mbelbo Startet 9.September.2022 Link til dette innlegget Startet 9.September.2022 Hei, Som ny her har jeg prøvd å finne gode svar, men ikke helt klart det. Beklager om jeg stiller noe som alt er besvart. Jeg vurderer hvordan få løst strøm i en seilbåt. Båten vil være et prosjekt og jeg ønsker å gjøre "rett" fra første stund. Derfor blir det nok å rive ut det som er der i dag og begynne på nytt. Slippe å arve "feil og mangler". Tanken er å begynne i det små. Få inn batterier, så lader og så landstrøm osv i fremtiden. Men må planlegge nå for fremtiden. Mine ønsker er; - ca 300 ah forbruksbatterier, Gel el. og et nytt startbatterie. - Lader til batterier - begynner med "skjøteledning" inn i båten - Solceller - kanskje før landstrøm - Overvåkning av batterier, se status og varsel når nærmer seg nedre grense. -Landstrøm - Noe som får komme i fremtiden (cash flow), viktig å vite hva som funker plug og play og få kontroll på jord og kryprstøm/tæring Ønsker å få en god løsning for lading fra landstrøm og fra solceller. Ønsker å kunne ligge for landstrøm hele tiden når man ikke er om bord uten å være redd for at batteriene taper seg på noen måte. Ønsker å ha flere landstrøm stikk i båten slik at varmeaparat, luftavfukter, "frostvern" osv kan stå på uten risiko for liv og helse og tæring. Kjøleskap blir nok å kun gå på 12V. Vil nok bruke en form form "ring hytta varm" løsning for å slå på varme, avfuktere osv ved behov. Landstrøm skal også kunne brukes på varmtvannstank. Ergo blir det en del utstyr. Jeg har IKKE råd til alt nå og må ta det litt etterhvert, men hvor starter jeg? Hva slags utstyr MÅ jeg ha og hva bør jeg ha? Tenker altså type lader. regulator, landstrøm løsninger, skilletrafo, batteriovervåker osv osv... går jo meg helt vill her jeg prøver å google og ser tusenlapper fly fortere enn F16. Jeg trenger med andre ord en full "oppskrift" slik at man kan bygge ut med tiden uten problemer. Men samtidig bruke båten fra første stund. Hva koster ca en slik totalpakke? Mye man skal ha, noe som er kjekt å ha. Håper på god hjelp og på forhånd takk for gode råd. Link to post
Roger jo Svart 11.September.2022 Link til dette innlegget Svart 11.September.2022 mbelbo skrev On 9.9.2022 at 20.47: Derfor blir det nok å rive ut det som er der i dag og begynne på nytt. - Solceller - kanskje før landstrøm men hvor starter jeg? Du må lage en skisse en plan hvor det du har tenkt å putte inn i båten skal stå.. Ikke riv ut gamle ledninger før du har funnet ut hvordan du får trekt de nye. Hvor skal solcellepanelet stå, hvordan føre ned kablene til regulatoren og videre til batteriet. Defa er bra hvor skal mulige elementer stå, planlegge antall stikkontakter og type. Må ting gjøre nå eller får jeg gjort det senere. Lykke til Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn