Jump to content

Uisolert eller isolert DC-DC lader for lading av lithium forbruk fra bly startbatteri?

willmasta

Recommended Posts

Prøvd meg på diverse nettsøk også her på baatplassen uten å finne svaret dessverre.

Har en seilbåt med 27hk Yanmar 3gm30f. Har installert 3x100ah lithium(ett års problemfri bruk så langt), 95 ah bly startbatteri er beholdt(Satt 2x110 agm på forbruk tidligere). Det sitter i dag et slikt Hella- relè som slik jeg forstår det skiller disse to bankene.

Har installert en victron smartshunt på forbruk, og ser at dynamo typisk leverer 15-20 ah inn ved motorgange til forbruk. Det tar ofte 15 min ca før jeg registrerer lading på forbruk. 

Det er også installert 2x60w solcelle som leverer ca 5 ah ved optimale forhold.

Jeg har landet på å skaffe meg en dc-dc lader på 30A. Landstrømlader type Nordic 30A leverer maks ca 25 ah, så da er jeg innafor dagens oppsett med 30A. På sikt byttes denne med en smartere lader som kanskje kan levere mer. (Har sjelden behov for megarask lading). 

Ser da at det fins både isolert og uisolert dc-dc lader fra f.eks. Victron. Uisolert koster mindre, isolert mer. Hvilken bør jeg kjøpe? Kom gjerne med innspill på andre detaljer, men setter pris på om tråden ikke sporer av til å f.eks. handle om forkullede dynamoer og fordeler og ulemper med lithium;)

Redigert av willmasta
Skriveleif (see edit history)
shipahoy skrev 1 time siden:

Hvis alle batteriene har felles minus, så ser jeg ikke noe poeng med å bruke en isolert DC-DC.

(Du blander A og Ah i det du skriver. Regner med at du mener A alle steder bortsett fra på batteristørrelsen.)

Takk! Og ja, jeg blanda de sammen:)

Som tidligere nevnt,hvis du har felles minus som ikke blir brutt mellom batteribankene, er det ikke behov for en isolert model. Jeg har ar tilsvarende oppsett som deg og kjøpte en Victron isolert, siden prisen var lik, men har koblet den opp som uisolert. Det er vel hvis du har mer innfløkt oppsett gjerne med forskjellige spenninger på batteri bankene,og kanskje kjører et isolert system pga. tæringsproblematikk eller lignende det kan være behov for isolert versjon.

Det har fungert veldig bra for meg det opplegget du beskriver.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...