kjetillunde Startet 11.September.2022 Del på Facebook Startet 11.September.2022 Min Yamaha F40 2003 modell står fast i revers. Den vil ikke til neutral eller forward. Den kan gi gass, men den står altså fast i revers. Den sitter på en Yamarin 4410 med styrekonsoll og gass spak. Noen idé om hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.September.2022 Del på Facebook Svart 11.September.2022 Hvis du løsner wire fra spaken på siden av motoren får du satt den i fri da? Dette for å finne ut om det henger inne i motor, eller om det er wire eller kontroll som henger. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 11.September.2022 Del på Facebook Svart 11.September.2022 Har det oppstått etter at du nylig har hatt av girhus? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2022 (redigert) Grand Banks jr skrev for 5 timer siden: Hvis du løsner wire fra spaken på siden av motoren får du satt den i fri da? Dette for å finne ut om det henger inne i motor, eller om det er wire eller kontroll som henger. Har ikke prøvd det. Ser ut som wire og spake er innenfor motorlokket og ikke utenfor som på totakteren jeg hadde før. dieselfan skrev for 5 timer siden: Har det oppstått etter at du nylig har hatt av girhus? Jeg hadde av girhuset ifjor høst da jeg skiftet impeller. Kan det ha skjedd noe da? Redigert 11.September.2022 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.September.2022 Del på Facebook Svart 11.September.2022 kjetillunde skrev 43 minutter siden: hadde av girhuset ifjor høst da jeg skiftet impeller. Kan det ha skjedd noe da? Når det er så lenge siden så skal det mye til at det er en sammenheng kjetillunde skrev 55 minutter siden: Ser ut som wire og spake er innenfor motorlokket og ikke utenfor som på totakteren jeg hadde før. Ta av dekselet og koble fra girwire. Eller sett den på verksted om du ikke kan gjøre det selv. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 6.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 dieselfan skrev On 11.9.2022 at 21.50: Når det er så lenge siden så skal det mye til at det er en sammenheng Ta av dekselet og koble fra girwire. Eller sett den på verksted om du ikke kan gjøre det selv. Det er veldig trangt. Må jeg demontere hele forgasseren for å komme til girwirene? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 6.Juni.2023 Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Du sier du får gasset, men at den ikke hopper ut fra bakk. Gasser du med frigass, eller gasser den når du dytter gir/gasspaken i forover posisjon? Hvis det siste, er det vaierstrømpa på girwiren som har løsnet/hoppet av festet sitt inne i kontrollboksen.......... Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 6.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Big Horn skrev for 5 timer siden: Du sier du får gasset, men at den ikke hopper ut fra bakk. Gasser du med frigass, eller gasser den når du dytter gir/gasspaken i forover posisjon? Hvis det siste, er det vaierstrømpa på girwiren som har løsnet/hoppet av festet sitt inne i kontrollboksen.......... Det er det siste; gasser når jeg dytter gir/gasspaken i forover posisjon. Må jeg åpne kontrollboksen da? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 6.Juni.2023 Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Da må du åpne kontrollboksen. Wiren og strømpa skal bevege seg uavhengig av hverandre, dvs at strømpa ikke skal bevege seg uansett posisjon på gass/girspak. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juni.2023 Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Enig med @Big Horn at det er lurt å ta av lokket bak på kontroller boksen og se om alt er som det skal være der. Det skal ikke være bevegelse i strømpene Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 7.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 dieselfan skrev for 19 timer siden: Enig med @Big Horn at det er lurt å ta av lokket bak på kontroller boksen og se om alt er som det skal være der. Det skal ikke være bevegelse i strømpene Jeg åpnet den og det så greit ut der. Det merkelige var at den nå gikk i gir fremover og nøytral men ikke i revers. Den gikk i revers noen ganger med makt. Sprayet litt 556 både i kontroll boksen og i motoren ved girspaken. Nå går den i revers også. Men den er veldig treg. Noen tanker om hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Er det uten motoren i gang du har problemet? Isåfall helt normalt det du beskriver, tennene i girhuset treffer ikke alltid når motor ikke går. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Sturee skrev for 13 timer siden: Er det uten motoren i gang du har problemet? Isåfall helt normalt det du beskriver, tennene i girhuset treffer ikke alltid når motor ikke går. Ja stemmer. Men nå med motoren igang oppdaget jeg at propellen snurrer i revers uansett om jeg setter den i forward, revers eller neutral. Ligger problemet lenger nede i motoren da? Både gass og gir spaken inni motoren beveger seg fint når jeg bruker gass kontrolleren i båten. Det må ha låst seg lengre ned? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 kjetillunde skrev On 11.9.2022 at 20.54: Jeg hadde av girhuset ifjor høst da jeg skiftet impeller. Har du brukt motoren etter dette? Vet du at det har fungert etter dette? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
index Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Du har vel en skjøt på girstaget sånn ca halvveis på stammen. Har du sjekket om skruen der er stram og staget i rett stilling? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kjetillunde Svart 8.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Jens_P skrev 11 minutter siden: Har du brukt motoren etter dette? Vet du at det har fungert etter dette? Ja jeg brukte den noen ganger og den fungerte ok. Den har riktignok alltid vært litt treg i girskiftet. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 index skrev 9 minutter siden: Du har vel en skjøt på girstaget sånn ca halvveis på stammen. Har du sjekket om skruen der er stram og staget i rett stilling? Jeg har samme modellen som han i denne YouTube videoen med en Yamaha F40 2002 modell. Han viser en justerings skrue til giren halvveis på stammen. Kan den ha noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 kjetillunde skrev 38 minutter siden: Ja jeg brukte den noen ganger og den fungerte ok. Da er sannsynligheten for at årsak er din jobb redusert. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
index Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 kjetillunde skrev for 2 timer siden: Han viser en justerings skrue til giren halvveis på stammen. Kan den ha noe å si? Da ville jeg ha begynt der. Om den har ristet løs og kommet ut av stilling kan det nok forårsake slike problemer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Viktig at du har riktig grunnstilling på staget. Viktig at låsemutteren har riktig grunnstilling og at låsemutteren strammes mens du holder langmutteren i fast posisjon. Ikke bruk tynn spray inne i kontrollboksen, der skal du bruke fett. Anbefaler å jobbe systematisk. Jeg hadde løsnet kontrollerkablene i begge ender og sjekket at de går lett i strømpene. Skrur du ett sted på motoren så smør opp og sikre at du går fra det i god stand. Sjekk at stag og hylser er smurt opp. Gjør deg kjent med hvor det smørenippler og vedlikholdspunkter på din motor. Les manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.