Jump to content

Yamaha F40 står fast i revers


kjetillunde

Recommended Posts

Hvis du løsner wire fra spaken på siden av motoren  får du satt den i fri da?

 

Dette for å finne ut om det henger inne i motor, eller om det er wire eller kontroll som henger.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Hvis du løsner wire fra spaken på siden av motoren  får du satt den i fri da?

 

Dette for å finne ut om det henger inne i motor, eller om det er wire eller kontroll som henger.

 

Har ikke prøvd det. Ser ut som wire og spake er innenfor motorlokket og ikke utenfor som på totakteren jeg hadde før.

 

dieselfan skrev for 5 timer siden:

Har det oppstått etter at du nylig har hatt av girhus? 

 

Jeg hadde av girhuset ifjor høst da jeg skiftet impeller. Kan det ha skjedd noe da?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
kjetillunde skrev 43 minutter siden:

hadde av girhuset ifjor høst da jeg skiftet impeller. Kan det ha skjedd noe da?

Når det er så lenge siden så skal det mye til at det er en sammenheng

 

kjetillunde skrev 55 minutter siden:

Ser ut som wire og spake er innenfor motorlokket og ikke utenfor som på totakteren jeg hadde før.

Ta av dekselet og koble fra girwire. Eller sett den på verksted om du ikke kan gjøre det selv.

Link to post
  • 8 måneder senere...
dieselfan skrev On 11.9.2022 at 21.50:

Når det er så lenge siden så skal det mye til at det er en sammenheng

 

Ta av dekselet og koble fra girwire. Eller sett den på verksted om du ikke kan gjøre det selv.

 

Det er veldig trangt.

Må jeg demontere hele forgasseren for å komme til girwirene? 

20230606_133557.jpg.1d9b392d12acec36a48deac244dee402.jpg

Link to post

Du sier du får gasset, men at den ikke hopper ut fra bakk. Gasser du med frigass, eller gasser den når du dytter gir/gasspaken i forover posisjon?

Hvis det siste, er det vaierstrømpa på girwiren som har løsnet/hoppet av festet sitt inne i kontrollboksen..........

Link to post
Big Horn skrev for 5 timer siden:

Du sier du får gasset, men at den ikke hopper ut fra bakk. Gasser du med frigass, eller gasser den når du dytter gir/gasspaken i forover posisjon?

Hvis det siste, er det vaierstrømpa på girwiren som har løsnet/hoppet av festet sitt inne i kontrollboksen..........

Det er det siste; gasser når jeg dytter gir/gasspaken i forover posisjon. 

Må jeg åpne kontrollboksen da?

Link to post
dieselfan skrev for 19 timer siden:

Enig med @Big Horn at det er lurt å ta av lokket bak på kontroller boksen og se om alt er som det skal være der. Det skal ikke være bevegelse i strømpene

Jeg åpnet den og det så greit ut der. Det merkelige var at den nå gikk i gir fremover og nøytral men ikke i revers.

Den gikk i revers noen ganger med makt. 

 

Sprayet litt 556 både i kontroll boksen og i motoren ved girspaken. Nå går den i revers også. Men den er veldig treg. Noen tanker om hvorfor?

Link to post
Sturee skrev for 13 timer siden:

Er det uten motoren i gang du har problemet? Isåfall helt normalt det du beskriver, tennene i girhuset treffer ikke alltid når motor ikke går.

 

 

Ja stemmer. 

 

Men nå med motoren igang oppdaget jeg at propellen snurrer i revers uansett om jeg setter den i forward, revers eller neutral. Ligger problemet lenger nede i motoren da? 

 

Både gass og gir spaken inni motoren beveger seg fint når jeg bruker gass kontrolleren i båten. Det må ha låst seg lengre ned?

Link to post
kjetillunde skrev for 2 timer siden:

Han viser en justerings skrue til giren halvveis på stammen. Kan den ha noe å si? 

 

Da ville jeg ha begynt der. Om den har ristet løs og kommet ut av stilling kan det nok forårsake slike problemer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Viktig at du har riktig grunnstilling på staget.

Viktig at låsemutteren har riktig grunnstilling og at låsemutteren strammes mens du holder langmutteren i fast posisjon.

 

Ikke bruk tynn spray inne i kontrollboksen, der skal du bruke fett.
 

Anbefaler å jobbe systematisk.

Jeg hadde løsnet kontrollerkablene i begge ender og sjekket at de går lett i strømpene.

Skrur du ett sted på motoren så smør opp og sikre at du går fra det i god stand. Sjekk at stag og hylser er smurt opp. Gjør deg kjent med hvor det smørenippler og vedlikholdspunkter på din motor. Les manualen. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...