt ikke virker, så er det nok ikke annet å gjøre enn å bytte hele lampa. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 8.September.2022 Del på Facebook Svart 8.September.2022 Mange lanterner må jo skrus fast, ofte fra "innsiden" (bak glasset), så det burde være mulig å åpne den på et vis. Et bilde ville hjulpet, ellers har kanskje Hella en teknisk tegning eller et koblingsskjema på nettsidene sine. Det skal stå printet på lanterna hva slags modell det er. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Jannmar Svart 8.September.2022 Del på Facebook Svart 8.September.2022 Det er som @X10ansier. Hella har et begrenset utvalg lanterner, så om du legger ved et bilde er det nok noen på forumet som kjenner de igjen og kan svare deg. Om du ikke kan ta bilde selv, og dette som du sier er nye lanterner, finner du et bilde på Hella sine nettsider, eller på nettsidene til en eller annen butikk som forhandler lanterner. Om du ikke legger ved et bilde, må du nok henvende deg til en kollega av salige Snåsamannen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.September.2022 Del på Facebook Svart 8.September.2022 (redigert) https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1649245400/p_VM-11025-75_documentation_1 http://webserver.flak.no/vbilder/H1042322_manual.pdf https://ahoy.no/storage/E7C898491A7C2EF9252EE78ADE239885D6875615808AE60CD1ECDE3A34565F61/fbfb199053744ac1b1c1c94f7eddcffc/pdf/media/857a76bab9384f1ea56b26755f8b2e99/H1041980_ps.pdf Redigert 8.September.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 8.September.2022 Del på Facebook Svart 8.September.2022 (redigert) Svaret er trolig 'nei', om den har samme design som Osculati. Redigert 8.September.2022 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 8.September.2022 Del på Facebook Svart 8.September.2022 Led må ha riktig polaritet. Sjekk først at du har spenning. Har du det, prøv å bytte om pluss og minus om det er sjanse for at det kan være koblet feil. Hvis det ikke hjelper, demonter lanterna fra båten. Ting kan vanligvis repareres selv om det ikke er laget for det. Sprett opp lanterna. Gjør det som skal til for å få den opp - det kan limes igjen med epoxy i verste fall. Inni finner du sannsynligvis et kretskort med mange bittesmå lysdioder. Ofte er det bare ett dårlig loddepunkt - én diode har dårlig kontakt, alt er koblet i serie og dermed virker ingen ting. Smelt om loddepunktet. For å finne riktig diode koble på strøm og dytt borti diodene med en skrutrekker én etter én til lampa våkner. Andre ganger er det én død diode - samme resultat. Bytt ut dioden. Du kan sjekke hver enkelt diode med diodefunksjonen på multimeteret for å finne synderen (med strømmen på lampa av). Det kan også være at det er noe DC/DC-konvertering inni der som har gått i stykker - hvis det er noe sånt er det ofte litt verre. Da må du være litt mer elektronikk-kyndig for å finne feilen (sjekke ESR på elektrolytt-kondiser og sjekke alle halvledere er en god start). Hvis det er noe sånt er det også mulighet for høye spenninger. strømmen av og kortslutt alle kondensatorer med en skrutrekker før tar på kretskortet. Det kan være høye spenninger og gnistre ganske mye. Jeg vet ikke om dette er vanlig på lanterner, men det er ikke utenkelig at en lanterne kan være designet med en DC/DC-konverter for å heve spenningen, og deretter kjøre alle diodene i serie. Det sikrer at hele lanterna dør hvis én diode feiler. Fin måte å få solgt fler lamper :p Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.September.2022 Del på Facebook Svart 9.September.2022 Det er neppe en pære i led lanternen som du kan bytte men første bud er å sjekke om den får strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September.2022 Del på Facebook Svart 9.September.2022 Muligheten for at jeg bommer, er naturligvis stor i og med begrenset info. En topplanterne som dekker IMO Colreg 72 koster hos Biltema kr. 499. Før du legger altfor mange timer ned i å fikse noe som ikke er ment å la seg reparere. Og om det blir reparert neppe vil opprettholde spec. For båter opp til 12 meter, koster lanterne hos Biltema kr. 199. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 9.September.2022 Del på Facebook Svart 9.September.2022 Det er ingen grunn til at reparert skal være noe mer ute av spec en det den var før reparasjon. Kan godt være den er ute av spec, men da handler det om dårlig produkt eller veldig høyt antall driftstimer og lysdioder som dermed har mistet litt effekt. For meg som gjør sånt ofte er det gjerne raskere å reparere enn å dra til butikken og kjøpe ny, men man har litt forskjellige forutsetninger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September.2022 Del på Facebook Svart 9.September.2022 Som sertifisering og IP68. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 9.September.2022 Del på Facebook Svart 9.September.2022 (redigert) @Huldasertifisering endres vel ikke så lenge du ikke endrer til komponent med annen spec enn originalt. IP68 - ja det ryker hvis du ikke klarer å få den tett. Redigert 9.September.2022 av AMelbye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 9.September.2022 Del på Facebook Svart 9.September.2022 Demonter lanterna fra båten og sjekk om den fungerer rett på batteriet for å utelukke feil i kabelen. Hvis ikke kan du reklamere hvis den er under 5 år eller kjøpe ny hvis den er eldre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September.2022 Del på Facebook Svart 9.September.2022 AMelbye skrev 59 minutter siden: @Huldasertifisering endres vel ikke så lenge du ikke endrer til komponent med annen spec enn originalt. IP68 - ja det ryker hvis du ikke klarer å få den tett. Tviler på om du er helt i water med det resonenmentet der. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 9.September.2022 Del på Facebook Svart 9.September.2022 @Hulda jeg skjønner ikke hva du mener er feil. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 11.September.2022 Del på Facebook Svart 11.September.2022 Kanskje verdt å tenke på at Hellamarine har 5 års garanti på lanterner. Jeg fikk nye lanterner i posten til null kroner. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.September.2022 Del på Facebook Svart 11.September.2022 AMelbye skrev On 9.9.2022 at 12.50: sertifisering endres vel ikke så lenge du ikke endrer til komponent med annen spec enn originalt. IP68 - ja det ryker hvis du ikke klarer å få den tett. Om et produkt er oppgitt til IP68 så har det gjennomgått et test regime med tilfredstillende resultat. Dvs at produksjonsprosessen er kvalifisert. Din eller min vurdering av om det er tett eller ikke kan IKKE erstatte kvalifikasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 11.September.2022 Del på Facebook Svart 11.September.2022 (redigert) @dieselfan - skjønner. Jeg var ikke sikker på om han mente jeg var på villspor ang. IP-klassifisering eller sertifisering i forhold til elektronikken eller lysmønster. De to siste vil ha 100% identisk funksjon og virkemåte som før den gikk i stykker - ingen endring på designet - sertifiseringen vil være intakt. Når det gjelder IP68-sertifisering vet jeg ikke - den er kanskje ikke innafor lenger samme hvor tett den er i praksis. Dette vet jeg ikke like mye om, men hadde ikke vært redd for å bruke den på privat båt. Hvis den består lekkasjetesten i vasken hjemme er den nok både tettere og bedre enn de gamle glødepære-lanternene som står på båten min. (og jeg kommer ikke til å sette inn LED-pærer i lanterner laget for glødepærer, for da ryker faktisk sertifiseringa - det gjør det i hvertfall på bil, så jeg regner med at det samme gjelder på vannet). Redigert 11.September.2022 av AMelbye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.