Jump to content

Alarm på vann i motorrom


jako

Recommended Posts

For noen dager siden skjedde det som jeg ikke trodde skulle skje. Endelokket på veksleren mellom sjøvann og ferskvannssiden på den ene av mine to Volvo AQAD 40 motorer sviktet, med den følge at sjøvannet ble punpet inn i motorrommet.  Med  marsjfart på ca 20knop, og lite volum i motorrommet gikk det ikke lenge før motorrommet var fylt opp og babor motor stoppet da den tok inn vann i innsugningen.

 

Satser nå på at dette er en forsikringssak.

 

Er der noen som har hatt tilsvarende opplevelse, og hvordan stilte forsikringsselskapet seg til det?

 

Før båten tas i bruk igjen SKAL der innstalleres alarm på høy vannstand i motorrommet.  Hvor mange av dere har det innstallert.  Koster lite, og kan spare meget i penger og ergrelse.

 

Ser  at det diskuteres  automatisk lensepumpe i et annet emne, Jeg mener at alarm MÅ innstalleres i tillegg.

 

Venter i spenning på svar fra forsikringsselskapet

 

Ha en god somme alle sammen, med alarm på vannstand i motorrommet.

 

Hilsen

jako (for tiden uten båt på sjøen)

Link to post
Share on other sites

Skal bli spennende å høre hva forsikringsselskapet sier. La oss får høre utfallet av dette.

 

Motorskadeforsikring er vel egentlig en tilleggsforsikring som enkelte selskaper tilbyr de som har motorer under 10 år. Spørsmålet blir vel om skaden din blir å oppfatte som en motorskade eller om det blir sett på som generell vanninntrenging som f.eks. gjennom en defekt bunnventil. Uten å være på den sikre siden så tror jeg det skal bli vanskelig å få noe ut av forsikringsselskapet. Hvis det hadde vært en grunnstøting som forårsaket at motorommet ble oversvømt så hadde du nok også fått dekning for skade på motoren. Her var det imidlertid en del på selve motoren som sviktet og som førte til ytterligere skade på motoren.

 

Du kan jo alltids håpe på det beste.

Link to post
Share on other sites

Om du ser etter i kattalogiseringen eller søker finner du ett emne der dette blir diskutert med mobiltellefoner og diverse

 

:nonod:

 

Takk for tipset.  Men her skal innstalleres en helt enkel nivåbryter med et lys på innstrumentpanelet og en akustisk alarm.  enkelt og funksjonelt.

 

 

Komme tilbake  med rapport så snart  jeg hører noe fra forsikringsselsapet.  Båt og motor er fra 1985 så motorforsikring er ikke aktuelt.

 

 

Jako

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset.  Men her skal innstalleres en helt enkel nivåbryter med et lys på innstrumentpanelet og en akustisk alarm.  enkelt og funksjonelt.

Hei.

 

Søkte litt hos Elfa og Clas Ohlson og fant to rimelige brytere med samme prinsipp. En ring som kan flyte med magnet inne. Denne påvirker et reed relé inni staven. (samme prinsipp som Wema bruker i målerne for diesel/vann/septik)

 

Du finner url'en til Elfa her

 

Bilde   Bilde

 

Url'en til Elfa er her

 

Bilde   Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du spør hvem som har alarm på vann i motorrom.  Vel, jeg har.  Jeg har installert en Haukka 3000 alarm- og styringssentral.  Gir bl.a innbruddsalarm, temperaturalarm, vannalarm, brannalarm og bortfall av landstrøm-alarm. Styrer også to stk. utganger i min båt som er knyttet til varme og lading.  Alarmering og styring til/fra mobiltelefonen som tekstmelding.  Har anbefalt denne her tidligere, og gjør det gjerne igjen. Fungerer utmerket.

 

se http://www.haukka.no

 

mvh

M/Y Ellen Marie

 

PS  Med denne løsningen får du alarm også når du ikke er i båten.  Det kan skje ting da også, vet du :lol:

Link to post
Share on other sites

Regner med å ha en PC/GSM basert løsning klar før vinteren, basert på forslaget som kom opp tidligere om å ringe opp en telefon i båten.

 

Dette vil være tilnærmet gratis å installere og helt gratis i bruk. (Såsant man allikevel har PC'en på kontinuerlig...)

 

Dette vil hovedsaklig være egnet for de med båt på vannet om vinteren, dvs varsling for vannstand og landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Triste saker.  Jeg har selv hatt halve båten full av vann.  Sjekk denne. http://www.nereides.biz/vannlekkasje_alarm.htm  Denne går på et vanlig 9 volts batteri, og fordelen er at du slipper å legge en masse kabler til det elektriske anlegget.  Giver er en gaffel, som tåler vannsprut og skvetting, men er det vann på gaffelen kontinuerlig i mer en 15 sekunder, så utløses alarmen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...