Jump to content

Hvilken dimensjon - kuleventil på dieseltilførsel

sirtroen

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tatt over en Selfa 22 hvor det er noen ting som ikke ser ut til å være helt i orden. Blant annet sliter jeg med tomgangen på motoren, og lavt turtall når i gir.

I dag skulle jeg skifte dieselfilter, men det sluttet aldri å renne ut diesel når jeg åpnet tappepluggen på bunnen av skåla filteret står. Jeg hadde da stengt kuleventilen jeg fant under dieseltanken. Jeg tror nå at denne kanskje er ødelagt og ikke tillater den gjennomstrømningen motorbeistet trenger når den skal slippe løs alle 22 hestene.

Jeg har aldri vært borti slike ventiler før.  Er det noen som kan gi meg noen tips til hvilke dimensjoner jeg skal kjøpe på Biltema? Mye oppgis i tommer ser jeg. Antar jeg må ha en ventil og to slangenippler. Slangen er ca 11mm i utvendig diameter.

Tar også gjerne imot tips om hvordan jeg kan gjøre dette uten for mye søl eller luft i slangen :) Det ble visst litt dieselsøl under motoren i dag, ja… 

45A7FF2D-9464-4313-B1FA-DD6CECD6AD31.jpeg

Lag en knekk på den øverste slangen eller klem den tett med en skrutvinge el.

På en motor med trøbbel ville jeg nok spandert på nye slanger også. Da kan du ta med en bit av slangen for å få rett dimensjoner.

Med nye deler monterer du krana (stengt) på passende slange, løsner den gamle fra tanken og trer på den nye i en elegant og kjapp bevegelse.

Alternativt tømmer og rengjør du tanken også.

Lufte må du kunne uansett, så det er bare å hoppe i det..

Mons

Jannmar skrev for 3 timer siden:

Jeg ville absolutt gjort som @monsanbefaler.

Skift den gamle slangen i samme slengen.

Helt klart, kan faktisk se at den er morken og sprekt. Og med de motorproblemene du beskriver ville jeg nok gått enda grundigere til verks med dieselsystemet for å eliminere feil. Og hvis du ikke er kjent med slike ventiler (som du jo sier) og slikt arbeid, så husk at du må bruke gjengetetning når du skrur inn niplene.

dieselfan skrev for 11 timer siden:

Anbefaler at du bytter til bedre slangeklemmer, typen du har på bildet er dårlige på små diametre. 

:yesnod:

På Biltema kan du nå få slike i rustfritt. Var der i går, og så at de også har sortementsett med slike klemmer. Monteres med en avbiter, eller aller helst hovtang. https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/hovtang/hovtang--2000046526

image.png.14917ed6623951b3121ab57f68236719.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...